Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250184-08 Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 4 Focus op de rol en mandaten van het ondersteunend personeel, binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Wie ben jij als opvoeder en hoe werk je samen met interne collega’s?

Ben jij lid van het ondersteunend personeel? Ben je opvoeder, administratief medewerker, studiemeester, internaatsmedewerker of leerlingenbegeleider? Dan maak je deel uit van de geïntegreerde leerlingenbegeleiding en werk je dagelijks samen met collega’s leraren, directie, coördinatoren, beleidsmedewerkers … aan een beleid op zorg en kansen op je school.

Ga je graag in gesprek met je collega’s om je blik op zorg en kansen te verruimen? Dan is deze keuzedag zeker iets voor jou!

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in de eigen rol en mandaat van je functie als opvoeder, lid van het ondersteunend personeel op school.
  • Je reflecteert over hoe de rol van de opvoeder als lid van het ondersteunend personeel, binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding, vormgegeven wordt.
  • Je reflecteert over hoe we jongeren kunnen begeleiden in een steeds veranderende maatschappij.
  • Vanuit de rol en het mandaat versterk je jouw communicatie met interne partners op de school.
  • Je groeit in professioneel handelen door het concretiseren van mandaten, het opnemen van de rol binnen de eigen schoolcontext en in functie van de visie geïntegreerde leerlingenbegeleiding.
  • Je ontwikkel je professionele grondhouding als lerende en onderzoekende onderwijsprofessional.
Doelgroep:
  • Opvoeders secundair onderwijs en andere actoren die in een secundaire school een engagement opnemen met betrekking tot het begeleiden van leerlingen, bijvoorbeeld GOK-coördinatoren, internaatsmedewerkers, leerlingenbegeleiders, …
  • Zowel starters als gevorderden zijn welkom

 

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Deze keuzedag is een vervolg van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO, bedoeld als beleidsmatig traject. Als lid van het ondersteunend personeel maak je immers deel uit van het team geïntegreerde leerlingenbegeleiding op je school.

Tijdens deze keuzedag gaan we in gesprek met elkaar, om elkaar te inspireren over de specifieke context op de werkvloer, als opvoeder.

We verdelen ons in vier groepen en werken met een doorschuifsysteem, waardoor iedereen alle onderwerpen besproken heeft, op het eind van de dag.

Workshop 1: Rol en mandaat als opvoeder. Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Workshop 2: Samenwerking met partners. Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Workshop 3: Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Workshop 4: Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Workshops: Workshops Reeks 2 op lesplaats PCS Hasselt
Aanbod workshops deel 1
woensdag 11 maart 2026 van 09:30 tot 10:45
Rol en mandaat als opvoeder.
Spreker: .

Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Samenwerking met partners.
Spreker: .

Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Het Decreet leerlingenbegeleiding.
Spreker: .

Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Toezicht houden.
Spreker: .

Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Aanbod workshops deel 2
woensdag 11 maart 2026 van 11:00 tot 12:15
Rol en mandaat als opvoeder.
Spreker: .

Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Samenwerking met partners.
Spreker: .

Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Het Decreet leerlingenbegeleiding.
Spreker: .

Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Toezicht houden.
Spreker: .

Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Aanbod workshops deel 3
woensdag 11 maart 2026 van 13:15 tot 14:30
Rol en mandaat als opvoeder.
Spreker: .

Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Samenwerking met partners.
Spreker: .

 Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Het Decreet leerlingenbegeleiding.
Spreker: .

Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Toezicht houden
Spreker: .

Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Aanbod workshops deel 4
woensdag 11 maart 2026 van 14:45 tot 16:00
Rol en mandaat als opvoeder.
Spreker: .

Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Samenwerking met partners.
Spreker: .

 Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Het Decreet leerlingenbegeleiding.
Spreker: .

Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Toezicht houden
Spreker: .

Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Workshops Reeks 1 op lesplaats Sint-Baafshuis
Aanbod workshops deel 1
donderdag 30 april 2026 van 09:30 tot 10:45
Rol en mandaat als opvoeder.
Spreker: .

Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Samenwerking met partners.
Spreker: .

Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Het Decreet leerlingenbegeleiding.
Spreker: .

Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Toezicht houden.
Spreker: .

Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Aanbod workshops deel 2
donderdag 30 april 2026 van 11:00 tot 12:15
Rol en mandaat als opvoeder.
Spreker: .

Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Samenwerking met partners.
Spreker: .

Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Het Decreet leerlingenbegeleiding.
Spreker: .

Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Toezicht houden.
Spreker: .

Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Aanbod workshops deel 3
donderdag 30 april 2026 van 13:15 tot 14:30
Rol en mandaat als opvoeder.
Spreker: .

Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Samenwerking met partners.
Spreker: .

 Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Het Decreet leerlingenbegeleiding.
Spreker: .

Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Toezicht houden
Spreker: .

Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Aanbod workshops deel 4
donderdag 30 april 2026 van 14:45 tot 16:00
Rol en mandaat als opvoeder.
Spreker: .

Wie ben ik als opvoeder op school, wat zijn mijn taken, welke rol krijg ik toebedeeld, welk mandaat heb ik hiervoor? En hoe kan ik in deze rollen groeien?

Samenwerking met partners.
Spreker: .

 Wie zijn de welzijnspartners waarmee we samenwerken? Welke inspirerende voorbeelden kunnen we met elkaar delen?

Het Decreet leerlingenbegeleiding.
Spreker: .

Het Decreet leerlingenbegeleiding en de 4 domeinen (psychisch en sociaal functioneren, leren en studeren, onderwijsloopbaan en preventieve gezondheidszorg). Wat kan ik realiseren op elk domein, in samenwerking met leerlingenbegeleiders?

Toezicht houden
Spreker: .

Toezicht houden op de speelplaats, in de refter, in de studie, … in een veranderende context. Hoe pakken we toezicht vlot en verbindend aan?

Strategie en methode:

Intervisie, casusbespreking op basis van de leervragen.

Trajectbegeleiding, met focus op persoonlijke groei, implementatie op de werkvloer en het komen tot een ontwikkelingsplan voor geïntegreerde leerlingenbegeleiding in de eigen schoolcontext.

Programma:

9.00-9.30: Onthaal met koffie

9.30-10.45: Workshop

10.45-11.00: Verplaatsingstijd

11.00-12.15: Workshop

12.15-13.15: Broodjeslunch

13.15-14.30: Workshop

14.30-14.45: Koffiepauze

14.45-16.00: Workshop

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 70,00 Euro
Lesgever: Vrijdags Barbara
van Baalen Christine
Janssens Charona
Lerno Anja
D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 30 april 2026 van 09:00 tot 16:00
PCS Hasselt
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 2:
    • woensdag 11 maart 2026 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.