| 
                    Beleidsmatig werken aan professionaliteit
                
                    Linthout Luc, Van Puyenbroeck Luc & Jacobs
                        Diane, Beleidsmatig werken aan professionaliteit. (Syllabus serie nr. 7) Leuven,
                            Garant, 2001, 145 pp. (ISBN 90-441-1215-5)
                        
 
                    Sedert enkele jaren worden scholen van zowel het basisonderwijs als van het secundair
                    onderwijs decretaal uitgenodigd en aangespoord om autonoom hun pedagogisch project
                    te expliciteren en te realiseren. Tevens moeten zij, via een doorgedreven professionaliseringsbeleid
                    hun personeel vertrouwd maken met het eigentijdse schoolgebeuren.
                 
                    Dit boek wil een leidraad zijn om alle betrokkenen bij het beleid van een school
                    te helpen en te ondersteunen. Het is tegelijk de neerslag van de inhoudelijke inbreng
                    tijdens het nascholingsproject "Beleidsvisie en Planning op school: een gedeelde
                    verantwoordelijkheid". Zowel het nascholingsproject als deze publicatie wil schoolleiders
                    bewust maken van de link tussen hun pedagogisch project, hun schoolwerkplan en hun
                    nascholingsplan. Het boek wil hen ondersteunen bij zelfevaluatie en biedt een aantal
                    instrumenten aan die helpen bij het zoeken en ordenen van prioriteiten. Daarnaast
                    wil het inzicht verschaffen in de manier waarop scholen hun beginnende leerkrachten
                    kunnen vormen, en hoe ze kunnen werken aan de verdere professionalisering van alle
                    personeelsleden. Aan de hand van een aantal checklists kunnen schoolverantwoordelijken
                    reflecteren op hun huidige situatie. Tevens worden ze ondersteund bij het opstellen
                    van een beleidsplan op korte en middellange termijn.
 |