| 
                    Techniek en technologie over de vakken heen
                
                    De Becker G., Wyckmans P. Techniek en technologie over de vakken heen, Inspiratie
                        voor vakoverschrijdend werken in het ASO (Syllabus serie nr. 15) Heverlee-Leuven,
                        LannooCampus, 2005, 172 pp. 
                    Technisch-technologische vorming komt in het algemeen secundair onderwijs aan bod
                    als een vakoverschrijdend thema voor de tweede en de derde graad.
                 
                    Leerlingen die als gevolg van hun studierichting minder frequent in contact komen
                    met techniek en technologie in vergelijking met hun leeftijdgenoten uit het TSO/BSO
                    en KSO worden ook dagelijks geconfronteerd met technische realisaties en technologische
                    hoogstandjes die het leven en werken in de 21ste eeuw mogelijk maken en vergemakkelijken.
                    Alle domeinen komen hierbij aan bod: van geneeskunde tot huishoudkunde, van chemie
                    tot bio-technologie, van kunst tot gebruiksvoorwerp. Hierbij dienen regelmatig -
                    ook ethische -keuzes gemaakt, rekening houdend met een holistische visie op mens
                    en wereld en de waarden die we hierbij willen hanteren.
                 
                    Dit boek vormt een aanzet om met leerlingen aan de slag te gaan niet alleen theoretisch
                    maar ook praktisch via werkvormen als groepswerk, opzoekingswerk, scripties, mini-ondernemingen,
                    bedrijfssimulatiespelen, leerbedrijven, mogelijk in de toekomst ook leerondernemingen.
                 
                    Het boek verduidelijkt de begrippen wetenschap, techniek en technologie. Het stelt
                    dat de rode draad die begint in het basisonderwijs bij wereldoriëntatie en in de
                    eerste graad van het secundair onderwijs bij het leervak technologische opvoeding
                    vakoverschrijdend kan uitgewerkt worden in de vier laatste jaren van het ASO. Eindtermen,
                    concrete schoolvoorbeelden, ondersteunende organisaties, implementatiestappen en
                    de wijze van evalueren op het schoolniveau zowel als evalueren op het individuele
                    niveau komen hierbij aan bod.
                 
                    Guy De Becker is vakbegeleider bij de Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst
                    van Aartsbisdom Mechelen-Brussel en nascholer voor het VVKSO.
                 
                    Paul Wyckmans is projectleider vakoverschrijdende thema’s bij het Pedagogisch Bureau
                    van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. |