| 
                    Zorgbeleid in het basisonderwijs
                
                    Luc Linthout (Red.) Zorgbeleid in het basisonderwijs (Syllabus serie nr. 16), LannooCampus,
                        2005, 272 pp. 
                    Sedert 1 september 2005 krijgen heel wat Vlaamse scholen extra uren in het kader
                    van het decreet op ‘Gelijke Onderwijskansen’. Die scholen ontvangen extra-lestijden.
                    Als tegenprestatie moeten zij planmatig werk maken van de invoering van een aantal
                    verbeteringen. Deze acties moeten ingebed worden in het totale zorgbeleid van de
                    school. Zowaar een hele uitdaging!
                 
                    Dit boek wil scholen helpen bij het opstellen van een ‘zorgbeleid op maat van elk
                    kind’. Het is geen leidraad, maar een naslagwerk. Het toont hoe een basisschool
                    beleidsmatig haar zorgbeleid kan aanpakken. Het vertelt hoe een samenwerkingsverband
                    van een viertal scholen de eerste GOK-cyclus (2002 - 2005) heeft doorgemaakt. Zij
                    gebruikten daarvoor kijkwijzers en instrumenten die hen werden aangereikt vanuit
                    de Steunpunten en vanuit de begeleiding. Tevens ontwikkelden zij, in samenwerking
                    met de vzw Nascholing in het Katholiek Onderwijs, een aantal schoolgebonden hulpmiddelen
                    om hun zorgbeleid gestalte te geven.
                 
                    Door hun toedoen kunnen wij hun ervaringen delen met vele collega’s uit de Vlaamse
                    onderwijswereld. Tevens bevat deze publicatie een drietal bijdragen die geschreven
                    zijn door projectmedewerkers. Zij zijn de weergave van een aantal nascholingssessies
                    waaraan alle geïnteresseerden uit het Vlaamse basisonderwijs, tijdens de eerste
                    GOK-cyclus, gratis konden deelnemen. Elke bijdrage biedt heel wat informatie voor
                    het organiseren van personeelsvergaderingen in het kader van Gelijke Onderwijskansen |