Als onderwijskundig leider mee de verantwoordelijkheid opnemen voor de (leerplan)doelgerichte werking van het lerarenteam is een fundamentele maar moeilijke opdracht. Hoe zorg je er vanuit jouw rol mee voor dat de (leerplan)doelen door zoveel mogelijk leerlingen bereikt worden? Hoe kan je een cultuur van leerplandoelgericht en onderzoekend samenwerken faciliteren zodat de lerarenteams (bv. vakgroepen, vakoverschrijdende teams, werkgroepen) eigenaarschap en gezamenlijke verantwoordelijkheid opnemen voor de te bereiken (leerplan)doelen? Hoe vermijd je planlast?
Hoe ga je om met de ruimte in de leerplannen en help je het schoolteam om die ruimte kwaliteitsvol in te vullen? …
Aan de hand van een concreet zelfevaluatie-instrument stel je een beginsituatieanalyse voor jouw school op rond (leerplan)doelgericht werken. Met de verkregen inzichten, tools en tips ontwikkel je je leiderschapsstrategieën rond (leerplan)doelgericht werken. Op het einde van deze vorming weet je hoe je (leerplan)doelgericht samenwerken kan aansturen, opvolgen en verankeren in je schoolwerking.