Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250171 1TM Lerend netwerk taalbeleid op niveau scholengemeenschap

Tijdens dit initiatief werk je als directeur of taalbeleidscoördinator samen met collega’s uit je scholengemeenschap aan een krachtig, gedragen taalbeleid.

Je bouwt stapsgewijs aan een actieplan dat vertrekt vanuit de beginsituatie van jouw school, gekoppeld aan een gedeelde visie. Je leert hoe je taalontwikkeling bij leerlingen in álle vakken kan stimuleren én ondersteunen, en hoe je je schoolteam hierin meeneemt.

Door ervaringen en expertise te delen, versterk je niet alleen je eigen beleid, maar werk je mee aan een breed gedragen taalbeleid op scholengemeenschapsniveau.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in de beginsituatie van je school op het vlak van taalbeleid (leerling-, leraar- en schoolniveau).
  • Je verdiept je kennis over hoe je taalontwikkeling in alle vakken kan stimuleren en ondersteunen, met bijzondere aandacht voor leerlingen die minder taalvaardig zijn in het Nederlands.
  • Je ontwikkelt een gedragen taalvisie op het niveau van je scholengemeenschap en vertaalt die naar de context van je eigen school.
  • Je formuleert concrete doelen en acties op drie niveaus (leerling, leraar, school) en stelt op basis daarvan een taalactieplan op.
  • Je versterkt je competenties in het aansturen, begeleiden en enthousiasmeren van je schoolteam rond taalbeleid.
  • Je leert hoe je samen met collega’s van andere scholen binnen je scholengemeenschap een duurzaam taalbeleid uitbouwt, met ruimte voor gedeelde én schoolspecifieke accenten.
  • Je reflecteert over evaluatie van taalstimulerende acties en onderzoekt hoe je effecten op korte en langere termijn kan opvolgen.
Doelgroep:

Directeur, coördinerend directeur van een scholengemeenchap die 2 taalbeleidscoördinatoren of kernfiguren per school sturen die het taalbeleid vorm willen geven. Het lerend netwerk richt zich op teams die?samen werk willen maken van een breed gedragen taalbeleid, vertrekkend vanuit een gedeelde visie én met ruimte voor schoolspecifieke accenten. Deelnemers engageren zich voor samenwerking over schoolgrenzen heen en nemen een trekkende rol op in hun schoolteam.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In dit lerend netwerk werk je samen met collega-directeurs en taalbeleidscoördinatoren aan een krachtig taalbeleid op niveau van de scholengemeenschap én je eigen school. Je vertrekt vanuit de beginsituatie (leerling, leraar, school) en bouwt aan een actieplan met haalbare doelen en concrete acties.

We focussen op het stimuleren én ondersteunen van taalontwikkeling in alle vakken, met aandacht voor leerlingen die minder taalvaardig zijn in het Nederlands.

Je ontwikkelt een gedeelde taalvisie, leert hoe je je schoolteam hierin meekrijgt, en wisselt expertise en ervaringen uit met collega’s.

Het traject spreidt zich over twee schooljaren met telkens drie bijeenkomsten. In het eerste jaar ligt de focus op visie, analyse, doelen en actieplanning. In het tweede jaar staan implementatie, professionalisering van het schoolteam en opvolging centraal.

Strategie en methode:

Dit initiatief is sterk interactief en praktijkgericht. Elke bijeenkomst combineert inhoudelijke input met uitwisseling, reflectie en toepassing. We werken met activerende werkvormen zoals intervisie, werkateliers, analyses van praktijkvoorbeelden en peerfeedback.

De deelnemers brengen materiaal uit hun eigen school mee (zoals visieteksten, beginsituatieanalyses of actieplannen), zodat we maximaal kunnen aansluiten bij hun context en noden. Op basis van die beginsituatie werken ze stapsgewijs aan een gedragen taalactieplan.

Er is veel ruimte voor dialoog en samenwerking tussen scholen binnen dezelfde scholengemeenschap, zodat deelnemers van en met elkaar leren. De trajectopbouw over twee jaar zorgt ervoor dat inzichten niet alleen ontwikkeld, maar ook geïmplementeerd, bijgestuurd en gedeeld worden.

Bijkomende info:

Laptop, materialen rond taalbeleid die in de school al bestaan (mag al oud materiaal zijn)

Vanaf het schooljaar 2025-2026 betaal je als schoolentiteit een bijdrage per deelnemer als bijdrage voor een schooljaar.

De bijdrage per deelnemer wordt berekend op volgende manier: 

  • 20,00 euro voor de eerste deelnemer 

  • 15,00 euro voor de tweede deelnemer 

  • 10,00 euro voor de derde deelnemer 

  • 5,00 euro vanaf de vierde deelnemer 

 Voor dat bedrag krijgt elke deelnemer toegang tot het lerend netwerk ongeacht het aantal sessies. De facturatie gebeurt aan het begin van het schooljaar op basis van het aantal ingeschreven deelnemers per netwerk. 

Voor scholen die geen lid zijn van Katholiek Onderwijs Vlaanderen geldt een aangepaste prijssetting: 

  • 65,00 euro per deelnemer, zonder volumekorting 

 


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.