Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL240015-03 Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs West-Vlaanderen 12-14 februari 2025

VERSCHIL MAAKT HET VERSCHIL - DIVERSITEIT ALS FUNDAMENT

De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL. 

Inschrijvingen

In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers.

Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant.

Doelstellingen:

Deze driedaagse heeft als basis de grond, de fundamenten en de bouwstenen van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met elkaar en met ZILL. De aangeboden workshops vormen een onderdeel van dit vademecum of sluiten er sterk op aan.   

  • We diepen uit, verrijken, verbreden of vernieuwen een thema in korte en lange workshops;
  • We inspireren deelnemers;
  • We motiveren deelnemers om na deze driedaagse concreet aan de slag te gaan samen met collega’s, het schoolteam en partners.
Doelgroep:
  • Leden van het zorgteam van een basisschool, delegaties uit het buitengewoon basisonderwijs, CLB-medewerkers en leersteuncentra
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Welkom

We nodigen je graag uit op de driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs in Oostende.

We bieden je een driedaagse aan die wil inspireren en verbinden. Met collega’s uit de ruime regio kan je deelnemen aan vorming,  inspiratiesessies en inspirerende netwerkmomenten. Deze hebben als basis het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL. Wat aangeboden wordt zal hier dus op aansluiten of hierin kaderen. We gaan aan de slag met fundamenteel onderzoek, praktijkonderzoek, ontwikkelde materialen en goede praktijken. We willen je inspireren en motiveren om na deze driedaagse concreet aan de slag te gaan samen met collega’s, het schoolteam en de schoolpartners.

De focus van de sessies richt zich op gewoon basisonderwijs, op zorgcoördinatoren, zorgteams, zorgleerkrachten. We willen uitdrukkelijk een aantal delegaties buitengewoon basisonderwijs, CLB-medewerkers en leersteuncentra opnemen om het gesprek over het gewoon basisonderwijs tijdens de sessies op de driedaagse te verrijken. Algemeen directeurs en pedagogisch directeurs verwelkomen we graag op onze andere regionale directiecongressen.

Deze driedaagse kwam tot leven dankzij jullie feedback. We bevroegen alle zorgcoördinatoren en gingen aan de slag met jullie feedback om de driedaagse zo dicht mogelijk bij jullie wensen te laten aansluiten.

Woensdag 12 februari

  • 15.30 uur – 17.00 uur - Onthaal en mogelijkheid tot inchecken
  • 17.00 uur – 17.30 uur - Opening van de zorgmeerdaagse (Zuiddiep)
  • 17.30 uur – 19.00 uur - Openingsreferaat - Keynote Steffie De Baerdemaeker "Waar zijn de normale kinderen naartoe?"
    Ons leerlingenpubliek lijkt alsmaar diverser en de zorgnoden worden alsmaar groter. Inclusief en diversiteitssensitief onderwijs zijn mooie gedachten, maar hoe brengen we dat duurzaam haalbaar in de praktijk?
  • 19.00 uur – 19.30 uur - Inchecken/vrije tijd
  • 19.30 uur – 20.45 uur - Avondmaal
  • 21.00 uur – ... - Vrije tijd 

Donderdag 13 februari

  • 7.00 uur – 8.45 uur - Ontbijt 
  • 9.00 uur – 9.15 uur - Gezamenlijke opening (Zuiddiep)
  • 9.30 uur – 11.30 uur - Workshopkeuze 1
  • 12.00 uur – 13.00 uur - Middagmaal
  • 13.30 uur – 15.00 uur - Keynote Bruno Vanobbergen (Zuiddiep)
    Als we rondom ons kijken zien we leerkrachten, scholen en organisaties rond hen grote inspanningen leveren om alle leerlingen aan boord te houden. Ondanks deze inspanningen vallen toch nog heel wat leerlingen uit de boot. Dit moet ons doen nadenken of we in de toekomst geen andere dingen moeten doen om ervoor te zorgen dat alle leerlingen hun leerrecht kunnen realiseren. In zijn bijdrage gaat Bruno in op wat dit concreet zou kunnen betekenen en hoe we de rijkdom aan kennis en expertise binnen onze netwerkorganisatie sterker dan ooit kunnen inzetten om leerkrachten, directies en scholen te begeleiden en te ondersteunen.
  • 15.00 uur – 15.30 uur - Pauze + informele ontmoeting met Bruno Vanobbergen
  • 16.00 uur – 17.30 uur - Workshopkeuze 2
  • 17.30 uur – 19.00 uur - Vrije tijd
  • 19.00 uur – 20.30 uur - Aperitief en avondmaal
  • 21.00 uur – 22.30 uur - Ontspannende activiteit (Bar)
  • 22.30 uur - … - Dans/drinken

Vrijdag 14 februari

  • 7.00 uur – 8.45 uur - Ontbijt & uitchecken
  • 9.00 uur – 9.15 uur - Gezamenlijke opening (Zuiddiep)
  • 9.30 uur – 11.30 uur - Workshopkeuze 3
  • 11.50uur – 12.45 uur - Afsluitende activiteit
  • 12.45uur – 13.45 uur - Middagmaal
Workshops:
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 11:30
Ouderbetrokkenheid in scholen met groeiende diversiteit: een uitdaging.
Spreker: Peter Bracaval

Ouders zijn volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en de ontwikkeling van hun kind. Samen hebben we één doel voor ogen: de ontwikkeling van het kind, de leerling. De groeiende diversiteit bij ouders zet onze samenwerking op scherp en vraagt een gewijzigde kijk en aanpak.

We gaan na op welke manier we de diversiteit bij je ouders van je school in beeld kunnen brengen. Aan de hand van instrumenten voor ouderbetrokkenheid dagen we je uit om de kwaliteit van de relaties en interacties met de ouders van je school te onderzoeken en planmatig te verbeteren.  Je reflecteert met collega's over onderliggende waarden, deelt goede praktijken en maakt kennis met enkele inspirerende voorbeelden. Tijdens deze workshop gebruiken we de materialen uit de bouwsteen ouders in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. 

Verbindende communicatie, ben je klaar voor communiceren vanuit je hart?
Spreker: Roselien D'haenen

Je vindt bewustwording  en  verbinding  tussen je schoolteam, je ouders en je leerlingen belangrijk en je wil inzetten op  kwaliteitsvol onderwijs en leven op je school? Dan is verbindende communicatie iets voor jou! De school is zowel een afspiegeling van de maatschappij als een kruispunt waarop visies, leeftijden, (nood aan) kennis, waarden en normen … samenkomen. Het sleutelwoord om hiermee om te gaan is (de)connectie.

Verbindende Communicatie  helpt je om op elk moment  duidelijk  te verwoorden   wat voor jou belangrijk is en wat je nodig hebt.
Je zegt op een effectieve en respectvolle manier wat je stoort en wat je waardeert. Je laat verwijten achterwege en communiceert vanuit  gelijkwaardigheid. Door klaarheid en begrip ontstaat een open samenwerking. 
Je zoomt in op je eigen gevoelens en behoeften en leert op een  empathische  manier luisteren naar wat anderen nodig hebben. Je verliest je niet in de verwijten of oordelen die de ander uitspreekt. Je lost conflicten samen op en vindt duurzame  oplossingen voor problemen.

ROK-café voor zorgcoördinatoren!
Spreker: Jan Lingier

Ben je benieuwd naar wat het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit voor jou als zorgcoördinator kan betekenen? Vanuit concrete opdrachten sta je stil bij je eigen werking en deel je ervaringen met collega's!

Je dompelt je onder in het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit met de zorgbril op! Via een doorschuifsysteem verdiep je je in verschillende specifieke kwaliteitsverwachtingen, die we koppelen aan reflectie- en uitwisselingsopdrachten. Vanuit deze zelfreflectie en geïnspireerd door ervaringen uit andere scholen, ben je klaar om verder kwaliteitsvol aan de slag te gaan in jouw school!

Betekenis geven aan leerlingresultaten van IDP en de Vlaamse toetsen
Spreker: Kathleen Veys, Marijke De Meyst & Veerle Noppe

Toelichting bij de stappen van het analyserapport in het nieuwe kwaliteitsplatform.

Tegenwoordig is data alom aanwezig in scholen. Zo zijn er in het basisonderwijs data uit IDP en de Vlaamse toetsen. We willen bekijken hoe we aan deze data betekenis kunnen geven aan de hand van de stappen van het nieuwe (interactieve) analyserapport.

Reeds jarenlang zijn we vertrouwd met de analyse van IDP-resultaten en gebruiken we deze om de kwaliteit van onze school te verbeteren. Hieraan willen we nog meer betekenis geven met het nieuwe interactieve analyserapport van het kwaliteitsplatform. Daarnaast gaan we dieper in op de resultaten van de Vlaamse toetsen die dit jaar voor het eerst zijn afgenomen in het vierde leerjaar. Wat leren de resultaten van de leerlingen ons op schoolniveau? En hoe ga je hier als schoolteam mee aan de slag?

Gedurende de sessie hanteren we het interactieve stappenplan van het kwaliteitsplatform om de resultaten van outputdata (IDP, Vlaamse toetsen) te interpreteren. Toelichting en oefening wisselen elkaar af. Neem daarom je laptop zeker mee naar deze sessie.

Effectieve didactiek, met effect op de klasvloer!
Spreker: David Day

In deze sessie duiden we wat we verstaan onder effectieve didactiek, waar we echt het verschil maken bij alle leerlingen met behulp van goede didactiek. En daarnaast staan we stil bij hoe we leraren hier effectief bij kunnen ondersteunen vanuit jouw rol als zorgleraar/zorgcoordinator/...

Om de leerwinst van al onze leerlingen te versterken, is het inzetten op effectieve didactiek uitermate belangrijk. Hoe weten we nu wat werkt en wat zouden (zorg)leraren daarvan moeten weten ? Ook delen we effectieve begeleidingsstappen waarmee jullie leraren in jullie teams kunnen ondersteunen om zo het leren van alle leerlingen te bevorderen.

Deze sessie is grotendeels een herhaling van de succesvolle sessie schooljaar 2023-2024, aangevuld met nieuwe inzichten.

Kleuters met een (ernstige) ontwikkelingsvertraging in de gewone school (+ oefenen met de curriculumladder)
Spreker: Mieke Meire & ondersteuner

Steeds meer kinderen met een (ernstige) ontwikkelingsvertraging komen naar de gewone school. Leerkrachten maken zich zorgen over hoe ze hun klas kunnen organiseren om veiligheid te garanderen en voldoende tegemoet te  komen aan de noden van deze kleuters en de andere kleuters.

  • Enkele basisinzichten in een notendop: (ernstige) ontwikkelingsvertraging, socio-emotionele ontwikkeling, communicatie in niveaus, °spelontwikkeling
  • In de praktijk: Wat kan/mag je van de kleuter verwachten en wat mogen we van de betrokken volwassenen verwachten? Welke activiteiten kan je aanbieden om te komen tot maximaal leren en participeren? Hoe kan je de klas organiseren in functie van veiligheid en aandacht voor alle kleuters? Hoe kan je de curriculumladder hanteren als tool om tot leren en participeren te komen?
  • Uit de praktijk: Een praktijkverhaal
  • Het belang en de kracht van samenwerken
  • Oefenen met de curriculumladder
Communicatie bij crisis op school
Spreker: Pieter-Jan Crombez

Een school komt tijdens een crisis behoorlijk onder druk. Van directie en personeel worden grote inspanningen gevraagd terwijl de buitenwereld meekijkt.

Het schoolleven kan plotseling verstoord worden door een schokkende gebeurtenis: een steekpartij tussen leerlingen, diefstal met geweld, een busongeval met dodelijke afloop, verkrachting, zelfdoding… Vaak worden er van directeurs en personeelsleden op zo'n moment inspanningen verwacht die van een totaal andere orde zijn dan het dagelijkse schoolwerk. Het gaat om situaties die met veel stress en emoties gepaard gaan. Efficiënt handelen wordt dan moeilijk. Bovendien kijkt de pers mee en kan de school behoorlijk onder druk staan van mediabelangstelling.

Je leert verschillende fases in een crisis onderscheiden, (interne en externe) betrokkenen en doelgroepen bepalen, reputatie bewaken en herstellen en tenslotte duurzaam omgaan met media.

Wiskunde, (g)een toegangsticket? Bruggen bouwen tussen basis- en secundair onderwijs
Spreker: Sabine Jacobs & Lindsey Roose

De overstap van het basis- naar het secundair onderwijs kent voor sommige leerlingen heel wat uitdagingen, vaak ook op het vlak van wiskunde. Deze workshop biedt concrete handvatten om deze overstap voor élke leerling vloeiend te laten verlopen en om te werken aan sterk wiskundeonderwijs voor iedereen vanuit actuele leerplandoelen.

In deze workshop krijg je zicht op wat sterk wiskundeonderwijs inhoudt en wat dit dan betekent voor de overstap van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. We gaan in op de huidige uitdagingen in Vlaanderen en verkennen handvatten om de overgang voor alle leerlingen – in het bijzonder die met specifieke onderwijsbehoeften – soepeler te maken. Door het delen van ervaringen en casussen, versterk je je eigen onderwijskundig beleid met betrekking tot een warme overgang inzake wiskunde. Aan de hand van voorbeelden uit de leerplannen basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs ontvang je praktische tools en didactische wenken om de continuïteit in het wiskundeonderwijs te bevorderen.

Deze workshop combineert input en interactieve oefeningen.

Diversiteit omarmen
Spreker: Floor Tempelaere & Dominiek Olivier

Tijdens deze sessie verwerf je inzichten in de verschillende aspecten van diversiteit. Deze kunnen je helpen om weloverwogen beslissingen te nemen die een grote impact hebben op de leer- en participatiekansen van alle leerlingen op school.

In deze sessie zullen we de definitie van diversiteit verkennen en maken we kennis met actuele data, relevante wetenschappelijke inzichten en ondersteunende denkkaders over diversiteit.
We staan stil bij hoe we ons daar als onderwijsprofessional kunnen toe verhouden en welke competenties we nodig hebben om diversiteitsresponsief te werken.

Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen
Spreker: Jan Coppieters

Cognitief sterke leerlingen kunnen gefrustreerd en gedemotiveerd geraken als ze op hun leerhonger blijven zitten of niet de kans krijgen om hun talenten te benutten. Daarom is het belangrijk dat deze leerlingen erkenning krijgen en begrip ervaren voor hun noden. Net als alle andere leerlingen varen ze wel bij leraren die het onderwijsaanbod zo goed mogelijk afstemmen op hun specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften.

Tijdens deze introductiesessie bakenen het concept cognitief sterk functionerende leerlingen af en staan stil bij het herkennen en signaleren van deze leerlingen. We ontdekken hun onderwijsbehoeften en geven handvatten om het onderwijs hierop af te stemmen (compacten, verrijken, versnellen, …)

Een krachtige leeromgeving voor Anderstalige Nieuwkomers
Spreker: Ann-Sofie Decoutere & Barbara Buysschaert

Een anderstalige nieuwkomer in je klas is een uitdaging, voor de leerling maar zeker ook voor de klasleraar. Door met een aangepaste bril naar het schema van de krachtige leeromgeving te kijken, vind je heel wat kansen om aan de specifieke noden tegemoet te komen. Meer nog, deze bril helpt je ook om andere meertalige leerlingen kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden.

Het schema van de krachtige leeromgeving is het uitgangspunt. We wandelen door het schema. Bij elke kolom staan we stil bij de ondersteuningsmogelijkheden die ervoor kunnen zorgen dat een anderstalige nieuwkomer meer kan deelnemen. Zo heb je als zorgcoördinator een ondersteunend schema om de klasleraar hierin te coachen.

Via interactieve werkvormen afgewisseld met input verdiepen we ons in het schema en oefenen we in het toepassen in de praktijk.

Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg door de bril van diversiteit
Spreker: Conny Vermandere

Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken een uitdaging is? Wil je ontdekken hoe het leerplan een essentiële sleutel is om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen de brede basiszorg en de verhoogde zorg van het zorgcontinuüm? Vind je het soms moeilijk om jouw rol als zoco in te vullen binnen een diverse schoolcontext? Ben je daarnaast ook benieuwd hoe deze sessie een antwoord kan bieden om de visie op diversiteit zichtbaar te maken binnen jullie schoolwerking? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan. We bieden enkele kaders en hefbomen en nemen de tijd voor praktijkvoorbeelden en intervisie.

... ik volg geen keuzesessie
Spreker: -

   

Aanbod workshops sessie 3 deel 2
donderdag 13 februari 2025 van 16:00 tot 17:30
Doelgericht samenwerken binnen het continuüm van zorg door de bril van diversiteit
Spreker: Conny Vermandere

Merk je op jouw school dat doelgericht samenwerken een uitdaging is? Wil je ontdekken hoe het leerplan een essentiële sleutel is om ieders rol goed afgestemd te krijgen binnen de brede basiszorg en de verhoogde zorg van het zorgcontinuüm? Vind je het soms moeilijk om jouw rol als zoco in te vullen binnen een diverse schoolcontext? Ben je daarnaast ook benieuwd hoe deze sessie een antwoord kan bieden om de visie op diversiteit zichtbaar te maken binnen jullie schoolwerking? Dan is deze sessie een unieke kans om hiermee aan de slag te gaan. We bieden enkele kaders en hefbomen en nemen de tijd voor praktijkvoorbeelden en intervisie.

Herstelgericht werken binnen een verbindend schoolklimaat
Spreker: Annick Dheedens

Elke school komt wel eens in aanraking met conflicten en grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe reageer je hier als school op? En wat zijn de gevolgen hiervan?

Hoe zou het zijn als er samen met alle initiatief nemers en slachtoffers naar een oplossing zou worden gezocht ? En als iedereen kan stil staan bij zijn/haar eigen aandeel en hier vervolgens verantwoordelijkheid voor neemt?

Tijdens deze vorming maak je eerst kennis met de herstelgerichte filosofie en het herstelgericht werken binnen een verbindend schoolklimaat. We zorgen voor voldoende interactie en oefenmonent(jes) in de bijpassende methodieken.

Van inzicht naar impact: versterk je school met evidence-informed werken
Spreker: Jan Coppieters

Wil je de onderwijskwaliteit van jouw school naar een hoger niveau tillen? Ontdek hoe je als onderzoekende professional – of je nu leraar, directeur of leerlingbegeleider bent – gericht en bewust verschillende bronnen kunt inzetten om keuzes te maken die écht werken in jouw schoolcontext. Tijdens deze interactieve werkwinkel krijg je praktische inzichten in evidence-informed werken en verkennen we samen quick wins om meteen aan de slag te gaan. Laat je inspireren en versterk jouw onderwijspraktijk met bewezen strategieën!

Wiskunde, (g)een toegangsticket? Bruggen bouwen tussen basis- en secundair onderwijs
Spreker: Sabine Jacobs & Lindsey Roose

De overstap van het basis- naar het secundair onderwijs kent voor sommige leerlingen heel wat uitdagingen, vaak ook op het vlak van wiskunde. Deze workshop biedt concrete handvatten om deze overstap voor élke leerling vloeiend te laten verlopen en om te werken aan sterk wiskundeonderwijs voor iedereen vanuit actuele leerplandoelen.

In deze workshop krijg je zicht op wat sterk wiskundeonderwijs inhoudt en wat dit dan betekent voor de overstap van het basisonderwijs naar het secundair onderwijs. We gaan in op de huidige uitdagingen in Vlaanderen en verkennen handvatten om de overgang voor alle leerlingen – in het bijzonder die met specifieke onderwijsbehoeften – soepeler te maken. Door het delen van ervaringen en casussen, versterk je je eigen onderwijskundig beleid met betrekking tot een warme overgang inzake wiskunde. Aan de hand van voorbeelden uit de leerplannen basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs ontvang je praktische tools en didactische wenken om de continuïteit in het wiskundeonderwijs te bevorderen.

Deze workshop combineert input en interactieve oefeningen.

Over de Grens? Seksueel Gedrag Inschatten en Gepast Reageren
Spreker: Karen De Wilde

Seksueel grensoverschrijdend gedrag komt helaas op vrijwel elke school voor (online en/of offline). Tijdens deze interactieve sessie leer je aan de hand van concrete voorbeelden seksueel grensoverschrijdend gedrag herkennen en er gepast op reageren.

Als kader nemen we de seksuele ontwikkeling van (kinderen en) jongeren: welk gedrag hoort bij welke fase van de ontwikkeling.
De focus van de sessie ligt op seksueel grensoverschrijdend gedrag, met als leidraad het Sensoa Vlaggensysteem : wanneer gaat gedrag te ver? Hoe kan je de ernst inschatten? Hoe ga je in gesprek met betrokkenen? En hoe kan je gepast pedagogisch reageren? Wat moeten de betrokkenen leren om nieuwe incidenten te voorkomen?
We werken zoveel mogelijk met eigen cases en voorbeelden.

Het Vlaggensysteem is open access, alle informatie op www.vlaggensysteem.be.

Preventief aan de slag omtrent relaties en seksualiteit!
Spreker: Tom Van Dries

Wil jij (of je collega's) aan de slag met dit thema? Dan krijg je in deze workshop verschillende concrete handvaten en een overzicht van reeds bestaande tools om te werken rond relaties en seksualiteit in een onderwijscontext.

Deelnemers leren hoe formele en informele relationele en seksuele vorming (RSV) bijdraagt aan het bevorderen van gezonde relaties en een positief zelfbeeld bij jongeren. Daarnaast krijgen professionals praktische tools en educatieve materialen aangereikt om kwalitatief en preventief te werken binnen hun dagelijkse praktijk.

  • Wat houdt formele en informele relationele en seksuele vorming (RSV) in?: We verkennen van wat relationele en seksuele vorming (RSV) inhoudt, met aandacht voor de positieve impact op het ontwikkelen van gezonde relaties en een positief lichaamsbeeld bij jongeren.
  • Beschikbare hulpmiddelen, tools en lespakketten om preventief te werken: We bieden een overzicht van verschillende hulpmiddelen, educatieve materialen en lespakketten die professionals kunnen gebruiken om relationele en seksuele vorming op een preventieve manier te integreren in dagelijkse werking met jongeren.
Communicatie bij crisis op school
Spreker: Pieter-Jan Crombez

Een school komt tijdens een crisis behoorlijk onder druk. Van directie en personeel worden grote inspanningen gevraagd terwijl de buitenwereld meekijkt.

Het schoolleven kan plotseling verstoord worden door een schokkende gebeurtenis: een steekpartij tussen leerlingen, diefstal met geweld, een busongeval met dodelijke afloop, verkrachting, zelfdoding… Vaak worden er van directeurs en personeelsleden op zo'n moment inspanningen verwacht die van een totaal andere orde zijn dan het dagelijkse schoolwerk. Het gaat om situaties die met veel stress en emoties gepaard gaan. Efficiënt handelen wordt dan moeilijk. Bovendien kijkt de pers mee en kan de school behoorlijk onder druk staan van mediabelangstelling.

Je leert verschillende fases in een crisis onderscheiden, (interne en externe) betrokkenen en doelgroepen bepalen, reputatie bewaken en herstellen en tenslotte duurzaam omgaan met media.

Effectieve didactiek, met effect op de klasvloer!
Spreker: David Day / Wessel Stet

In deze sessie duiden we wat we verstaan onder effectieve didactiek, waar we echt het verschil maken bij alle leerlingen met behulp van goede didactiek. En daarnaast staan we stil bij hoe we leraren hier effectief bij kunnen ondersteunen vanuit jouw rol als zorgleraar/zorgcoordinator/...

Om de leerwinst van al onze leerlingen te versterken, is het inzetten op effectieve didactiek uitermate belangrijk. Hoe weten we nu wat werkt en wat zouden (zorg)leraren daarvan moeten weten ? Ook delen we effectieve begeleidingsstappen waarmee jullie leraren in jullie teams kunnen ondersteunen om zo het leren van alle leerlingen te bevorderen.

Deze sessie is grotendeels een herhaling van de succesvolle sessie schooljaar 2023-2024, aangevuld met nieuwe inzichten.

Betekenis geven aan leerlingresultaten van IDP en de Vlaamse toetsen
Spreker: Kathleen Veys, Marijke De Meyst & Veerle Noppe

Toelichting bij de stappen van het analyserapport in het nieuwe kwaliteitsplatform.

Tegenwoordig is data alom aanwezig in scholen. Zo zijn er in het basisonderwijs data uit IDP en de Vlaamse toetsen. We willen bekijken hoe we aan deze data betekenis kunnen geven aan de hand van de stappen van het nieuwe (interactieve) analyserapport.

Reeds jarenlang zijn we vertrouwd met de analyse van IDP-resultaten en gebruiken we deze om de kwaliteit van onze school te verbeteren. Hieraan willen we nog meer betekenis geven met het nieuwe interactieve analyserapport van het kwaliteitsplatform. Daarnaast gaan we dieper in op de resultaten van de Vlaamse toetsen die dit jaar voor het eerst zijn afgenomen in het vierde leerjaar. Wat leren de resultaten van de leerlingen ons op schoolniveau? En hoe ga je hier als schoolteam mee aan de slag?

Gedurende de sessie hanteren we het interactieve stappenplan van het kwaliteitsplatform om de resultaten van outputdata (IDP, Vlaamse toetsen) te interpreteren. Toelichting en oefening wisselen elkaar af. Neem daarom je laptop zeker mee naar deze sessie.

ROK-café voor zorgcoördinatoren!
Spreker: Jan Lingier

Ben je benieuwd naar wat het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit voor jou als zorgcoördinator kan betekenen? Vanuit concrete opdrachten sta je stil bij je eigen werking en deel je ervaringen met collega's!

Je dompelt je onder in het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit met de zorgbril op! Via een doorschuifsysteem verdiep je je in verschillende specifieke kwaliteitsverwachtingen, die we koppelen aan reflectie- en uitwisselingsopdrachten. Vanuit deze zelfreflectie en geïnspireerd door ervaringen uit andere scholen, ben je klaar om verder kwaliteitsvol aan de slag te gaan in jouw school!

Kleuters volgen in hun ontwikkeling in een diverse kleuterklas
Spreker: Iris Bruneel

Kijken naar de ontwikkeling, de groei van ieder kind is een decretale verplichting.  Hoe doen we dit?

Via verzamelen, beoordelen, handelen en communiceren gaan we dieper in over hoe we kleuters in hun ontwikkeling kunnen volgen. We zien hoe het haalbaar blijft en zinvol is.

We gaan in gesprek met elkaar en luisteren hoe we het elk op de eigen school doen. We krijgen handvatten, aandachtspunten, richtlijnen waar we rekening mee kunnen houden om het zinvol en efficiënt te doen.

Ouderbetrokkenheid in scholen met groeiende diversiteit: een uitdaging.
Spreker: Peter Bracaval

Ouders zijn volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en de ontwikkeling van hun kind. Samen hebben we één doel voor ogen: de ontwikkeling van het kind, de leerling. De groeiende diversiteit bij ouders zet onze samenwerking op scherp en vraagt een gewijzigde kijk en aanpak.

We gaan na op welke manier we de diversiteit bij je ouders van je school in beeld kunnen brengen. Aan de hand van instrumenten voor ouderbetrokkenheid dagen we je uit om de kwaliteit van de relaties en interacties met de ouders van je school te onderzoeken en planmatig te verbeteren.  Je reflecteert met collega's over onderliggende waarden, deelt goede praktijken en maakt kennis met enkele inspirerende voorbeelden. Tijdens deze workshop gebruiken we de materialen uit de bouwsteen ouders in het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. 

... ik volg geen keuzesessie
Spreker: -

   

Aanbod workshops sessie 4 deel 3
vrijdag 14 februari 2025 van 09:30 tot 11:30
Samen op stap met INDI (INclusie en DIversiteit), een wereld vol kleuren.
Spreker: An De Clerck

Zin om op stap te gaan in de wereld van INDI rond Inclusie en Diversiteit met kleuters en jonge kinderen?
Via het prentenboek ‘Samen op stap met INDI, een wereld vol kleuren’ kom je met heel wat praktijkvoorbeelden in aanraking om toe te passen in de klas.

Het INDI (Inclusie en Diversiteit) Project is een Erasmusproject waarbij zes organisaties uit vijf Europese landen (België, Zweden, Slovenië, Malta en Cyprus) betrokken zijn met gelijkaardige visies op de ontwikkeling van jonge kinderen in het onderwijs. Ze staan voor dezelfde uitdagingen op het gebied van diversiteit en inclusie van kinderen uit minder stimulerende leeromgevingen.
INDI wil de verbindende figuur zijn tussen de verschillende landen en vormt de rode draad omdat we, ondanks de verschillende talen, verschillende achtergronden, toch op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren.
Via het boek ‘Samen op stap met INDI’ word je uitgenodigd om over het muurtje te kijken. (Het boek zal je kunnen gebruiken via een link die je gaat krijgen)
De kinderen kunnen zichzelf er helemaal in herkennen. Alledaagse onderwerpen kunnen zo op een speelse manier ter sprake komen in de klas.
Je gaat naar huis met een koffer vol ideetjes om direct in te zetten in de klas.

WO als hefboom om aan diversiteit te werken.
Spreker: Stephanie Bastoen

Samen op onderzoek gaan hoe we vanuit WO en vanuit kinderboeken sterk kunnen inzetten op diversiteit in de basisschool. 

Diversiteit kan je uit de huidige maatschappij niet meer weg denken. Vanuit de leerplandoelen ontwikkeling van oriëntatie van de wereld zoeken we naar hefbomen om rond diversiteit te werken. Ook de kracht van kinderboeken nemen we mee in het verhaal. Je kijkt kritisch naar je huidige beleid rond diversiteit en je krijgt door de werkvormen inspiratie om verder aan de slag te gaan in jouw school.

Vanuit leerplandoelen en kinderboeken gaan de deelnemers op zoek naar hefbomen om binnen WO rond diversiteit te werken. Ze kijken kritisch naar het huidige beleid rond diversiteit en krijgen door werkvormen inspiratie om verder aan de slag te gaan.

Bouwen aan kwaliteitsvolle inclusie vanuit samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs.
Spreker: Annemie Jennes

Het recente advies van de Onafhankelijke Commissie Inclusief Onderwijs doet ons dromen van 'scholen voor iedereen', scholen waar alle leerlingen, ongeacht hun noden of specifieke onderwijsbehoeften, welkom zijn. Hoe kunnen we vanuit samenwerkingen tussen scholen gewoon en buitengewoon onderwijs hieraan werken?

Kwaliteitsvolle ondersteuning is een onmisbare factor om inclusieve onderwijscontexten vorm te geven. In deze sessie leggen we de focus op verschillende samenwerkingsvormen tussen scholen gewoon en buitengewoon onderwijs, zoals het samenbrengen van leerlingen uit gewoon en buitengewoon onderwijs, deeltijdse lesbijwoning, samenwerking op klas- en schoolniveau, één-campus-initiatieven en andere. Waar heb jij al ervaring mee? Welke samenwerkingsvorm zou jij graag willen uitproberen? En hoe kunnen samenwerkingen tussen gewoon en buitengewoon onderwijs bijdragen aan het vorm geven van kwaliteitsvol inclusief onderwijs?
De inhoud van deze sessie is gebaseerd op de inspiratiegids 'Krachten bundelen om inclusief onderwijs te realiseren. Inspirerende samenwerkingen tussen gewoon en buitengewoon onderwijs', een resultaat van het OBPWO-onderzoek 22.01.

Kan de identiteit van jouw school de grond zijn waarop je jouw zorgbeleid bouwt?
Spreker: Rik Depré & Kris T’Seyen

Vanuit het referentiekader voor onderwijskwaliteit word je verondersteld een gedragen, geïntegreerd en samenhangend (zorg)beleid te voeren, rekening houdend met je pedagogisch project (BL1). Wat betekent dit voor jou als persoon, als professional en voor jouw school? Hoe kan je het verschil maken voor je leerlingen? We verkennen dit vanuit de identiteitsdriehoek.

  • We bespreken de visie van de katholieke dialoogschool en de wegwijzers naar vorming en ontdekken hoe de christelijke inspiratie kan bijdragen aan de kwaliteit van het zorgbeleid van de school.
  • We dagen je uit je te positioneren in de identiteitsdriehoek. Hoe ver wil jij gaan als persoon/professional in de pedagogie van de hoop?
  • We gaan aan de slag met concrete casussen/voorbeelden en gaan in gesprek over hoe we - vanuit onze inspiratie - het verschil maken voor de leerlingen die ons toevertrouwd worden.
Omgaan met polarisatie op school
Spreker: Jurgen Viaene

We worden op school, vanuit onze opdracht regelmatig geconfronteerd met polariserend discours en komen daardoor onder spanning als professional. Dit is niet per definitie schadelijk maar is best uitdagend.

In deze werkwinkel ontdekken we samen op interactieve wijze wat polarisatie is, hoe het werkt, wat grenzen zijn maar ook hoe je constructief kan handelen in gepolariseerde situaties. We gaan aan de slag met reële situaties, je kan ook je eigen casus inbrengen.

Kleutergeweld of geweldige kleuter? Ik wil begrijpen wat ik voel en doe.
Spreker: Stijn De Milde

Jonge kinderen die geen materialen kunnen delen met elkaar, boos worden, roepen, elkaar pijn doen en slaan. Jonge kinderen die elkaar duwen en agressief gedrag vertonen. Jonge kinderen die niet kunnen stilzitten in de kring. Zijn dit herkenbare zaken voor jou?
Vaak vertonen jonge kinderen al moeilijk gedrag, of we interpreteren dit toch zo als moeilijk begrijpbaar gedrag. Maar is dit wel zo? Welke signalen kunnen we herkennen? Wat wil deze kleuter ons vertellen? Hoe blijf ik zelf rustig in deze situaties?
Lopen jullie op school hier tegenaan dan zal deze sessie je kunnen helpen om dingen anders te bekijken en aan te pakken.

Tijdens deze sessie vertrekken we vanuit een aantal kaders die je handvatten zullen geven om beter te leren begrijpen wat dit kind je wil zeggen met zijn gedrag. We bekijken vanuit de ontwikkeling van een jong kind wat haalbaar is om in te spelen wat het jonge kind met zijn gedrag wil duidelijk maken.
Is onze blik op dit gedrag wel juist afgesteld? Wat kan ik doen om zelf rustig te blijven in deze situaties?
We geven een aantal mogelijke effectieve tussenkomsten die je kan doen om in te spelen op het signaalgedrag van het jonge kind.

'Je krijgt wat je verwacht!' Hoge verwachtingen voor kwetsbare leerlingen.
Spreker: Isabelle Stul

We stellen soms vast dat er bij sommige basisscholen met veel leerlingen die aantikken op de SES-kenmerken een soort gelatenheid is en dat er lage verwachtingen heersen. We kunnen hier op ingrijpen. Trouwens alle basisscholen, ongeacht het aantal leerlingen die aantikken op de SES-kenmerken,  moeten hoge verwachtingen hebben van hun leerlingen!

Ons onderwijs slaagt er niet in om ongelijkheid uit te wissen. Leraren tonen begrip voor de thuissituatie en eigenheid van hun leerlingen. Maar ondergraaf je mooie zorgreflex nooit met lage verwachtingen. Want wat je verwacht, heeft een grote impact op de prestaties van je leerlingen. Lage verwachtingen hebben negatieve gevolgen voor de resultaten van leerlingen. Deze workshop geeft suggesties om via een goed klasmanagement hoge verwachtingen te creëren voor álle leerlingen.

Laat ze verbinden! De kracht van dans, drama en verhalen in de zorgwerking.
Spreker: Maxim Marchant & Kim Ryckaert

Een krachtige leeromgeving met persoonsgebonden ontwikkeling en muzische ontwikkeling in de focus.  De brede basiszorg concretiseren d.m.v. creatieve werkvormen.

Een positief en veilig klasklimaat is onontbeerlijk om tot welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid te komen. Tijdens deze workshop maak je op een interactieve wijze kennis met creatieve en expressieve werkvormen om te komen tot verbondenheid, samenhorigheid en een positief groepsgevoel. Vanuit concrete en haalbare praktijkvoorbeelden ontdek je hoe je drama, verhalen en dans kunt inzetten binnen de zorgwerking. Drama, verhalen en dans bieden unieke kansen tot nauwe samenwerking en veel leren van en met elkaar. We beleven samen concrete voorbeelden en maken de transfer met de zorgwerking van je school.

Voor iedereen. Inhoudelijke input a.d.h.v. de muzische bouwstenen, het schema van de krachtige leeromgeving. Via muziek, bewegingen en verhalen gaan we concreet aan de slag.

Een krachtige leeromgeving voor Anderstalige Nieuwkomers
Spreker: Ann-Sofie Decoutere & Barbara Buysschaert

Een anderstalige nieuwkomer in je klas is een uitdaging, voor de leerling maar zeker ook voor de klasleraar. Door met een aangepaste bril naar het schema van de krachtige leeromgeving te kijken, vind je heel wat kansen om aan de specifieke noden tegemoet te komen. Meer nog, deze bril helpt je ook om andere meertalige leerlingen kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden.

Het schema van de krachtige leeromgeving is het uitgangspunt. We wandelen door het schema. Bij elke kolom staan we stil bij de ondersteuningsmogelijkheden die ervoor kunnen zorgen dat een anderstalige nieuwkomer meer kan deelnemen. Zo heb je als zorgcoördinator een ondersteunend schema om de klasleraar hierin te coachen.

Via interactieve werkvormen afgewisseld met input verdiepen we ons in het schema en oefenen we in het toepassen in de praktijk.

Fixatie en afzondering van leerlingen. Een nieuw regelgevend kader voor onderwijs met nadruk op preventie.
Spreker: Kurt Bisschop

Toelichting van de (nieuwe) regelgeving over afzondering en fixatie van leerlingen.
Fixatie of afzondering wordt steeds gezien als het laatste redmiddel en is slecht toegestaan in specifieke situaties.
De inhoud van de werkwinkel kadert dan ook in een ruimer geheel van informatie en beleid inzake omgaan met en voorkomen van moeilijk te begrijpen gedrag in de context van een verbindend schoolklimaat gericht op de totale ontplooiing van leerlingen.

Diversiteit omarmen
Spreker: Floor Tempelaere & Dominiek Olivier

Tijdens deze sessie verwerf je inzichten in de verschillende aspecten van diversiteit. Deze kunnen je helpen om weloverwogen beslissingen te nemen die een grote impact hebben op de leer- en participatiekansen van alle leerlingen op school.

In deze sessie zullen we de definitie van diversiteit verkennen en maken we kennis met actuele data, relevante wetenschappelijke inzichten en ondersteunende denkkaders over diversiteit.
We staan stil bij hoe we ons daar als onderwijsprofessional kunnen toe verhouden en welke competenties we nodig hebben om diversiteitsresponsief te werken.

Een autisme-vriendelijk antwoord op (universele) basisbehoeften
Spreker: Liesbet Bradt

Het gedrag van onze leerlingen met autisme daagt ons uit om onder water te kijken naar wat ze nodig hebben en boven water er een gepast antwoord op te geven. Het vertrekpunt van deze sessie zijn de basisbehoeften die Peter Vermeulen en Kobe Vanroy in hun boek 'Autisme, wat echt werkt bij kinderen met autisme' beschreven. 

Autismevriendelijk onderwijs geeft een antwoord op de (basis-) behoeften van leerlingen met autisme. In deze sessie verdiepen we ons in de behoeften zoals begrepen worden, duidelijkheid, voorspelbaarheid, regie krijgen, ...
Deze sessie is gebaseerd op het laatste boek van Peter Vermeulen en Kobe Vanroy.
Bij elke behoefte staan we stil bij wat ze kan inhouden en waarom ze belangrijk is en hoe/wat we kunnen doen binnen HPW. Welke doelen kunnen we nastreven? Welke acties kunnen we plannen in aanleren en ondersteunen?
We maken hierbij de verbinding met andere kaders en inzichten (Zill, HPW, ABCDEF, motivatietheorie) en maken de behoeften concreet tot op de klasvloer.

... ik volg geen keuzesessie
Spreker: -

   

Bijkomende info:

We proberen zo goed mogelijk tegemoet te komen aan aangegeven wensen bij inschrijving.

Sessies: 4 sessie(s)
Kwalificatie:

Verschil maakt het verschil

Voorwaarde:

Inschrijvingen

Vanaf maandag 25 november 2024: In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers.

Vanaf maandag 2 december 2024: Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode en kan iedereen inschrijven. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant.


Voor dit initiatief mogen maximum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 13 januari 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 399,00 Euro
Lesgever: De Milde Stijn
Bruneel Iris
Vandries Tom
Meire Annemarie
Viaene Jurgen
Ryckaert Kimberly
Jacobs Sabine
Veys Kathleen
Bracaval Peter
Day David
Olivier Dominiek
Roose Lindsey
De Wilde Karen
Bradt Liesbet
Depré Rik
Marchant Maxime
Buysschaert Barbara
De Clerck An
Bisschop Kurt
Dheedens Annick
De Baerdemaeker Steffie
Jennes Annemie
Crombez Pieter-Jan
Lingier Jan
Bastoen Stephanie
Tempelaere Floor
Stul Isabelle
Vermandere Conny
Coppieters Jan
T'Seyen Kris
Vanobbergen Bruno
D'haenen Roselien
Decoutere Ann-Sofie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 12 februari 2025 van 15:30 tot 21:00
    • donderdag 13 februari 2025 van 07:00 tot 22:30
    • vrijdag 14 februari 2025 van 07:00 tot 13:45
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.