Samen leren, samen groeien.
Om in te spelen op de complexe realiteit van het onderwijs, ontwikkelden we een flexibel professionaliseringstraject. We starten met een uitgebreide intake met het beleidsteam, waarin we samen de behoeften van leraren en de leernoden van leerlingen in kaart brengen. Dit kan op maat van een klassenraad, vakgroep of het volledige schoolteam. Ook een studiedag met terugkomsessie op een personeelsvergadering behoort tot de mogelijkheden.
Vanuit drie inhoudelijke bouwstenen stellen we samen een traject op maat samen, afgestemd op jullie specifieke context en doelen:
1. Leerlingen effectief aan het leren met wetenschappelijk bewezen leerstrategieën
Wat weten we over hoe leerlingen leren? Hoe help je hen zelfstandiger te worden?
We vertrekken vanuit Lessen met effect en reiken 24 bewezen leerstrategieën aan waarmee je je lesontwerp versterkt.
De deelnemers krijgen:
- Inzicht in hoe het (puber)brein leert
- Praktijkgerichte experimenten voor je eigen les
- Direct inzetbaar materiaal
2. Leerwinst voor elke leerling door haalbaar te differentiëren
Elke leerling is anders. Hoe speel je daarop in zonder jezelf te verliezen?
We verkennen hoe planmatige differentiatie motivatie, zelfvertrouwen en leerwinst verhoogt.
De deelnemers krijgen:
- Tools om de beginsituatie van je leerlingen te analyseren
- Inspirerende voorbeelden voor elk vak
- Strategieën voor eigenaarschap en activatie
3. Leerlingen motiveren kan je leren
Motivatie is geen toeval, maar iets dat je als leraar actief kunt beïnvloeden.
We introduceren de Actiewijzer Motivatie als praktisch reflectie-instrument.
De deelnemers krijgen:
- Concrete handvatten om motivatie te versterken
- Inzichten in verwachtingen, perspectieven en context
- Inspiratie om samen met collega’s te zoeken naar wat werkt
Elke sessie bevat input, uitwisseling en een huiswerkopdracht. In een terugkomsessie delen we praktijkervaringen met de experimenten die voortkwamen uit de sessies. Zo versterken we elkaar en bouwen we samen aan duurzaam leereffect.