Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL250056-05 Zorg, groei en bewonder! Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Oost-Vlaanderen 6-8 mei 2026

 

Inschrijvingen

In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke basisschool (gewoon en buitengewoon) de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers.

Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.

Doelstellingen:

Deze driedaagse heeft als basis de grond, de fundamenten en de bouwstenen van het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs in verbinding met elkaar en met het kennisrijk curriculum. De aangeboden werkwinkels vormen een onderdeel van dit vademecum of sluiten er sterk op aan.   

  • We diepen uit, verrijken, verbreden of vernieuwen een thema in werkwinkels
  • We inspireren deelnemers
  • We motiveren deelnemers om na deze driedaagse concreet aan de slag te gaan samen met collega’s, het schoolteam en partners.
Doelgroep:
  • Zorgcoördinator
  • Coördinerend zorgcoördinator
  • Zorgleraar
  • CLB-medewerker
  • Leerondersteuner basisonderwijs
  • Orthopedagoog
  • Psycholoog BuBaO 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Welkom

We nodigen je graag uit op de driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs in Oostende.

We bieden je een driedaagse aan die wil inspireren en verbinden. Met collega’s uit de ruime regio kan je deelnemen aan vorming,  inspiratiesessies en inspirerende netwerkmomenten. Deze hebben als basis het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs in verbinding met de principes van een kennisrijk curriculum. Wat aangeboden wordt zal hier dus op aansluiten of hierin kaderen. We gaan aan de slag met fundamenteel onderzoek, praktijkonderzoek, ontwikkelde materialen en goede praktijken. We willen je inspireren en motiveren om na deze driedaagse concreet aan de slag te gaan samen met collega’s, het schoolteam en de schoolpartners.

De focus van de sessies richt zich op zorgcoördinator, coördinerend zorgcoördinator, zorgleraar, CLB-medewerker, leerondersteuner basisonderwijs, orthopedagoog en psycholoog BuBaO. Algemeen directeurs en pedagogisch directeurs verwelkomen we graag op onze andere regionale directiecongressen.

Deze driedaagse kwam tot leven dankzij jullie feedback. We bevroegen alle zorgcoördinatoren en gingen aan de slag met jullie feedback om de driedaagse zo dicht mogelijk bij jullie wensen te laten aansluiten.

Programma:

WOENSDAG 6 mei ‘26

  • 14.00 uur – 14.30 uur - Onthaal
  • 14.30 uur – 15.30 uur - Wandeling - ontmoeting
  • 15.30 uur – 16.00 uur - Koffie
  • 16.00 uur – 16.30 uur - Opening van de zorgmeerdaagse 
  • 16.30 uur – 18.00 uur - Openingsreferaat - Keynote Change management: teamwork makes the dream work - Ginkgo
  • 18.00 uur – 19.00 uur - Inchecken en opfrissen
  • 19.00 uur – 20.30 uur - Avondmaal 
  • 20.30 uur –                 - Vrije tijd en gezellig samenzijn

DONDERDAG 7 mei ‘26

  • 07.30 uur – 8.45   uur  - Ontbijt
  • 09.00 uur – 09.30 uur  - Gezamelijke opening
  • 09.45 uur – 11.45 uur  - Werkwinkel 1
  • 12.00 uur – 13.00 uur  - Middagmaal
  • 13.15 uur – 15.15 uur  - Werkwinkel 2
  • 15.30 uur – 15.45 uur  - Koffiepauze
  • 16.00 uur – 18.00 uur  - Werkwinkel 3
  • 18.00 uur – 19.00 uur  - Vrije tijd
  • 19.00 uur – 21.00 uur  - Aperitief en avondmaal
  • 21.00 uur – 22.30 uur  - Ontspannende activiteit
  • 22.30 uur – ...               - Dansfeest 

VRIJDAG 8 mei ‘26

  • 07.30 uur – 08.45 uur - Ontbijt & uitchecken 
  • 09.00 uur – 09.30 uur - Gezamenlijke opening
  • 09.30 uur – 10.45 uur - Slotreferaat - Uit de zorg- Koen De Wulf
  • 11.00 uur – 12.00 uur - Regionale werkwinkel
  • 12.00 uur – 13.00 uur - Middagmaal

De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs in verbinding met met de principes van een kennisrijk curriculum. 

Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats Ik schrijf bewust in voor de zorgmeerdaagse georganiseerd door regio Oost-Vlaanderen
Aanbod workshops deel 1
donderdag 7 mei 2026 van 09:45 tot 11:45
Effectieve didactiek, samen met zorg impact maken!
Spreker: Eefje Bentein

Hoe zorg jij als zorgcoördinator of orthopedagoog voor maximale impact op het leren van álle leerlingen? In deze werkwinkel ontdek je hoe kleine didactische ingrepen een groot verschil maken. Je krijgt concrete handvatten uit wetenschap én praktijk om samen met leraren het leren zichtbaar te versterken. Je maakt ook kennis met het traject didactische coaches, waarin teamleden elkaar didactisch kunnen versterken. Als zorgprofessional speel jij hierin een sleutelrol en bouw je mee aan een sterke leercultuur waarin elke leraar groeit en elke leerling maximale kansen krijgt.In deze werkwinkel ontdek je hoe je als zorgprofessional impact kan hebben op leren door in te zetten op effectieve didactiek. Je krijgt zicht op concrete ingrepen die leraren helpen om leerwinst bij alle leerlingen te vergroten. We stellen je ook het traject didactische coaches voor, waarin gezamenlijke voorbereiding, observatie, reflectie en intervisie centraal staan. Zo bouw je vanuit jouw rol stap voor stap mee aan een leercultuur waarin leerlingen optimale kansen krijgen.

Effectieve didactiek, samen met zorg impact maken!
Spreker: Nancy Leenaert

Hoe zorg jij als zorgcoördinator of orthopedagoog voor maximale impact op het leren van álle leerlingen? In deze werkwinkel ontdek je hoe kleine didactische ingrepen een groot verschil maken. Je krijgt concrete handvatten uit wetenschap én praktijk om samen met leraren het leren zichtbaar te versterken. Je maakt ook kennis met het traject didactische coaches, waarin teamleden elkaar didactisch kunnen versterken. Als zorgprofessional speel jij hierin een sleutelrol en bouw je mee aan een sterke leercultuur waarin elke leraar groeit en elke leerling maximale kansen krijgt.In deze werkwinkel ontdek je hoe je als zorgprofessional impact kan hebben op leren door in te zetten op effectieve didactiek. Je krijgt zicht op concrete ingrepen die leraren helpen om leerwinst bij alle leerlingen te vergroten. We stellen je ook het traject didactische coaches voor, waarin gezamenlijke voorbereiding, observatie, reflectie en intervisie centraal staan. Zo bouw je vanuit jouw rol stap voor stap mee aan een leercultuur waarin leerlingen optimale kansen krijgen.

Sterk klasmanagement, de stille motor achter goed onderwijs
Spreker: Annemieke Stijnen
Sterk klasmanagement vormt het kloppend hart van elke krachtige leeromgeving. In deze sessie ontdekken zorgcoördinatoren hoe ze leerkrachten kunnen ondersteunen om een veilig, positief en gestructureerd klasklimaat te creëren waarin élke leerling tot leren komt.
Samen verkennen we wat goed klasmanagement betekent en hoe het bijdraagt aan leren, welbevinden en een gedragen zorgbeleid op school. We leggen de link met het zorgcontinuüm en staan stil bij hoe preventieve, remediërende en curatieve acties elkaar versterken.
Je leert hoe je klasdynamieken kunt analyseren, signalen tijdig herkent en leerkrachten gerichte, opbouwende feedback geeft.
We sluiten af met een inspirerend luik waarin we samen bouwen aan een gedeelde visie: sterk klasmanagement als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs, gedragen door het hele schoolteam.
Sterk klasmanagement, de stille motor achter goed onderwijs
Spreker: Jan Coppieters
Sterk klasmanagement vormt het kloppend hart van elke krachtige leeromgeving. In deze sessie ontdekken zorgcoördinatoren hoe ze leerkrachten kunnen ondersteunen om een veilig, positief en gestructureerd klasklimaat te creëren waarin élke leerling tot leren komt.
Samen verkennen we wat goed klasmanagement betekent en hoe het bijdraagt aan leren, welbevinden en een gedragen zorgbeleid op school. We leggen de link met het zorgcontinuüm en staan stil bij hoe preventieve, remediërende en curatieve acties elkaar versterken.
Je leert hoe je klasdynamieken kunt analyseren, signalen tijdig herkent en leerkrachten gerichte, opbouwende feedback geeft.
We sluiten af met een inspirerend luik waarin we samen bouwen aan een gedeelde visie: sterk klasmanagement als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs, gedragen door het hele schoolteam.
Klaar om te groeien in je rol als (mede)trekker van veranderprocessen!
Spreker: Yannick Noppe en Steven Monchy

De keynotespreker brengt een inspirerende sessie voor 'change-agents': de trekkers die mee een veranderproces op school (bege)leiden. In deze sessie reflecteren we hierop verder zodat je niet blijft steken in 'interessante keynote', maar wel degelijk schoolwaarts keert met zicht op eigen sterktes en goeifocus.

Meertaligheid: ontdek de kracht van meertaligheid
Spreker: Nathalie Vandeneemele en Evy Ho Tiu

In steeds meer scholen weerspiegelt de klas de wereld: leerlingen brengen een rijke waaier aan talen en culturen mee. Die meertaligheid is geen obstakel, maar een krachtbron – op voorwaarde dat we ze leren (h)erkennen en benutten. Deze sessie helpt leraren, zorg- en beleidsteams om met een open en onderbouwde blik naar talige diversiteit te kijken. Door inzicht te krijgen in de dynamiek van meertalige klaspraktijken en concrete handvatten aan te reiken, versterk je niet alleen het taalonderwijs, maar ook het welbevinden en de leerwinst van álle leerlingen.

Sterk staan in uitdagende contacten met ouders– van preventie tot actie
Spreker: Ilse Spittaels
Schoolteams willen de ouders als actieve en betrokken partners zien om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in hun leren, in hun studeren, in hun ontwikkelingsproces.
Mààr soms loopt het ook in de samenwerking met ouders vast of krijg je te maken met grensoverschrijdende of agressief gedrag van ouders. Hoe blijf je professioneel én verbonden? Hoe maak je van deze moeilijke situaties een groeikans? Hoe communiceer je naar alle betrokkenen en hoe bewaak je het veilig schoolklimaat door te begrenzen?
Herstelgesprekken
Spreker: Annick Dheedens

Elke school komt wel eens in aanraking met conflicten en grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe reageer je hier als school op? En wat zijn de gevolgen hiervan? Hoe zou het zijn als er samen met alle initiatief nemers en slachtoffers naar een oplossing zou worden gezocht ? En als iedereen kan stil staan bij zijn/haar eigen aandeel en hier vervolgens verantwoordelijkheid voor neemt? Tijdens deze vorming maak je eerst kennis met de herstelgerichte filosofie en het herstelgericht werken binnen een verbindend schoolklimaat. We zorgen voor voldoende interactie en oefenmonent(jes) in de bijpassende methodieken.

Polarisatie herkennen en hanteren in je schoolteam
Spreker: Jurgen Viaene
Veranderingen en complexe vraagstukken kunnen soms wrijving veroorzaken binnen het team. Denk aan thema's zoals inclusie en diversiteit, de invoering van een nieuw leerplan, of maatschappelijke kwesties waar uiteenlopende overtuigingen over bestaan. Soms ontstaan er zelfs hardnekkige wij-zij-dynamieken tussen groepen binnen de school.
Als zorgcoördinator sta je dan vaak in het midden van die spanningsvelden. Je wil verbinden, maar voelt tegelijk hoe het vertrouwen onder druk komt te staan. Polarisatie hoeft niet per se schadelijk te zijn maar vraagt wel bewust en professioneel handelen.
In deze werkwinkel ontdekken we op interactieve wijze wat polarisatie precies is, hoe het ontstaat en welke rollen daarin spelen. Vanuit het denkkader van Bart Brandsma verkennen we hoe je, als zorgcoördinator, constructief kan omgaan met tegenstellingen. We onderzoeken het onderscheid en de relatie tussen conflict en polarisatie. We werken hiervoor met herkenbare praktijksituaties en bieden ruimte om ook je eigen casus in te brengen.
Samen zoeken we naar handvatten die zowel begrenzen als uitnodigen en de kans bieden om constructief met tegenstelling aan de slag te gaan. Veranderingen en complexe vraagstukken kunnen soms wrijving veroorzaken binnen het team. Denk aan thema's zoals inclusie en diversiteit, de invoering van een nieuw leerplan, of maatschappelijke kwesties waar uiteenlopende overtuigingen over bestaan. Soms ontstaan er zelfs hardnekkige wij-zij-dynamieken tussen groepen binnen de school.
Als zorgcoördinator sta je dan vaak in het midden van die spanningsvelden. Je wil verbinden, maar voelt tegelijk hoe het vertrouwen onder druk komt te staan. Polarisatie hoeft niet per se schadelijk te zijn maar vraagt wel bewust en professioneel handelen.
In deze werkwinkel ontdekken we op interactieve wijze wat polarisatie precies is, hoe het ontstaat en welke rollen daarin spelen. Vanuit het denkkader van Bart Brandsma verkennen we hoe je, als zorgcoördinator, constructief kan omgaan met tegenstellingen. We onderzoeken het onderscheid en de relatie tussen conflict en polarisatie. We werken hiervoor met herkenbare praktijksituaties en bieden ruimte om ook je eigen casus in te brengen.
Samen zoeken we naar handvatten die zowel begrenzen als uitnodigen en de kans bieden om constructief met tegenstelling aan de slag te gaan.
 
Kleuters/Leerlingen met een (heel) jonge ontwikkeling in de gewone school
Spreker: Mieke Meire

Steeds meer kinderen met een (heel) jonge ontwikkeling komen naar de gewone school. Leerkrachten maken zich zorgen over hoe ze hun klas kunnen organiseren om veiligheid te garanderen en voldoende tegemoet te komen aan het ontwikkelen, leren en participeren van deze en de andere kleuters/leerlingen.

De 15 minuten die ertoe doen in de kleuterschool
Spreker: Stijn De Milde
Zoek je naar manieren om het leren bij kleuters te laten excelleren? Kom dan zeker naar deze werkwinkel.
Je maakt kennis met het principe dat 15minuten instructie minimaal 2maal per dag effectief kunnen bijdragen tot beter lesgeven, ook bij kleuters.
Kleuters en taal, een effectief duo (KIKO)
Spreker: Gerda De Backer en Sofie Talpe

Wil je de taalpraktijk in jullie kleuterschool effectiever en kwaliteitsvoller maken op basis van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek? Dan maken we je graag wegwijs in deze werkwinkel! Via resultaten van het onderzoeksproject KIKO (Kwalitatief Inspirerend Kleuteronderwijs) nemen we jullie mee in enkele krachtige aspecten van het huidige kleuteronderwijs in Vlaanderen en duiden we mogelijke verbeterpunten. Denk aan: kwaliteitsvolle interactie, luistervaardigheid, geletterdheid en woordenschat. We zoemen kort in op taalverwerving bij jonge kinderen en de invloed van omgevingsfactoren als kansarmoede en thuistaal, om daarna dieper te duiken in effectieve didactiek woordenschat. We hebben bijzondere aandacht voor enkele inzichten bij het bieden van effectieve taalsteun. Op deze manier kunnen jullie het kleuterteam hierbij ondersteunen.

...ik volg geen keuzesessie
Spreker: .

.

Aanbod workshops deel 2
donderdag 7 mei 2026 van 13:15 tot 15:15
Effectieve didactiek, samen met zorg impact maken!
Spreker: Eefje Bentein

Hoe zorg jij als zorgcoördinator of orthopedagoog voor maximale impact op het leren van álle leerlingen? In deze werkwinkel ontdek je hoe kleine didactische ingrepen een groot verschil maken. Je krijgt concrete handvatten uit wetenschap én praktijk om samen met leraren het leren zichtbaar te versterken. Je maakt ook kennis met het traject didactische coaches, waarin teamleden elkaar didactisch kunnen versterken. Als zorgprofessional speel jij hierin een sleutelrol en bouw je mee aan een sterke leercultuur waarin elke leraar groeit en elke leerling maximale kansen krijgt.In deze werkwinkel ontdek je hoe je als zorgprofessional impact kan hebben op leren door in te zetten op effectieve didactiek. Je krijgt zicht op concrete ingrepen die leraren helpen om leerwinst bij alle leerlingen te vergroten. We stellen je ook het traject didactische coaches voor, waarin gezamenlijke voorbereiding, observatie, reflectie en intervisie centraal staan. Zo bouw je vanuit jouw rol stap voor stap mee aan een leercultuur waarin leerlingen optimale kansen krijgen.

Effectieve didactiek, samen met zorg impact maken!
Spreker: Nancy Leenaert

Hoe zorg jij als zorgcoördinator of orthopedagoog voor maximale impact op het leren van álle leerlingen? In deze werkwinkel ontdek je hoe kleine didactische ingrepen een groot verschil maken. Je krijgt concrete handvatten uit wetenschap én praktijk om samen met leraren het leren zichtbaar te versterken. Je maakt ook kennis met het traject didactische coaches, waarin teamleden elkaar didactisch kunnen versterken. Als zorgprofessional speel jij hierin een sleutelrol en bouw je mee aan een sterke leercultuur waarin elke leraar groeit en elke leerling maximale kansen krijgt.In deze werkwinkel ontdek je hoe je als zorgprofessional impact kan hebben op leren door in te zetten op effectieve didactiek. Je krijgt zicht op concrete ingrepen die leraren helpen om leerwinst bij alle leerlingen te vergroten. We stellen je ook het traject didactische coaches voor, waarin gezamenlijke voorbereiding, observatie, reflectie en intervisie centraal staan. Zo bouw je vanuit jouw rol stap voor stap mee aan een leercultuur waarin leerlingen optimale kansen krijgen.

Sterk klasmanagement, de stille motor achter goed onderwijs
Spreker: Annemieke Stijnen
Sterk klasmanagement vormt het kloppend hart van elke krachtige leeromgeving. In deze sessie ontdekken zorgcoördinatoren hoe ze leerkrachten kunnen ondersteunen om een veilig, positief en gestructureerd klasklimaat te creëren waarin élke leerling tot leren komt.
Samen verkennen we wat goed klasmanagement betekent en hoe het bijdraagt aan leren, welbevinden en een gedragen zorgbeleid op school. We leggen de link met het zorgcontinuüm en staan stil bij hoe preventieve, remediërende en curatieve acties elkaar versterken.
Je leert hoe je klasdynamieken kunt analyseren, signalen tijdig herkent en leerkrachten gerichte, opbouwende feedback geeft.
We sluiten af met een inspirerend luik waarin we samen bouwen aan een gedeelde visie: sterk klasmanagement als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs, gedragen door het hele schoolteam.
Sterk klasmanagement, de stille motor achter goed onderwijs
Spreker: Jan Coppieters
Sterk klasmanagement vormt het kloppend hart van elke krachtige leeromgeving. In deze sessie ontdekken zorgcoördinatoren hoe ze leerkrachten kunnen ondersteunen om een veilig, positief en gestructureerd klasklimaat te creëren waarin élke leerling tot leren komt.
Samen verkennen we wat goed klasmanagement betekent en hoe het bijdraagt aan leren, welbevinden en een gedragen zorgbeleid op school. We leggen de link met het zorgcontinuüm en staan stil bij hoe preventieve, remediërende en curatieve acties elkaar versterken.
Je leert hoe je klasdynamieken kunt analyseren, signalen tijdig herkent en leerkrachten gerichte, opbouwende feedback geeft.
We sluiten af met een inspirerend luik waarin we samen bouwen aan een gedeelde visie: sterk klasmanagement als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs, gedragen door het hele schoolteam.
Klaar om te groeien in je rol als (mede)trekker van veranderprocessen!
Spreker: Yannick Noppe en Steven Monchy
De keynotespreker brengt een inspirerende sessie voor 'change-agents': de trekkers die mee een veranderproces op school (bege)leiden. In deze sessie reflecteren we hierop verder zodat je niet blijft steken in 'interessante keynote', maar wel degelijk schoolwaarts keert met zicht op eigen sterktes en goeifocus.
Samen sterk! Bruggen bouwen tussen onderwijs en welzijn
Spreker: Katrien Bressers

Het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en welzijn is cruciaal om schoolteams en leerlingen te ondersteunen, zowel op cognitief als emotioneel vlak. Door samen te werken kunnen scholen en welzijnspartners sneller signalen opvangen, beter afstemmen en duurzame oplossingen bieden voor complexe leerlingnoden.

Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag – samen zoeken naar betekenis en een mogelijk aanpak
Spreker: Alain Noëz

Een sessie over moeilijk te begrijpen gedrag is waardevol omdat het je helpt om achter het zichtbare gedrag te kijken en te begrijpen wat een leerling écht nodig heeft. In plaats van te reageren op wat je ziet, leer je gericht en verbindend handelen, samen met collega’s,partners en ouders, wat leidt tot meer rust, begrip en effectiviteit in de klas en op school.

Wanneer kleuters (seksuele) grenzen verkennen en ouders weerstand tonen
Spreker: Karen De Wilde - Tom Vandries
We krijgen vaak melding van incidenten bij kleuters. Scholen reageren daar globaal gezien goed op maar dikwijls komen er moeilijkheden met ouders. Hoe kan je dit proberen voorkomen en hoe ga je goed om met (emotionele) ouders? We kaderen seksueel getint gedrag van kinderen in de ontwikkeling en geven handvatten om in te schatten of het over de grens is en hoe ernstig het gedrag is.
Daarnaast bespreken we hoe je de communicatie naar ouders best aanpakt en geven we tips om met emoties van ouders om te gaan.
Fixatie en afzondering van leerlingen. Een regelgevend kader voor onderwijs met nadruk op preventie.
Spreker: Helmut Roodhooft
De sessie is bedoeld voor wie beleid wil/moet voeren inzake preventie van afzondering en fixatie van leerlingen. We verduidelijken de regelgeving. Toelichting van de regelgeving over afzondering en fixatie van leerlingen.
Fixatie of afzondering wordt gezien als het laatste redmiddel en is slechts toegestaan in specifieke situaties. De inhoud van de werkwinkel kadert dan ook in een ruimer geheel van informatie en beleid inzake omgaan en voorkomen van moeilijk te begrijpen gedrag in de context van een verbindend schoolklimaat gericht op de totale ontplooiing van leerlingen.
Naar 'Scholen voor Iedereen' (SVI). Hoe ver staan we? Concreet aan de slag met de dialoognota en werkvormen.
Spreker: Annemie Jennes

'Scholen voor iedereen' zijn de toekomst! Over een tijdspad van 15 jaar evolueren we met z'n allen naar een inclusief onderwijssysteem in Vlaanderen. Welke vragen roept dit op? Hoe kunnen we samen aan de slag gaan? Wil je hierover in gesprek gaan? Teken dan in voor deze sessie!

Lees-, spelling- en rekenproblemen op school: van theorie naar klaspraktijk
Spreker: Lien Peters

Hoe kunnen leerkrachten basisonderwijs vaardiger worden in het omgaan met leerlingen die problemen ondervinden bij het leren lezen, spellen of rekenen? Handvaten voor een goede klaspraktijk. In deze werkgroep gaan we in op hedendaagse theorieën over lezen, spellen en rekenen en de problemen die daarbij kunnen ontstaan. Deze theorieën vormen de wetenschappelijk basis voor de didactische analyse (als onderdeel van handelingsgerichte diagnostiek) en het didactisch handelen (als onderdeel van handelingsplanning). Dit moet leiden tot een optimalisatie van het brede basiszorg en de verhoogde zorg voor kinderen met leerproblemen in de basisschool.

Kleuters en taal, een effectief duo (KIKO)
Spreker: Gerda De Backer en Sofie Talpe

Wil je de taalpraktijk in jullie kleuterschool effectiever en kwaliteitsvoller maken op basis van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek? Dan maken we je graag wegwijs in deze werkwinkel! Via resultaten van het onderzoeksproject KIKO (Kwalitatief Inspirerend Kleuteronderwijs) nemen we jullie mee in enkele krachtige aspecten van het huidige kleuteronderwijs in Vlaanderen en duiden we mogelijke verbeterpunten. Denk aan: kwaliteitsvolle interactie, luistervaardigheid, geletterdheid en woordenschat. We zoemen kort in op taalverwerving bij jonge kinderen en de invloed van omgevingsfactoren als kansarmoede en thuistaal, om daarna dieper te duiken in effectieve didactiek woordenschat. We hebben bijzondere aandacht voor enkele inzichten bij het bieden van effectieve taalsteun. Op deze manier kunnen jullie het kleuterteam hierbij ondersteunen.

...ik volg geen keuzesessie
Spreker: .

.

Aanbod workshops deel 3
donderdag 7 mei 2026 van 16:00 tot 18:00
Laat ze leren, ook kinderen en jongeren zonder wettig verblijf
Spreker: Geert Matthys
In onze samenleving heeft elk kind recht op onderwijs – ongeacht afkomst, achtergrond of verblijfsstatus. Toch blijkt in de praktijk dat kinderen en jongeren zonder wettig verblijf vaak onzichtbaar blijven in het onderwijs, of dat scholen zich onzeker voelen over hoe zij met deze situatie om moeten gaan.
Scholen zijn soms terughoudend vanwege onduidelijkheid over wet- en regelgeving. In deze sessie lichten we toe wat de rechten van deze leerlingen zijn en wat van scholen verwacht kan/ mag worden.
Prikkelend, pittig en passend huiswerk voor cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Floor Tempelaere

Ontdek hoe je met kleine aanpassingen huiswerk voor cognitief sterke leerlingen niet alleen haalbaar, maar ook uitdagend en motiverend maakt. Laat je inspireren door voorbeelden en tips om standaardtaken voor o.a. spelling, WO, rekenen, lezen en Frans pittiger te maken. Deze verdiepende werkwinkel gaat over huiswerk voor cognitief sterk functionerende leerlingen en bouwt verder op bestaande kennis van differentiatie en uitdaging. Je ontdekt concrete strategieën om huiswerk prikkelend, pittig en passend te maken en verkent praktijkvoorbeelden. Daarnaast leer je hoe je inzichten vertaalt naar de eigen schoolpraktijk, met aandacht voor haalbaarheid en goede communicatie met leerlingen, collega’s en ouders. Deze sessie is bedoeld voor wie al ervaring heeft met CSF (Cognitief Sterk Functionerende leerlingen), maar hun aanpak nog wil verdiepen.

IAC in het gewoon basisonderwijs: verplichtingen, mogelijkheden en uitdagingen
Spreker: Inge Ranschaert

Als je op zoek bent naar een overzicht van de regelgeving rond IAC in het gewoon onderwijs, als je rond IAC aan de slag wil gaan in je team en handvatten zoekt om een IAC vorm te geven, dan is deze workshop een goeie keuze voor jou.

Meertaligheid: ontdek de kracht van meertaligheid
Spreker: Nathalie Vandeneemele en Evy Ho Tiu

In steeds meer scholen weerspiegelt de klas de wereld: leerlingen brengen een rijke waaier aan talen en culturen mee. Die meertaligheid is geen obstakel, maar een krachtbron – op voorwaarde dat we ze leren (h)erkennen en benutten. Deze sessie helpt leraren, zorg- en beleidsteams om met een open en onderbouwde blik naar talige diversiteit te kijken. Door inzicht te krijgen in de dynamiek van meertalige klaspraktijken en concrete handvatten aan te reiken, versterk je niet alleen het taalonderwijs, maar ook het welbevinden en de leerwinst van álle leerlingen.

Sterk staan in uitdagende contacten met ouders– van preventie tot actie
Spreker: Ilse Spittaels
Schoolteams willen de ouders als actieve en betrokken partners zien om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in hun leren, in hun studeren, in hun ontwikkelingsproces.
Mààr soms loopt het ook in de samenwerking met ouders vast of krijg je te maken met grensoverschrijdende of agressief gedrag van ouders. Hoe blijf je professioneel én verbonden? Hoe maak je van deze moeilijke situaties een groeikans? Hoe communiceer je naar alle betrokkenen en hoe bewaak je het veilig schoolklimaat door te begrenzen?
Samen sterk! Bruggen bouwen tussen onderwijs en welzijn
Spreker: Katrien Bressers

Het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en welzijn is cruciaal om schoolteams en leerlingen te ondersteunen, zowel op cognitief als emotioneel vlak. Door samen te werken kunnen scholen en welzijnspartners sneller signalen opvangen, beter afstemmen en duurzame oplossingen bieden voor complexe leerlingnoden.

Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag – samen zoeken naar betekenis en een mogelijk aanpak
Spreker: Alain Noëz

Een sessie over moeilijk te begrijpen gedrag is waardevol omdat het je helpt om achter het zichtbare gedrag te kijken en te begrijpen wat een leerling écht nodig heeft. In plaats van te reageren op wat je ziet, leer je gericht en verbindend handelen, samen met collega’s,partners en ouders, wat leidt tot meer rust, begrip en effectiviteit in de klas en op school.

Vakmanschap of wetenschap?
Spreker: Jan Coppieters
Scholen staan voor grote uitdagingen en zoeken naar manieren om hun onderwijs te verbeteren. In deze lezing krijg je een genuanceerd perspectief om de impact van jouw onderwijs te vergroten. Er komt heel wat op scholen af. Allemaal zoeken ze naar de beste manier om hun onderwijspraktijk en vakmanschap naar een hoger niveau te tillen. Hoe maak je onderbouwde keuzes en pas je deze doordacht toe in de klaspraktijk? Kunnen wetenschappelijke inzichten daarbij helpen? Bestaat er wel betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek? Wat is de plaats van vakmanschap in dit verhaal?
Niet alles wat wetenschappelijk bewezen is, werkt overal, en wat in jouw context werkt, is misschien nog niet wetenschappelijk onderbouwd. Daarom krijg je in deze lezing een genuanceerd perspectief waarmee je de impact van jouw onderwijs kunt vergroten.
Wanneer kleuters (seksuele) grenzen verkennen en ouders weerstand tonen
Spreker: Karen De Wilde - Tom Vandries
We krijgen vaak melding van incidenten bij kleuters. Scholen reageren daar globaal gezien goed op maar dikwijls komen er moeilijkheden met ouders. Hoe kan je dit proberen voorkomen en hoe ga je goed om met (emotionele) ouders? We kaderen seksueel getint gedrag van kinderen in de ontwikkeling en geven handvatten om in te schatten of het over de grens is en hoe ernstig het gedrag is.
Daarnaast bespreken we hoe je de communicatie naar ouders best aanpakt en geven we tips om met emoties van ouders om te gaan.
Handelingsplanmatig werken: ben je (al) mee?
Spreker: Helmut Roodhooft
Handelingsplanmatig werken (HPW) staat sinds het leersteundecreet hoog op de onderwijsagenda. Het is een decretale verplichting in het gewoon onderwijs voor leersteuntrajecten, in het buitengewoon onderwijs en voor de leersteuncentra voor alle leerlingen. We verkennen de fasen van HPW. Hoe analyseer je de beginsituatiegegevens? Wat zijn ‘passende doelkaders’ voor leerlingen met een IAC- of GC-verslag ? Hoe verfijn je de doelenselectie op maat? Hoe bouw je vanuit de doelenselectie sterke strategieën en planning op? Hoe krijgt de leervraag van de leerkracht een plaats?
We zoeken doorheen de sessie hoe HPW je praktijk kan ondersteunen, je kan aanzetten tot sterk (multidisciplinair) teamwerk en hoe het zich vertaalt in het leerlingendossier.
Naar 'Scholen voor Iedereen' (SVI). Hoe ver staan we? Concreet aan de slag met de dialoognota en werkvormen.
Spreker: Annemie Jennes

'Scholen voor iedereen' zijn de toekomst! Over een tijdspad van 15 jaar evolueren we met z'n allen naar een inclusief onderwijssysteem in Vlaanderen. Welke vragen roept dit op? Hoe kunnen we samen aan de slag gaan? Wil je hierover in gesprek gaan? Teken dan in voor deze sessie!

De 15 minuten die ertoe doen in de kleuterschool
Spreker: Stijn De Milde
Zoek je naar manieren om het leren bij kleuters te laten excelleren? Kom dan zeker naar deze werkwinkel.
Je maakt kennis met het principe dat 15minuten instructie minimaal 2maal per dag effectief kunnen bijdragen tot beter lesgeven, ook bij kleuters.
Communicatie bij crisis op school
Spreker: Pieter-Jan Crombez

Een school komt tijdens een crisis behoorlijk onder druk. Van directie en personeel worden grote inspanningen gevraagd terwijl de buitenwereld meekijkt.

...ik volg geen keuzesessie
Spreker: .

.

Bijkomende info:

We proberen zo goed mogelijk tegemoet te komen aan aangegeven wensen bij inschrijving.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Vanaf maandag 24 november 2025: In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke basisschool (gewoon en buitengewoon) de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers.

Vanaf maandag 1 december 2025: Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode en kan iedereen inschrijven. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant.
Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.


Voor dit initiatief kan je tot 44 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 399,00 Euro
Lesgever: De Milde Stijn
Noëz Alain
Vandries Tom
Ranschaert Inge
Meire Annemarie
Talpe Sofie
Spittaels Ilse
Viaene Jurgen
De Backer Gerda
Ho Tiu Evy
De Wilde Karen
Bentein Eefje
Roodhooft Helmut
Vandenameele Nathalie
Dheedens Annick
Monchy Steven
Jennes Annemie
Crombez Pieter-Jan
Bressers Katrien
Noppe Yannick
De Meyer Annick
Tempelaere Floor
Coppieters Jan
Bauwens Ellen
Leenaert Nancy
Stijnen Annemieke
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Ik schrijf bewust in voor de zorgmeerdaagse georganiseerd door regio Oost-Vlaanderen (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    • woensdag 6 mei 2026
      Vayamundo Oostende Zeedijk 330 8400 Oostende (kaart)
      van 13:00 tot 20:00
    • donderdag 7 mei 2026
      Vayamundo Oostende Zeedijk 330 8400 Oostende (kaart)
      van 09:00 tot 20:00
    • vrijdag 8 mei 2026
      Vayamundo Oostende Zeedijk 330 8400 Oostende (kaart)
      van 09:00 tot 14:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in! (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 2: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.