Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250194-1TM Haalbaar differentiëren in brede basiszorg - secundair onderwijs (teamgericht)

Kom en doe mee met ons dynamische traject waarin we jou als trainer voorbereiden op het inspirerend leiden van leergemeenschappen binnen de school, met de focus op differentiatie in de brede basiszorg! Ontdek de kracht van train-the-trainer principes terwijl we samen een scala aan boeiende werkvormen verkennen. Ga dieper in op het concept van differentiatie met behulp van de verkennende kijkwijzer en stel een concreet actieplan op dat differentiatie haalbaar maakt. Verwacht een interactief traject met ruimte voor reflectie, waardevolle feedback en persoonlijke begeleiding. We streven ernaar jouw vaardigheden te versterken, je bekend te maken met de kijkwijzer, een effectief actieplan te ontwikkelen en je te laten groeien door actieve reflectie en constructieve feedback. Mis deze kans niet om jezelf te ontwikkelen en bij te dragen aan een inclusieve en effectieve leeromgeving!

Doelstellingen:

Elke deelnemer:

  • wordt stap voor stap vertrouwd gemaakt met de kijkwijzer van differentiatie.
  • verkent praktijkvoorbeelden aan de hand van de kijkwijzer en bespreekt in groep de haalbaarheid binnen de eigen context.
  • experimenteert met differentiatie in de eigen lessen en deelt bevindingen met de groep.
  • deelt de verkregen inzichten binnen de school en in de eigen vakwerkgroep.
  • stelt binnen de vakwerkgroep een werkbaar actieplan op rond differentiatie.
  • reflecteert op het eigen actieplan en de genomen stappen, geeft feedback op die van anderen en formuleert suggesties voor verbetering.
Doelgroep:

Alle leden van het schoolteam of de scholengemeenschap die geïnteresseerd zijn in het opzetten van een leergemeenschap rond differentiatie zijn welkom, waaronder leraren, leerlingenbegeleiders, coördinatoren en directieleden.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De toenemende diversiteit in onze samenleving en klaslokalen is een onmiskenbaar feit. Het kan soms uitdagend zijn om alle leerlingen te betrekken en te motiveren om te leren. Afhankelijk van het standpunt, ervaren leraren dit als een noodzaak of juist als een kans voor differentiatie. Maar hoe kunnen we dit realiseren in onze vaak grote en diverse klasgroepen? We streven ernaar om differentiatie met dit traject haalbaar te maken voor het schoolteam en waarbij de verwachtingen voor elke leerling hoog gehouden worden. Dit traject richt zich op het trainen van trainers om leergemeenschappen binnen de eigen school op te zetten, met differentiatie als centraal thema. Deelnemers raken vertrouwd met de train-the-trainer principes en verkennen diverse mogelijkheden van differentiatie. Ze stellen elk een actieplan op om differentiatie in de eigen school te integreren. Deelnemers reflecteren op genomen acties en geven en ontvangen feedback om zo vaardigheden en praktijken verder te ontwikkelen.

Strategie en methode:

Willen jullie binnen jullie school een professionele leergemeenschap opzetten rond het thema differentiatie? Dan is dit traject op maat van jullie team. In een reeks van minimaal drie sessies begeleiden we jullie om samen expertise op te bouwen, ervaringen uit te wisselen en duurzame verandering te realiseren in de klas- en schoolpraktijk. De concrete invulling van de sessies wordt afgestemd op de noden van jullie school tijdens een intakegesprek. 

Mogelijke opbouw van het traject

Sessie 1 – Hele dag: Start van de leergemeenschap
We maken kennis met elkaar en vormen een eerste keer zelf een professionele leergemeenschap.
Onderwerpen die aan bod komen:

- Verwachtingen en leervragen formuleren
- Omgaan met verandering in de les- of schoolpraktijk
- Beginsituatieanalyse (BSA)
- Principes van ‘Train the Trainer’
- We verkennen praktijkvoorbeelden aan de hand van de kijkwijzer differentiatie in de Brede Basiszorg en bespreken de haalbaarheid binnen de eigen schoolcontext. Jullie ervaren werkvormen die later kunnen worden ingezet om leergemeenschappen te begeleiden.

Sessie 2 – Halve dag: Verdieping en actie
We gaan actief aan de slag met de kijkwijzer differentiatie. We leren de verschillende scenario's kennen zodat we met ons team aan de slag kunnen gaan met deze kijkwijzer. Samen stellen we een actieplan op om differentiatie duurzaam te integreren in de brede basiszorg van de school.

Sessie 3 – Halve dag: Reflectie en bijsturing
Tijdens deze sessie stellen deelnemers hun actieplannen voor. We laten ons inspireren door elkaars aanpak en geven constructieve feedback. Zo versterken we elkaars plannen en zorgen we voor een gedragen implementatie.

Sessie 4 – Facultatief: Ondersteuning op maat
Op vraag van de school voorzien we een extra sessie wanneer de leergemeenschap effectief wordt uitgerold. Deze sessie biedt begeleiding op maat, afgestemd op de specifieke noden van het team.

Een mogelijke extra focus voor het traject kan zijn: Samen groeien in leren – remediëren of extra uitdagen. 
Jullie kunnen ervoor kiezen om te werken rond het ondersteunen van leerlingen die leerinhouden moeilijk verwerken. Daarbij gebruiken we de zeven stappen van remediëren als leidraad om doelgericht en systematisch te handelen.

Of jullie kiezen ervoor om te focussen op het uitdagen van cognitief sterk functionerende leerlingen. In dat geval leren jullie passende maatregelen toepassen zoals compacten, pre-testen, verrijken, variabel groeperen, versnellen en werken met flexibele leertrajecten. Samen onderzoeken we hoe jullie deze inzichten kunnen omzetten in gerichte acties — van het ontwikkelen van ondersteunend materiaal tot het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de noden van de leerlingen

Bijkomende info:

Op maat van jouw school of scholengemeenschap. Minimum aantal deelnemers is 12 personen.
Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 12 en mogen maximum 20 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.