Zorgbeleid in het basisonderwijs
Luc Linthout (Red.) Zorgbeleid in het basisonderwijs (Syllabus serie nr. 16), LannooCampus,
2005, 272 pp.
Sedert 1 september 2005 krijgen heel wat Vlaamse scholen extra uren in het kader
van het decreet op ‘Gelijke Onderwijskansen’. Die scholen ontvangen extra-lestijden.
Als tegenprestatie moeten zij planmatig werk maken van de invoering van een aantal
verbeteringen. Deze acties moeten ingebed worden in het totale zorgbeleid van de
school. Zowaar een hele uitdaging!
Dit boek wil scholen helpen bij het opstellen van een ‘zorgbeleid op maat van elk
kind’. Het is geen leidraad, maar een naslagwerk. Het toont hoe een basisschool
beleidsmatig haar zorgbeleid kan aanpakken. Het vertelt hoe een samenwerkingsverband
van een viertal scholen de eerste GOK-cyclus (2002 - 2005) heeft doorgemaakt. Zij
gebruikten daarvoor kijkwijzers en instrumenten die hen werden aangereikt vanuit
de Steunpunten en vanuit de begeleiding. Tevens ontwikkelden zij, in samenwerking
met de vzw Nascholing in het Katholiek Onderwijs, een aantal schoolgebonden hulpmiddelen
om hun zorgbeleid gestalte te geven.
Door hun toedoen kunnen wij hun ervaringen delen met vele collega’s uit de Vlaamse
onderwijswereld. Tevens bevat deze publicatie een drietal bijdragen die geschreven
zijn door projectmedewerkers. Zij zijn de weergave van een aantal nascholingssessies
waaraan alle geïnteresseerden uit het Vlaamse basisonderwijs, tijdens de eerste
GOK-cyclus, gratis konden deelnemen. Elke bijdrage biedt heel wat informatie voor
het organiseren van personeelsvergaderingen in het kader van Gelijke Onderwijskansen
|