Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCSO0DLP250029-10TM "Help, mijn leerlingen kunnen/willen niet leren en doen niets met mijn tips! Wat nu?" Traject op maat

Vragen jullie je soms af waarom sommige leerlingen niet tot leren komen, ondanks alle inspanningen? Lijkt de leerstof voor sommigen te moeilijk, voor anderen te makkelijk, of loopt het tempo niet goed? Merken jullie dat motivatie ontbreekt omdat leerlingen het nut van bepaalde vakken of opdrachten niet inzien? Of zien jullie dat ze wel willen, maar niet goed weten hoe ze moeten leren?

Vaak spelen er meerdere factoren tegelijk. En precies daar willen we samen met jullie mee aan de slag.
In dit traject duiken we in de oorzaken achter leerproblemen en reiken we concrete handvatten aan om leerlingen weer in beweging te krijgen

Doelstellingen:

Algemene doelen van het traject

  • Het versterken van de professionele onderwijspraktijk. Leraren ontwikkelen hun didactische en pedagogische vaardigheden op basis van wetenschappelijk onderbouwde inzichten, met als doel het leerproces van alle leerlingen te verbeteren.

  • Het creëren van een gedeelde professionele leercultuur binnen het team. We gaan als team actief aan de slag met reflectie, uitwisseling en experimenteren. We verdiepen ons in de oorzaken van leerproblemen en zoeken samen naar wat werkt om leerlingen opnieuw in beweging te krijgen.

De concrete doelen van het traject worden samen met het beleidsteam bepaald tijdens de intake, op basis van de noden van het team en de leerlingen. 

Doelgroep:
  • Team van leraren secundair onderwijs studiebegeleiders, leerlingenbegeleiders, GOK-leraren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Vragen jullie je soms af waarom sommige leerlingen niet tot leren komen, ondanks alle inspanningen? Lijkt de leerstof voor sommigen te moeilijk, voor anderen te makkelijk, of loopt het tempo niet goed? Merken jullie dat motivatie ontbreekt omdat leerlingen het nut van bepaalde vakken of opdrachten niet inzien? Of zien jullie dat ze wel willen, maar niet goed weten hoe ze moeten leren?

Vaak spelen er meerdere factoren tegelijk. En precies daar willen we samen met jullie mee aan de slag.
In dit traject duiken we in de oorzaken achter leerproblemen en reiken we concrete handvatten aan om leerlingen weer in beweging te krijgen.

Strategie en methode:

Samen leren, samen groeien.

Om in te spelen op de complexe realiteit van het onderwijs, ontwikkelden we een flexibel professionaliseringstraject. We starten met een uitgebreide intake met het beleidsteam, waarin we samen de behoeften van leraren en de leernoden van leerlingen in kaart brengen. Dit kan op maat van een klassenraad, vakgroep of het volledige schoolteam. Ook een studiedag met terugkomsessie op een personeelsvergadering behoort tot de mogelijkheden.

Vanuit drie inhoudelijke bouwstenen stellen we samen een traject op maat samen, afgestemd op jullie specifieke context en doelen:

1. Leerlingen effectief aan het leren met wetenschappelijk bewezen leerstrategieën
Wat weten we over hoe leerlingen leren? Hoe help je hen zelfstandiger te worden?
We vertrekken vanuit Lessen met effect en reiken 24 bewezen leerstrategieën aan waarmee je je lesontwerp versterkt.

De deelnemers krijgen:
- Inzicht in hoe het (puber)brein leert
- Praktijkgerichte experimenten voor je eigen les
- Direct inzetbaar materiaal

2. Leerwinst voor elke leerling door haalbaar te differentiëren
Elke leerling is anders. Hoe speel je daarop in zonder jezelf te verliezen?
We verkennen hoe planmatige differentiatie motivatie, zelfvertrouwen en leerwinst verhoogt.

De deelnemers krijgen:
- Tools om de beginsituatie van je leerlingen te analyseren
- Inspirerende voorbeelden voor elk vak 
- Strategieën voor eigenaarschap en activatie

3. Leerlingen motiveren kan je leren
Motivatie is geen toeval, maar iets dat je als leraar actief kunt beïnvloeden.
We introduceren de Actiewijzer Motivatie als praktisch reflectie-instrument.

De deelnemers krijgen:

- Concrete handvatten om motivatie te versterken
- Inzichten in verwachtingen, perspectieven en context
- Inspiratie om samen met collega’s te zoeken naar wat werkt

Elke sessie bevat input, uitwisseling en een huiswerkopdracht. In een terugkomsessie delen we praktijkervaringen met de experimenten die voortkwamen uit de sessies. Zo versterken we elkaar en bouwen we samen aan duurzaam leereffect.

Bijkomende info:

De prijs wordt bepaald aan de hand van het aantal sessies dat nodig is om de doelen van het traject te bereiken. Neem geheel vrijblijvend contact om de mogelijkheden te verkennen. 

Inhoudelijke sessies met een kernteam kosten 330 euro per dagdeel. Sessies voor een grote groep bijvoorbeeld een pedagogische studiedag of personeelsvergadering kosten 450 euro per dagdeel.  

Het intakegesprek en de begeleiding tussen de sessies worden niet extra aangerekend. 

Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team. 

Wil je individueel inschrijven, kijk dan naar dit aanbod.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

 Het helpt als er voor het intakegesprek al zicht is op de ondersteuningsbehoeften en groeikansen in het team, en op de leernoden van de leerlingen — zo kan het gesprek gerichter verlopen.


Voor dit initiatief mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 330,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.