Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP240393-01 Dag van klassieke talen. MULTUM NOVI SUB SOLE ANNO MMXXV: vernieuwende inzichten in de lessen klassieke talen

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Nieuwe leerplannen, post-klassieke teksten, ChatGPT … de vernieuwingen in het onderwijs zijn ook de moeite waard om in de lessen Latijn en Grieks te integreren. Hoe kan je leerlingen motiveren om voor klassieke talen te kiezen? Kan je ChatGPT gebruiken en integreren in de lessen? Welke wetenschappelijke post-klassieke teksten kan je lezen? Of beter nog: waar kan je post-klassieke teksten gaan bekijken en bestuderen? Dit zijn heel wat interessante thema’s die aan bod komen op de dag van klassieke talen van 29 januari 2025 te Kortrijk in het RHIZO Lyceum OLV van Vlaanderen. Ben je benieuwd? Lees dan vlug verder en schrijf je in. Deze dag is ook een unieke kans om met collega’s van gedachten te wisselen tijdens het onthaal of de pauze.

Programma

08.30 uur: onthaal
09.00 uur: een algemene inleiding: een kort plenum over de actualiteit binnen onze vakken
09.30 uur: werkwinkels beurt 1
11.00 uur: pauze
11.30 uur: werkwinkels beurt 2
13.00 uur: einde

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
woensdag 29 januari 2025 van 09:30 tot 11:00
Klassieke talen en A.I.: Quo tendimus?
Spreker: Bart Vanhee

Deze werkwinkel focust zich op het gebruik van tekstgebaseerde functies van artificiële intelligentie en hoe deze kunnen toegepast worden in de lessen klassieke talen. De bedoeling is vooral om elkaar te verrijken met ideeën en een summiere oplijsting te bieden van enkele voorbeelden voor de lespraktijk. Concreet wordt er stilgestaan bij enkele manieren waarop deze chatbots kunnen toegepast worden door leerkrachten bij hun voorbereidingen (bv. genereren van oefeningen, versimpelen van teksten ...). Dit wordt gedaan aan de hand van een PowerPoint, waarop enkele toepassingen worden getoond. Daarnaast wordt er ingegaan op welke plek deze chatbots hebben in de les bij leerlingen (bv. als vertaalhulp, vorm van levend Latijn/Grieks ...).

In deze werkwinkel is er ook ruimte voor discussie en het uitwisselen van ideeën en toepassingen.

Latijn en STEM als communicerende vaten: Vroegmodern wetenschappelijk Latijn in de klas
Spreker: Jo Coture

In deze werkwinkel maken leerkrachten kennis met postklassieke wetenschappelijke teksten die toegankelijk zijn voor leerlingen Latijn in het vierde, vijfde en zesde jaar. We starten met een korte algemene beschouwing over de rol van het Latijn in de ontwikkeling van de natuurfilosofie en wetenschappen in de vroegmoderne periode. Vervolgens reiken we concreet tekstmateriaal aan dat inspeelt op de noden en de bestaande lespraktijk van leerkrachten Latijn. Zo ontdekken we de aanschouwelijkheid en literaire rijkdom van de titelpagina's van wetenschappelijke werken. Ook koppelen we Plinius' brief over de Vesuviusuitbarsting aan René Descartes' onderzoek naar aardbevingen en bespreken we Latijnse poëzie in het werk van de Brugse ingenieur Simon Stevin. Ten slotte bouwen we een lessenreeks op waarin Aeneas' boottocht vanuit Troje ons via Copernicus tot bij Newton en zijn befaamde bewegingswetten brengt.

Post-klassiek Latijn in het Yper Museum
Spreker: Sien Demasure

In deze werkwinkel bestuderen we diverse post-klassieke werken:

  • Flandria Illustrata door Sanderus, de Lonely Planet van de 17e eeuw
  • Het narrenschip van Sebastian Brant, alleen voor dwazen! (versie Yper Museum: 1497)
  • Het geheim van het chronogram, in 17e eeuwse gravures door Guillaume du Tielt
  • Een Latijns schoolschrift uit de 18e eeuw
  • Een oorkonde uit 1208 in een deksels middeleeuws handschrift

De werken worden geïntroduceerd, zijn te consulteren in een opdrachtenbundel en er wordt verwezen naar het fysieke exemplaar in het Yper Museum. Hierna volgt een korte voorstelling van de werkwinkel post-klassiek Latijn in het Yper Museum.

Extra's intra muros: motiverende lesdoorbrekende activiteiten voor leerlingen klassieke talen
Spreker: Ann Gielen

In deze teach meet gaan we samen aan de slag rond het thema: lesdoorbrekende activiteiten organiseren op school voor leerlingen klassieke talen. We bekijken dit zowel voor leerlingen Latijn als Grieks, voor eerste, tweede en derde graad. We willen brainstormen, good practices delen en waarschuwen voor valkuilen. Dit alles is zeer concreet: welke activiteiten worden georganiseerd? Hoe pak je dit aan? Welk concept werkt voor welke doelgroep? Hoe begin je eraan? Waar moet je bij de voorbereiding zeker rekening mee houden? Eigen inbreng wordt ten sterkste aangemoedigd, maar ook wie vooral ideeën komt opdoen, is welkom.

Aanbod workshops sessie 1 deel 2
woensdag 29 januari 2025 van 11:30 tot 13:00
Klassieke talen en A.I.: Quo tendimus?
Spreker: Bart Vanhee

Deze werkwinkel focust zich op het gebruik van tekstgebaseerde functies van artificiële intelligentie en hoe deze kunnen toegepast worden in de lessen klassieke talen. De bedoeling is vooral om elkaar te verrijken met ideeën en een summiere oplijsting te bieden van enkele voorbeelden voor de lespraktijk. Concreet wordt er stilgestaan bij enkele manieren waarop deze chatbots kunnen toegepast worden door leerkrachten bij hun voorbereidingen (bv. genereren van oefeningen, versimpelen van teksten ...). Dit wordt gedaan aan de hand van een PowerPoint, waarop enkele toepassingen worden getoond. Daarnaast wordt er ingegaan op welke plek deze chatbots hebben in de les bij leerlingen (bv. als vertaalhulp, vorm van levend Latijn/Grieks ...).

In deze werkwinkel is er ook ruimte voor discussie en het uitwisselen van ideeën en toepassingen.

Latijn en STEM als communicerende vaten: Vroegmodern wetenschappelijk Latijn in de klas
Spreker: Jo Coture

In deze werkwinkel maken leerkrachten kennis met postklassieke wetenschappelijke teksten die toegankelijk zijn voor leerlingen Latijn in het vierde, vijfde en zesde jaar. We starten met een korte algemene beschouwing over de rol van het Latijn in de ontwikkeling van de natuurfilosofie en wetenschappen in de vroegmoderne periode. Vervolgens reiken we concreet tekstmateriaal aan dat inspeelt op de noden en de bestaande lespraktijk van leerkrachten Latijn. Zo ontdekken we de aanschouwelijkheid en literaire rijkdom van de titelpagina's van wetenschappelijke werken. Ook koppelen we Plinius' brief over de Vesuviusuitbarsting aan René Descartes' onderzoek naar aardbevingen en bespreken we Latijnse poëzie in het werk van de Brugse ingenieur Simon Stevin. Ten slotte bouwen we een lessenreeks op waarin Aeneas' boottocht vanuit Troje ons via Copernicus tot bij Newton en zijn befaamde bewegingswetten brengt.

Hoe aan de slag met tempoverschillen?
Spreker: Leen Aerts

Deze werkwinkel wil leerkrachten een kader aanreiken waarmee ze de oorzaken van tempoverschillen tussen leerlingen kunnen concretiseren. Daarbij aansluitend worden er mogelijkheden voorgesteld om de didactiek aan te passen. Ten slotte worden er voorbeelden van activerende werkvormen gegeven die de tempoverschillen tussen leerlingen kunnen opvangen en is er ruimte om ideeën en materiaal uit te wisselen.

Deze werkwinkel is gericht op de 1ste en de 2de graad.

Post-klassiek Latijn in het Yper Museum
Spreker: Sien Demasure

In deze werkwinkel bestuderen we diverse post-klassieke werken:

  • Flandria Illustrata door Sanderus, de Lonely Planet van de 17e eeuw
  • Het narrenschip van Sebastian Brant, alleen voor dwazen! (versie Yper Museum: 1497)
  • Het geheim van het chronogram, in 17e eeuwse gravures door Guillaume du Tielt
  • Een Latijns schoolschrift uit de 18e eeuw
  • Een oorkonde uit 1208 in een deksels middeleeuws handschrift

De werken worden geïntroduceerd, zijn te consulteren in een opdrachtenbundel en er wordt verwezen naar het fysieke exemplaar in het Yper Museum. Hierna volgt een korte voorstelling van de werkwinkel post-klassiek Latijn in het Yper Museum.

Extra's intra muros: motiverende lesdoorbrekende activiteiten voor leerlingen klassieke talen
Spreker: Ann Gielen

In deze teach meet gaan we samen aan de slag rond het thema: lesdoorbrekende activiteiten organiseren op school voor leerlingen klassieke talen. We bekijken dit zowel voor leerlingen Latijn als Grieks, voor eerste, tweede en derde graad. We willen brainstormen, good practices delen en waarschuwen voor valkuilen. Dit alles is zeer concreet: welke activiteiten worden georganiseerd? Hoe pak je dit aan? Welk concept werkt voor welke doelgroep? Hoe begin je eraan? Waar moet je bij de voorbereiding zeker rekening mee houden? Eigen inbreng wordt ten sterkste aangemoedigd, maar ook wie vooral ideeën komt opdoen, is welkom.

Bijkomende info:

Een warme oproep van de stuurgroep klassieke talen

Als onderdeel van de dag van klassieke talen zouden we ook graag jullie inbreng willen vragen. Onder de werktitel ‘We zitten niet stil! Hier hebben we van genoten!’ vragen we jullie om getuigenissen van leuke, creatieve activiteiten - al dan niet tijdens de lessen – door te sturen om zo onze geliefde vakken in de kijker te zetten op 29 januari 2025.

Je mag deze doorsturen naar jouw vakbegeleider voor 1 december 2024.
Graag ontvangen we jullie foto’s, affiches, filmpjes, memes, teksten, … en jullie contactgegevens om zo een compilatie te maken die we voorstellen op de dag van klassieke talen. Laat ons de enthousiaste inspiratie delen en er samen van genieten!

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zondag 26 januari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 65,00 Euro
Lesgever: Lehembre Dietske
Coture Jo
Vanhee Bart
Aerts Leen
Lietaert Mieke
Gielen Ann
Demasure Sien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
RHIZO 1
Beverlaai 75
8500 Kortrijk (Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 29 januari 2025 van 09:00 tot 13:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.