Willen jullie binnen jullie school een professionele leergemeenschap opzetten rond het thema differentiatie? Dan is dit traject op maat van jullie team. In een reeks van minimaal drie sessies begeleiden we jullie om samen expertise op te bouwen, ervaringen uit te wisselen en duurzame verandering te realiseren in de klas- en schoolpraktijk. De concrete invulling van de sessies wordt afgestemd op de noden van jullie school tijdens een intakegesprek.
Mogelijke opbouw van het traject
Sessie 1 – Hele dag: Start van de leergemeenschap
We maken kennis met elkaar en vormen een eerste keer zelf een professionele leergemeenschap.
Onderwerpen die aan bod komen:
- Verwachtingen en leervragen formuleren
- Omgaan met verandering in de les- of schoolpraktijk
- Beginsituatieanalyse (BSA)
- Principes van ‘Train the Trainer’
- We verkennen praktijkvoorbeelden aan de hand van de kijkwijzer differentiatie in de Brede Basiszorg en bespreken de haalbaarheid binnen de eigen schoolcontext. Jullie ervaren werkvormen die later kunnen worden ingezet om leergemeenschappen te begeleiden.
Sessie 2 – Halve dag: Verdieping en actie
We gaan actief aan de slag met de kijkwijzer differentiatie. We leren de verschillende scenario's kennen zodat we met ons team aan de slag kunnen gaan met deze kijkwijzer. Samen stellen we een actieplan op om differentiatie duurzaam te integreren in de brede basiszorg van de school.
Sessie 3 – Halve dag: Reflectie en bijsturing
Tijdens deze sessie stellen deelnemers hun actieplannen voor. We laten ons inspireren door elkaars aanpak en geven constructieve feedback. Zo versterken we elkaars plannen en zorgen we voor een gedragen implementatie.
Sessie 4 – Facultatief: Ondersteuning op maat
Op vraag van de school voorzien we een extra sessie wanneer de leergemeenschap effectief wordt uitgerold. Deze sessie biedt begeleiding op maat, afgestemd op de specifieke noden van het team.
Een mogelijke extra focus voor het traject kan zijn: Samen groeien in leren – remediëren of extra uitdagen.
Jullie kunnen ervoor kiezen om te werken rond het ondersteunen van leerlingen die leerinhouden moeilijk verwerken. Daarbij gebruiken we de zeven stappen van remediëren als leidraad om doelgericht en systematisch te handelen.
Of jullie kiezen ervoor om te focussen op het uitdagen van cognitief sterk functionerende leerlingen. In dat geval leren jullie passende maatregelen toepassen zoals compacten, pre-testen, verrijken, variabel groeperen, versnellen en werken met flexibele leertrajecten. Samen onderzoeken we hoe jullie deze inzichten kunnen omzetten in gerichte acties — van het ontwikkelen van ondersteunend materiaal tot het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de noden van de leerlingen