Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250203-01 Meer talen, meer leren? Meertaligheid op school en meertalig functioneel leren.

Dit initiatief richt zich tot leerkrachten, taalcoördinatoren en beleidsteams uit scholen die werkzaam zijn in een context waarin de talige diversiteit van de schoolpopulatie toeneemt.
De talige verschillen tussen leerlingen en het bewustzijn dat er voor velen een kloof ligt tussen de schooltaal en de thuistaal maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.
Tijdens dit initiatief leer je over verschillende mogelijkheden om met deze talige diversiteit om te gaan. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, mits wederzijds respect, toch blijven inzetten op het Nederlands?
We willen inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken ook hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer (meer)talenbeleid kan verankeren. We bespreken of meertaligheid een plaats kan krijgen op school om een optimale leerwinst te boeken bij al je leerlingen.

Doelstellingen:

• Je ontwikkelt een brede kijk op de mogelijkheden en valkuilen die meertaligheid bieden in je schoolcontext
• Je krijgt inzicht in de kansen die meertaligheid bieden om tot een sterker (meer)talenbeleid en sterkere lessen te komen (functionele meertaligheid)
• Je krijgt concrete tools aangeboden om naar de talige diversiteit in jouw school te kijken en gepaste strategieën in te zetten om talige bruggen te bouwen in je lessen.
• Je leert aandacht hebben voor een inclusieve en tolerante leeromgeving waarin alle leerlingen zich gewaardeerd en betrokken voelen, ongeacht hun achtergrond en identiteit.
• Je wisselt uit met collega’s over hoe omgaan met meertaligheid ingang kan vinden op jouw school en men toch voluit kan inzetten op het Nederlands.

Doelgroep:

Alle leerkrachten secundair onderwijs, beleidsteam en taalcoördinatoren/taalankers.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens het initiatief “Meer talen, meer leren?’ kunnen verschillende inhouden aan bod komen. Deze sessie zal een soort kick-off moment zijn, waarin enkele inzichten en tools gebracht worden rond omgaan met meertaligheid op school.
Na de sessie kunnen de deelnemers aangeven of er nood is aan verdieping van bepaalde thema's. Op basis van de antwoorden zal er een terugkommoment en/of verdiepingsmoment georganiseerd worden, waarop er verder uitgewisseld kan worden over de eigen klaspraktijk en/of beleidspraktijk.

Inhouden die verder verdiept kunnen worden, zijn:
• Functionele meertaligheid op school
• Communicatie met meertalige ouders
• Hoe verloopt het (meertalig) leren van mijn leerlingen?
• Meertaligheid in het onderwijs buiten België (wat doen andere landen?)
• Delen van best practices, voorbeelden van verhalen uit scholen
• ….

Deelname aan deze sessie kan de aanleiding zijn voor een traject op je eigen school. Het traject wordt dan na een intake op maat van de school uitgewerkt en mee begeleid.

Strategie en methode:

Liefst stap je samen met minstens één collega in dit traject. Je leert samen met andere scholen en bekijkt onder begeleiding hoe je met het geleerde aan de slag kan gaan in je eigen specifieke context.
Er is ruimte voor actieve deelname door onderlinge uitwisseling.

1. Informatieve inleiding: verschillende visies over meertaligheid, kan meertaligheid ingezet worden op school voor sterkere lessen en voor betere leerresultaten? Hoe ziet de aanpak eruit in andere landen?
2. Verkennen van een tool om naar jouw eigen diverse school te kijken (wat is de beginsituatie / visie op jouw school?).
3. Verkennen van verschillende omgangsvormen om met meertaligheid op school aan de slag te gaan.
4. Verdiepingssessie en/of terugkommoment wordt na de sessie samen besproken.
5. Ondersteuning mogelijk voor de thema's diversiteit/meertaligheid in jouw eigen school, indien je school verder trajectmatig begeleid wil worden.

Bijkomende info:

Indien er reeds een concrete vraag rond meertaligheid op je lippen brandt, geef deze dan op voorhand graag mee voor de lesgever. Zo kan zij hier sneller en adequater op inspelen. Hartelijk dank!

Deelname aan dit initiatief bedraagt 10 euro 

Niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen betalen 65,00 euro. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: De Bruyne Liesbeth
van Ael Gerd
Vandenameele Nathalie
Axters Barbara
Arens Christel
Vanmeert An
Vangenechten Sophie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • vrijdag 7 november 2025 van 09:30 tot 12:30
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2:
    • dinsdag 24 februari 2026 van 09:30 tot 12:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.