In dit lerend netwerk gaan we samen aan de slag met groeigerichte evaluatie binnen het vak Nederlands. We vertrekken vanuit de leerplandoelen en vertalen die naar concrete, haalbare en motiverende evaluatiepraktijken die echt bijdragen aan leren.
We verkennen hoe evaluatiecriteria helder kunnen communiceren wat we verwachten en waarom dat belangrijk is. Daarbij besteden we aandacht aan feedback die leerlingen vooruit helpt en hun zelfregulatie versterkt.
Tijdens de sessies staan we stil bij vragen als
- Hoe formuleer ik transparante criteria die richting geven aan leerdoelen?
- Hoe zet ik feedback en feedforward effectief in binnen mijn lessen?
- Welke evaluatievormen passen bij mijn doelen én mijn klaspraktijk?
- Hoe behoud ik de focus op groei, zonder de haalbaarheid uit het oog te verliezen?
- Hoe kan/ mag ik gedifferentieerd evalueren?
We werken met inspirerende praktijkvoorbeelden, analyseren samen evaluatiematerialen en bouwen stap voor stap eigen evaluatie-instrumenten uit die je meteen kunt inzetten in je klas. Tussentijdse uitwisseling en reflectie maken het mogelijk om bij te sturen en dieper te graven waar nodig.
Dit initiatief wil een brug slaan tussen visie en praktijk, tussen leerplan en klasrealiteit. Evaluatie wordt niet het eindpunt, maar een krachtig hulpmiddel in een doordachte leeromgeving.