Deel 1: Je groep in kaart, rust doorheen heel je les.
In dit eerste deel ligt de focus op het begrijpen van de klasdynamiek en hoe je erop kunt reageren. We behandelen:
- Het identificeren van triggers en stressfactoren in de klas.
- Zorgen hoe je zelf snel tot rust kan komen.
- Technieken om rust te bekomen zowel in het begin, bij de instructie, tijdens de opdracht als tijdens de afronding van je les.
Deel 2: Omgaan met Moeilijke Reacties en Doordachte Respons
In het tweede deel richten we ons specifiek op het omgaan met uitdagende reacties van leerlingen en het ontwikkelen van bedachte, doordachte antwoorden. We behandelen:
- Het herkennen en begrijpen van moeilijke reacties, van verzet tot kritische vragen.
- Het ontwikkelen van strategieën om niet onmiddellijk te reageren, maar in plaats daarvan doordachte antwoorden te formuleren.
- Het creëren van een positieve sfeer, zelfs tijdens uitdagende momenten in de klas.
Deel 3: Efficiënt Gesprekken Voeren Over Klasgedrag
In dit laatste deel van de opleiding leer je hoe je in slechts zes stappen en binnen anderhalve minuut een doeltreffend gesprek kunt voeren met een leerling over zijn of haar gedrag in de klas. We behandelen:
- Het snel identificeren van het gedrag dat aandacht behoeft.
- Het stappenplan voor een korte, maar effectieve gespreksaanpak.
- Het bekijken van praktische voorbeelden en oefenen van deze snelle gesprekstechniek.
Dit programma zal je voorzien van de nodige tools om snel en efficiënt in te grijpen bij gedragsproblemen in de klas, en zal je helpen bij het opbouwen van positieve relaties met je leerlingen terwijl je de klasdynamiek verbetert. Samen zullen we werken aan het creëren van een gestructureerde, constructieve en positieve leeromgeving.