Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250139-10 Verbindend schoolklimaat - Verdieping: van sanctioneren naar herstel

In elke school gebeuren fouten. Conflicten, grensoverschrijdend gedrag of kwetsende situaties zijn onvermijdelijk waar mensen samenleven. Hoe je daarop reageert, maakt het verschil. 
Tijdens dit initiatief leer je dat kiezen voor herstelgericht werken, kiezen is voor verbinding én verantwoordelijkheid.

Je maakt kennis met de kracht van herstelgericht werken: een mensgerichte aanpak die inzet op het herstellen van relaties, het nemen van verantwoordelijkheid en het versterken van verbondenheid.

Je krijgt inzicht in de kernprincipes van herstelgericht denken en hoe deze zich vertalen naar het dagelijks schoolleven. Je leert hoe je gesprekken voert die erkenning, reflectie en herstel mogelijk maken – zowel bij conflicten als bij spanningen in de klas of op de speelplaats.

Ook het spanningsveld tussen herstel en sanctioneren komt aan bod. Je leert hoe beide kunnen samengaan, en wanneer herstelgericht werken aangevuld kan worden met een duidelijke grens of sanctie, zonder het relationele aspect te verliezen.

Herstelgericht werken is geen ‘zachte’ benadering, maar een doordachte strategie om duurzaam met gedrag en conflicten om te gaan. Je ontdekt hoe deze aanpak het vertrouwen tussen leerlingen, leraren en ouders versterkt en bijdraagt aan een positief leer- en leefklimaat.

Wil jij leren hoe je van fouten echte groeikansen maakt? Kies voor herstel. Kies voor een school waar elke stem telt.

Doelstellingen:
  • Je leert herstelgerichte gesprekken met leerlingen en ouders voeren:
    – Je oefent in het stellen van open, verbindende vragen, i.c. de herstelvragen
    – Je leert hoe je emoties ruimte geeft zonder de regie te verliezen
    – Je ervaart hoe je rust en veiligheid creëert in gespannen situaties

  • Je oefent het begeleiden van een herstelkring of -gesprek na een conflict

  • Je herkent herstelkansen in dagdagelijkse situaties
    – Je oefent in het ombuigen van ‘strafreflexen’ naar herstelreacties
    – Je verkent hoe je kleine herstelmomenten inbouwt in je klaspraktijk

  • Je leert het hanteren van de balans tussen herstel en grenzen stellen
    – Je oefent in het verwoorden van duidelijke verwachtingen én erkenning
    – Je leert wanneer een sanctie aangewezen is, en hoe je die herstelgericht kan inkaderen

  • Reflecteren op je eigen stijl in het omgaan met gedrag
    – Je staat stil bij je automatische reacties
    – Je ontdekt hoe je herstelgericht denken kunt integreren in je eigen houding en taalgebruik
Doelgroep:
  • directies
  • leraren
  • middenkader
  • opvoeders en beheerders internaten
  • leerondersteuners
  • CLB-medewerkers verbonden aan een school die inschrijft
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Deze verdiepingsmodule rond herstelgericht werken biedt een krachtige introductie in een verbindende manier van omgaan met gedrag en conflicten op school. Deelnemers maken kennis met de basisprincipes van herstelgericht denken en de plaats ervan binnen een verbindend schoolklimaat. Ze krijgen inzicht in het verschil tussen herstel en sanctioneren, en hoe beide elkaar kunnen aanvullen. We verkennen herstelgerichte reacties op kleine en grotere incidenten, en oefenen met het voeren van herstelgesprekken en -kringen aan de hand van concrete casussen. Er is ruimte voor zelfreflectie, uitwisseling en het verkennen van de eigen rol in conflictbemiddeling. Praktische tools, gespreksvragen en werkvormen helpen om herstelgericht werken haalbaar te maken in de klas- en schoolpraktijk. We besteden ook aandacht aan preventie en ouderbetrokkenheid. Deelnemers gaan naar huis met een frisse blik, concrete handvatten én de moed om het anders aan te pakken.

Strategie en methode:

We bouwen aan een mindset waarbij herstel niet het alternatief is, maar de eerste reflex bij conflicten of grensoverschrijdend gedrag.

De strategie bestaat uit drie kernlijnen:

Van strafreflex naar herstelreflex: leren denken in termen van schade, verantwoordelijkheid en herstel.

Van oordeel naar dialoog: conflicten benaderen via vragen en luisteren in plaats van oordelen en sanctioneren.

Van individu naar relatie: gedrag bekijken in de context van relaties en het bredere schoolklimaat.

Deze strategie wordt doorleefd aan de hand van realistische casussen, uitwisseling tussen deelnemers en reflectie op eigen praktijkervaringen.

We oefenen met de vier herstelvragen + gespreksstructuur. Centraal staat de praktijk van herstelgesprekken. Deelnemers oefenen met de 4 herstelvragen:

-Wat is er gebeurd?
-Wat dacht of voelde je op dat moment?
-Wie werd geraakt, en hoe?
Wat is er nodig om het goed te maken?

We oefenen een duidelijke gespreksstructuur voor individuele gesprekken en groepsgesprekken:

-Voorbereiding en veilige context creëren

-Begeleiden van het gesprek met een open houding

-Afronding met afspraken en opvolging

We voorzien simulaties en rollenspelen met realistische schoolsituaties om technieken te oefenen in een veilige leeromgeving.

De deelnemers reflecteren op hun taalgebruik, houding en impact.

Bijkomende info:

Deelname aan dit initiatief is 10,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Zij betalen 65,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen.

Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Voor de deelname aan deze verdiepingssessies vragen we dat je:

- het webinar rond verbinding, gedrag en herstel volgde en/of dat je deelnam aan de tweedaagse verbindend schoolklimaat
of
- het webinar volgde en/of dat je één van de vorige schooljaren professionalisering volgde rond verbindend schoolklimaat
of
- het webinar volgde en/of dat je professionaliseringstraject rond omgaan met gedrag volgde
of
- ….

Mocht je twijfelen aan deelname neem dan contact met Katrien Bressers (katrien.bressers@katholiekonderwijs.vlaanderen)


Voor dit initiatief mogen maximum 3 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Simons Ilse
Dheedens Annick
Van Eyen Stéphanie
Bressers Katrien
Moermans Mieke
D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Centrum d'Abdij
Baron Ruzettelaan 435
8310 Assebroek (Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 16 maart 2026 van 09:00 tot 16:00
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2:
    • maandag 27 april 2026 van 09:00 tot 16:00
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 3:
    • donderdag 23 april 2026 van 09:00 tot 16:00
PCS Hasselt
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 4:
    • dinsdag 21 april 2026 van 09:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 5:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.