Gewikt en gewogen, evaluatie van communicatieve vaardigheden in het vreemdetalenonderwijs
Van Thienen Karine & Schollaert Rudi, Gewikt en gewogen, evaluatie van communicatieve
vaardigheden in het vreemdetalenonderwijs. (Syllabus serie nr. 3) Leuven, Garant,
2000, 207 pp. (ISBN 90-441-1116-7) € 17,10
In het vreemdetalenonderwijs heeft zich de laatste decennia een fundamentele verschuiving
voorgedaan van kennen naar kunnen gebruiken van de taal. Deze evolutie heeft duidelijk
haar sporen nagelaten in de klaspraktijk. Veel meer dan vroeger ligt de nadruk op
het verwerven van vaardigheden in de vreemde taal. Deze benadering heeft ook repercussies
op de evaluatie in het vreemdetalenonderwijs. Het kunnen toepassen van spraakkunstregels
is immers geen garantie dat leerlingen ook effectief kunnen communiceren in de vreemde
taal.
Als leerkrachten niet altijd even enthousiast deze nieuwe praktijk volgen is dit
vaak omdat ze geen geschikte manier vinden om de lees-, luister-, schrijf- en spreekvaardigheid
van de leerling te toetsen. Gewikt en gewogen suggereert een antwoord op de lang
verwaarloosde vraag over evaluatie van vaardigheden in het vreemdetalenonderwijs.
|
|