Planmatig werken in de school.
Van Gils Marc, Planmatig werken in de school.
(Syllabus serie nr. 6) Leuven, Garant, 2001, 191 pp. (ISBN 90-441-1187-6)
Vroeger was er een blind vertrouwen in de school en in de leerkracht. Nu worden
vanuit de ouders, de omgeving, de overheid, kortom vanuit de maatschappij meer en
meer verwachtingen geformuleerd. Het schoolteam moet zich kunnen verantwoorden.
Planmatig werken kan hierbij helpen.
Ondanks de externe druk wil een schoolteam toch eigen accenten leggen en samen een
visie uitbouwen die dan ook daadwerkelijk vorm moet krijgen. Planmatig werken kan
ervoor zorgen dat een school een eigen gelaat krijgt. Het helpt om eigen doelstellingen
te realiseren. Het is een middel om kwaliteitsvol onderwijs uit te bouwen.
In dit boek staan we stil bij pedagogisch gerichte plannen: schoolwerkplan, groepswerkplan
en individueel handelingsplan. We beklemtonen de samenhang tussen deze drie niveaus
van planmatig werken en gaan op zoek naar wegen om het planmatig werken in de praktijk
te realiseren.
We schetsen mogelijke modellen waaraan een schoolteam zich kan spiegelen. Een schoolteam
kan eigen sterktes en zwaktes ontdekken en hier en daar ideeën gebruiken om het
planmatig werken in hun school te optimaliseren.
|