Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER2BLL240324-05 Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met verstandelijke beperking en/of ernstige ontwikkelingsvertraging (type 2 - EMB) - Teamgericht

Veranderende onderwijs- en opvoedingsbehoeften binnen de doelgroep van leerlingen met een matig tot ernstig verstandelijke beperking, vragen nieuwe inzichten, opfrissing van het ontwikkelingsdenken en doorvertalen ervan tot op de klasvloer. Door wissels en vernieuwing personeel, door verzwaring/verandering van de doelgroep... zijn teams zoekend.
Met deze cursus bieden we hen basiskennis om breed te kijken naar gedrag en behoeften van deze leerlingen. Vanuit deze inzichten, reflecteren we over het afstemmen van aanbod, interactie en omgeving. We verkennen de sensitief-responsieve grondhouding die nodig is om met deze leerlingen om te gaan.
Tijdens de tweede en derde dag verdiepen we de basisinzichten respectievelijk voor leerlingen met autisme (dag 2) en ernstig meervoudige /verstandelijke beperking

We bieden deze vorming nu ook teamgericht aan. In overleg met de nascholer kun je voor de basisinfo verstandelijke beperking kiezen of voor de verdiepende sessies autisme en/of EMB. 

Doelstellingen:

Afhankelijk van tijd en inhoud, worden de doelen aangepast.

Dag 1 Algemeen
Je vergroot je kennis over de doelgroep leerlingen met een matig / ernstige verstandelijke beperking. Je begrijpt het belang van basisrust, afgestemde omgeving, aanbod op maat van het ontwikkelingsniveau van de leerling en afgetsemde communicatie.

Dag 2 Verdieping Autisme en verstandelijke beperking 

Met behulp van de kijkwijzer kijk je breder naar het gedrag van leerlingen met autisme en verstandelijke beperking. Je begrijpt de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van je leerlingen. Je zet in op contextaanpassingen en een afgestemd aanbod. Je past je interactie aan.

Dag 3 Verdieping EMB/EVB  

Door de inzichten en concrete voorbeelden kijk je breder naar het gedrag van je leerlingen met EMB/EVB. Je ziet kansen om in te spelen op de specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften. Je stemt de context, je aanbod en je grondhouding (sensitief-responsief) op die behoeften.

Doelgroep:
  • teamgericht
  • Schoolteams of Leersteuncentra die zich willen professionalisren rond deze doelgroep(en)
  • Scholen die een basiscursus of verdiepende basis voor subgroep autisme / EMB voor beginnende leraren of leraren die veranderen van doelgroep willen inrichten
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

 enkele basisinzichten:

  • Het belang van basisrust en mogelijke aanpassingen in het ortho-pedagogisch basisklimaat.
  • De kracht van heldere communicatie, als uitganspunt.
  • Een verdere concretisatie: de begripsniveaus.
  • Sensorische gevoeligheid.

Differentiatie dag 2: Autisme en verstandelijke beperking 
Tijdens de tweede dag koppelt Els de kennis van dag 1 aan de kijkwijzer autisme vertrekkend vanuit 6 sleutelbegrippen: Autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. ’Op het einde van de dag proberen we vanuit deze kijkwijzer breed te kijken naar onze eigen praktijk, leervraag en/of casus.

Differentiatie dag 3:  EVB/EMB 
Tijdens de derde dag geeft Els verder betekenis aan de basisinzichten voor ons handelen in onze klaspraktijk. Ze koppelt de kennis van dag 1 aan de doelgroep EMB/EVB en gaat ook dieper in op de sensitieve-responsieve grondhouding van de leraar-begeleider in onze werkingen en het belang van ontwikkelingdenken met als voorbeeld inspelen op de emotionle ontwikkeling. We passen het handelingsplanmatig werken toe op een casus.
Op het einde van de dag passen we de (nieuwe) inzichten toe op onze eigen praktijk, leervraag en of casus.

Strategie en methode:
  • Lezing met foto- en filmmateriaal
  • Doorvertaling naar de doelgroep autisme (dag 2) - EMB/EVB (dag 3)
  • Casus- of leervraagbespreking in kleine groep
Bijkomende info:

De prijs bedraagt € 450/schoolteam/halve dag.

bespreek eerst datum en inhoud met onze nascholer Els Van Schelvergem.
Schrijf je daarna in via onderstaande knop. 

Voor meer info nodig of met vragen kun je terecht bij
els.vanschelvergem@katholiekonderwijs.vlaanderen


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Dit is een basiscursus, er is geen voorkennis vereist. 
Bereidheid om  mee te denken en te reflecteren in kleine groep.


Voor dit initiatief mogen maximum 50 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 450,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.