Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250195TM Leiding geven aan (leerplan)doelgericht werken: samen sturing geven aan onderwijs met impact (teamgericht)

Is er op jouw school in sommige lerarenteams (bv. vakgroepen, vakoverschrijdende teams , werkgroepen) nood aan een effectievere en efficiëntere (leerplan)doelgerichte werking? Ontbreekt er een horizontale of verticale samenhang tussen de (leerplan)doelen? Ben je als onderwijskundig leider op zoek naar concrete strategieën en instrumenten om het (leerplan)doelgericht werken duurzaam te verankeren in je schoolwerking? Dan is deze teamgerichte vorming iets voor jou .

Doelstellingen:
  • Je ontwikkelt leiderschapsstrategieën om de (leerplan)doelgerichte werking op jouw school aan te sturen, te monitoren en te versterken.
  • Je stelt een beginsituatieanalyse rond (leerplan)doelgericht werken voor jouw school op met behulp van een aangereikt zelfevaluatie-instrument. 
  • Je leert hoe je een cultuur van (leerplan)doelgericht en onderzoekend samenwerken kan faciliteren om het leren van je leraren en leerlingen te stimuleren.
  • Je versterkt je onderwijskundig leiderschap met zichtbare effecten tot op de klasvloer.  
Doelgroep:

Directies en beleidsmedewerkers secundair onderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Als onderwijskundig leider mee de verantwoordelijkheid opnemen voor de (leerplan)doelgerichte werking van het lerarenteam is een fundamentele maar moeilijke opdracht. Hoe zorg je er vanuit jouw rol mee voor dat de (leerplan)doelen door zoveel mogelijk leerlingen bereikt worden? Hoe kan je een cultuur van leerplandoelgericht en onderzoekend samenwerken faciliteren zodat de lerarenteams (bv. vakgroepen, vakoverschrijdende teams, werkgroepen) eigenaarschap en gezamenlijke verantwoordelijkheid opnemen voor de te bereiken (leerplan)doelen? Hoe vermijd je planlast?  

Hoe ga je om met de ruimte in de leerplannen en help je het schoolteam om die ruimte kwaliteitsvol in te vullen? …

Aan de hand van een concreet zelfevaluatie-instrument  stel je een beginsituatieanalyse voor jouw school op rond (leerplan)doelgericht werken. Met de verkregen inzichten, tools en tips ontwikkel je je leiderschapsstrategieën rond (leerplan)doelgericht werken. Op het einde van deze vorming weet je hoe je (leerplan)doelgericht samenwerken kan aansturen, opvolgen en verankeren in je schoolwerking.

Strategie en methode:

We stemmen de inhoudelijke invulling en de aanpak van deze vorming volledig af op jullie vragen en noden zoals besproken tijdens de intake. We vertrekken vanuit wetenschappelijk onderbouwde kaders en gaan praktijkgericht aan de slag. We benutten de complementariteit en de verschillende perspectieven van de deelnemers. We reiken concrete strategieën, voorbeelden en tools aan waar je meteen mee aan de slag kan op jouw school.

Bijkomende info:
Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 10 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.