Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCBA0DLP250076-01 Tweedaagse muzische vorming basisonderwijs

Na het overweldigend succes van de eerste muzische tweedaagse organiseren we deze opnieuw op 4 en 5 mei 2026 in Vayamundo Oostende. 

Kom en geraak muzisch geïnspireerd en bevlogen! Doorheen deze dagen ontdek je hoe je de muzische werking op school en in jouw klas kan verrijken.  Je ontmoet collega's die jou muzisch zullen versterken en waarmee je volop kunt netwerken.
Je keert huiswaarts met een rugzak vol muzisch borrelende ideeën en inzichten.

Doelstellingen:
  • Professionalisering stimuleren en muzische competenties vergroten.
    Leraren versterken in hun competenties rond muzische vorming via een aanbod van praktijkgerichte, inhoudelijke en inspirerende workshops binnen de verschillende muzische domeinen: dans, drama, beeld, muziek en media.
  • Reflectie en verdieping aanmoedigen.
    Leraren aanzetten tot reflectie over de eigen onderwijspraktijk, de rol van muzische vorming in het onderwijs en hoe dit geïntegreerd kan worden in de brede leeromgeving op school.
  • Netwerking, kennisdeling en uitwisseling bevorderen.
    Leraren de kans geven en ruimte creëren om muzisch inspirerende praktijken, inzichten, ervaringen en ideeën op informele wijze met elkaar te delen en van elkaar te leren.
  • Creativiteit en betrokkenheid stimuleren in een motiverende leeromgeving.
    De intrinsieke motivatie van leraren aanwakkeren om muzische vorming op een creatieve, eigentijdse, leerplan- en leerlinggerichte manier te integreren in hun klaspraktijk. En hierbij een warme, creatieve en open sfeer bieden waarin deelnemers zich welkom voelen om zichzelf muzisch te ontplooien
  • Innovatie in muzisch onderwijs ondersteunen.
    Nieuwe inzichten, trends en werkwijzen binnen muzisch onderwijs ontdekken die aansluiten bij de actuele leefwereld van leerlingen en maatschappelijke ontwikkelingen
  • Verbinding met cultuur- en kunstorganisaties leggen.
    Bruggen bouwen tussen onderwijs en het bredere culturele veld, zodat leraren de weg vinden om samen te werken met kunstenaars, cultuurhuizen en ondersteunende instellingen.
Doelgroep:
  • Leraren basisonderwijs
  • Beleidsmedewerkers
  • Muzocoaches
  • Directies
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Maandag 4 mei 2026

  • 09.00 u.   Welkom – onthaal
  • 10.00 u.   Opening met voorstelling van het programma en praktische afspraken (Zuiddiep)
  • 10.30 u.   Werkwinkel 1
  • 12.30 u.   Middagmaal
  • 14.00 u.   Werkwinkel 2
  • 16.00 u.   Vrije tijd
  • 18.30 u.   Aperitief (Lounge)
  • 19.00 u.   Feestelijk avondmaal
  • 21.00 u.   Entertainment – optreden
  • 22.00 u.   Muziek en dans in de Lounge

Dinsdag 5 mei 2026

  • 07.30 u.  Ontbijt - Uitchecken voor de start van de eerste sessie
  • 08.30 u.  Opening van de dag  + referaat Koen Crul (Zuiddiep)
  • 10.00 u.  Werkwinkel 3
  • 12.30 u.  Middagmaal
  • 13.30 u.  Afsluitend referaat ???? (Zuiddiep)
  • 15.00 u.  Slotwoord, afsluiter en samenzangmoment (Koor en Stem)
  • 15.30 u.  Einde
Workshops:
Aanbod workshops deel 1
maandag 4 mei 2026 van 10:30 tot 12:30
Performancy Play Lab
Spreker: Mélanie Meeuwens

Performance.Play.Lab (PPL) biedt kinderen en hun begeleiders een unieke zintuiglijke ervaring, beginnend met een performance die overgaat in co-creatief spelen en ontdekken. Geïnspireerd door Amanda Pintore's Play Lab, transformeren kinderen zichzelf, door eigen motivatie of uitnodiging van de performer, van toeschouwers naar actieve deelnemers in een ruimte vol beeldende, muzikale en theatrale elementen. Na de performance ontstaat een laboratorium vol zintuiglijke speel- en leerkansen, waar nieuwsgierigheid, spelen, experimenteren en co-creatie centraal staan. Elke sessie is thematisch en uniek, zonder vast script, en biedt een vernieuwende manier van spelen, voelen, denken, zien en horen. 

Doelgroep: leraren kleuterschool & 1ste leerjaar.

'Luister met je Ogen, Kijk met je Oren'
Spreker: Loes Hubrechts en Nele Wouters

In deze werkwinkel starten we met een rijke impressie vanuit de kunstwereld. We staan stil bij grafische partituren van kunstenaars. Daarna werken we verder in twee kleinere groepen; de ene groep gaat muziek maken, vertrekkende van beeldende kunst. De andere groep maakt eerst zelf kunstwerken met aandacht voor muzikale en beeldende bouwstenen (ritme, herhaling/vorm en (klank)kleur). 

Dan wordt er teruggekoppeld; de beeldende groep gaat de partituur omzetten in klanken, de muzikale groep gaat de kunstwerken beeldend analyseren.

We sluiten de werkwinkel af met een kort toonmoment.

De bouwstenen en vaardigheden van dans
Spreker: Ellen Mortier

Bouwstenen van dans. De taal van het muzische. In deze werkwinkel beleef, herken, onderzoek en hanteer je ze aan de hand van verschillende vaardigheden. We onderzoeken hoe een krachtige didactiek kinderen muzisch kan laten groeien.  We bouwen de sessie interactief op waarbij we afwisselend in grote en kleine groepen werken. We hanteren werkvormen en oefeningen die het leren van de deelnemers stimuleren. Je werkt actief met de bouwstenen en de vaardigheden van dans en pluist deze grondig uit. Je beschouwt onderwijsarrangementen en krijgt tips voor een krachtige didactiek. 

Laat ze verbinden! De kracht van dans, verhalen en drama gebruiken voor een positief klasklimaat
Spreker: Maxime Marchant

Een positief en veilig klasklimaat is onontbeerlijk om tot welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid te komen. Tijdens deze werkwinkel maak je op een interactieve wijze kennis met creatieve en expressieve werkvormen om te komen tot verbondenheid, samenhorigheid en een positief groepsgevoel. Vanuit concrete en haalbare praktijkvoorbeelden ontdek je hoe je drama en dans kunt inzetten binnen je klaswerking. Drama en dans bieden unieke kansen tot nauwe samenwerking en veel leren van en met elkaar. We beleven samen heel wat concrete voorbeelden en maken de transfer met de zorgwerking van je school.

Zing uit volle borst en bevrijd je stem!
Spreker: Sieglinde Baeyens

Zingen is gezond! Tijdens deze werkwinkel ligt de nadruk op plezier en samenzang.

We ontdekken leuke manieren om samen te zingen en leren onze stem vrijer en krachtiger te gebruiken.

We hebben oog voor de basistechniek, de juiste houding en een goede ademhaling. Samen exploreren we de mogelijkheden van onze stem.
We uiten onze gevoelens op een creatieve en constructieve manier. 
Je hebt geen ervaring nodig. Iedereen kan zingen!

Poppen(uit de)kast
Spreker: Frederik de Schepper

Tijdens deze werkwinkel halen we alle poppen uit de kast. Van teddyberen, over houten lepels tot zelfgemaakt bekpoppen.
Hoe blaas je leven in een pop? We onderzoeken en ontdekken verschillende speeltechnieken om als leerkracht met een pop aan het werk te gaan.
Daarnaast ook een boel praktijktips om leerlingen aan het (poppen)spelen te krijgen.

Doelgroep: leraren kleuterschool en 1ste leerjaar.

Van Knispermuziek en Klaterverhalen
Spreker: Steef Coorevits

De verschillende bouwstenen van muziek zitten verscholen in liedjes en klanken.
Gekende en minder gekende liederen worden aan elkaar geweven en er ontstaat een verhaal.
Maar ook geluiden en klanken gaan in de muziekmixer en worden uitgesmeerd op een bedje van mysterie.
Zingen met klinkers en klanken maken met de dingen rondom ons, dat is Knispermuziek en dat zijn Klaterverhalen.

Doelgroep: leraren kleuterschool en 1ste leerjaar.

Dr. Ama
Spreker: Yves Bondue

In deze werkwinkel ga je op consult bij Dr. Ama. In eerdere nascholingen maakte je misschien al  kennis met ‘Eerste Hulp Bij Drama’: een rol creëren vanuit een stilstaande houding of vanuit een stemmetje. Maar dramatisch spel is zoveel meer dan een los personage of een dialoog van een paar zinnen. En hoewel die EHBD best leuk is en zeer bruikbaar in de klas, is er meer, veel meer. Na Eerste Hulp komt immers grondig onderzoek, diepgaandere remediëring en finaal een voorschrift om gezond aan de slag te gaan! Dr. Ama leer je in deze sessie de mogelijkheden van een gespeeld personage te onderzoeken om vandaaruit tot spel te komen. Je leert rond personages een verhaallijn te verzinnen en uit te schrijven. We ontdekken gaandeweg de hele nomenclatuur van ‘situaties’, ‘anekdotes’ tot ‘verhaallijnen’ en ‘intriges’. Aan bod komen mime, improvisatie, inleving, samenspel, scenario’s, ...

Doelgroep: leraren 2de tot 6de leerjaar.

OnweerDANSbaar Een interactieve verkenning van de verschillende danswerkvormen voor het basisonderwijs
Spreker: Maud Tielemans

Vanuit haar Muzische Inspiratiegids: Dansexpressie, de zeppelinmethodiek en de DoeDoos ‘onweerDANSbaar’ neemt Maud je in deze sessie mee doorheen de verschillende werkvormen van dans in het basisonderwijs. Denk daarbij aan dansexpressie, dansverhaal, dansen met materialen, … Naast enkele concrete lesvoorbeelden, krijg je ook tips en tricks mee rondom vakintegratie vanuit het domein dans met onder andere taalontwikkeling.
Daarin wordt steeds de koppeling met de ZILL-doelen gemaakt.
Je verlaat de sessie met een eerste opzet voor dansles in het basisonderwijs.

Doelgroep voormiddag: leraren 1ste tot 3de leerjaar.

‘Expeditie natuur’
Spreker: Bart Pieters

Ontdek de kracht van het domein beeld en laat je inspireren tijdens deze doe-activiteit!
Stap in een wereld waar projectmatig denken en multi-zintuiglijke ervaringen samenkomen rond de pracht van de natuur.
Ontdek de 7 bouwstenen van het domein beeld en leer hoe je eerst observeert en vervolgens creëert. Deze werkwinkel is een ontdekkingstocht naar jouw creatieve potentieel op basis van jouw verwondering en een hoop inspiratie.

Doelgroep: leraren 2de tot 6de leerjaar.

Je volledige klas als Boomwhackerorkest
Spreker: Jan Otten

In deze ‘doe-mee-sessie’ gaan we ervaringsgericht aan de slag met Boomwhackers alsof we zelf voor de klas staan.

We spelen enkele oefeningen rond de drie muzikale componenten (ritme, melodie en harmonie) en implementeren ze in bestaande hits. Elke oefening is laagdrempelig en vrijwel meteen inzetbaar. We beschouwen het aanbod uit de vormingsdagen van 2023 en 2024 als basis en gaan van daaruit verder in de diepte. We breiden de oefeningen uit, boren nieuwe muziekjes aan en gaan zelf vooral aan de slag. Je wordt geïnspireerd en uitgedaagd om oefeningen om te zetten in je eigen praktijk en we gaan kijken hoe we al dat moois hier en daar in een toonmoment kunnen gieten. Na elke oefening leggen we de link met de ZILL doelen en krijgt iedereen de kans om de vertaalslag naar de eigen klaspraktijk te maken. We denken hierbij vanuit kansen en mogelijkheden.

Concreet gaan we aan de slag met de toonladder, maken we zelf melodietjes en ritmische zinnen, werken we rond samenspel en improvisatie, gaan we ontdekken hoe we met Boomwhackers bestaande liedjes kunnen begeleiden en spelen we zelf enkele wereldhits! Kortom, je wordt ondergedompeld in de muzische wereld van de Boomwhackers met een flinke dosis spelplezier als grondslag.

Doelgroep: leraren 2de tot 6de leerjaar.

Aanbod workshops deel 2
maandag 4 mei 2026 van 14:00 tot 16:00
Performancy Play Lab
Spreker: Mélanie Meeuwens

Performance.Play.Lab (PPL) biedt kinderen en hun begeleiders een unieke zintuiglijke ervaring, beginnend met een performance die overgaat in co-creatief spelen en ontdekken. Geïnspireerd door Amanda Pintore's Play Lab, transformeren kinderen zichzelf, door eigen motivatie of uitnodiging van de performer, van toeschouwers naar actieve deelnemers in een ruimte vol beeldende, muzikale en theatrale elementen. Na de performance ontstaat een laboratorium vol zintuiglijke speel- en leerkansen, waar nieuwsgierigheid, spelen, experimenteren en co-creatie centraal staan. Elke sessie is thematisch en uniek, zonder vast script, en biedt een vernieuwende manier van spelen, voelen, denken, zien en horen. 

Doelgroep: leraren kleuterschool & 1ste leerjaar.

'Luister met je Ogen, Kijk met je Oren'
Spreker: Loes Hubrechts en Nele Wouters

In deze werkwinkel starten we met een rijke impressie vanuit de kunstwereld. We staan stil bij grafische partituren van kunstenaars. Daarna  werken we verder in twee kleinere groepen; de ene groep gaat muziek maken, vertrekkende van beeldende kunst. De andere groep maakt eerst zelf kunstwerken met aandacht voor muzikale en beeldende bouwstenen (ritme, herhaling/vorm en (klank)kleur). 

Dan wordt er teruggekoppeld; de beeldende groep gaat de partituur omzetten in klanken, de muzikale groep gaat de kunstwerken beeldend analyseren.

We sluiten de werkwinkel af met een kort toonmoment.

De bouwstenen en vaardigheden van drama
Spreker: Ellen Mortier

In deze werkwinkel starten we met een rijke impressie vanuit de kunstwereld. We staan stil bij grafische partituren van kunstenaars. Daarna  werken we verder in twee kleinere groepen; de ene groep gaat muziek maken, vertrekkende van beeldende kunst. De andere groep maakt eerst zelf kunstwerken met aandacht voor muzikale en beeldende bouwstenen (ritme, herhaling/vorm en (klank)kleur). 

Dan wordt er teruggekoppeld; de beeldende groep gaat de partituur omzetten in klanken, de muzikale groep gaat de kunstwerken beeldend analyseren.

We sluiten de werkwinkel af met een kort toonmoment.

Laat ze verbinden! De kracht van dans, verhalen en drama gebruiken voor een positief klasklimaat
Spreker: Maxime Marchant

Een positief en veilig klasklimaat is onontbeerlijk om tot welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid te komen. Tijdens deze werkwinkel maak je op een interactieve wijze kennis met creatieve en expressieve werkvormen om te komen tot verbondenheid, samenhorigheid en een positief groepsgevoel. Vanuit concrete en haalbare praktijkvoorbeelden ontdek je hoe je drama en dans kunt inzetten binnen je klaswerking. Drama en dans bieden unieke kansen tot nauwe samenwerking en veel leren van en met elkaar. We beleven samen heel wat concrete voorbeelden en maken de transfer met de zorgwerking van je school.

Zing uit volle borst en bevrijd je stem!
Spreker: Sieglinde Baeyens

Zingen is gezond! Tijdens deze werkwinkel ligt de nadruk op plezier en samenzang.

We ontdekken leuke manieren om samen te zingen en leren onze stem vrijer en krachtiger te gebruiken.

We hebben oog voor de basistechniek, de juiste houding en een goede ademhaling. Samen exploreren we de mogelijkheden van onze stem.
We uiten onze gevoelens op een creatieve en constructieve manier. 
Je hebt geen ervaring nodig. Iedereen kan zingen!

Dans in de kleuterschool – Muzische werkwinkels
Spreker: Tia Cassauwers

Tijdens deze werkwinkel maak je spelenderwijs kennis met de 4 basisbeginselen van dans: lichaam, ruimte, tijd en kracht. Via verschillende oefeningen, dansspelletjes en bewegingsimprovisaties leer je de dansante mogelijkheden van jouw lichaam kennen.

Dansen stimuleert naast de motorische ontwikkeling van de kleuters, ook hun sociale, psychische en creatieve ontwikkeling. 

Onze ervaren dansdocent stimuleert fantasie, creativiteit en muzikaliteit om met kleuters aan de slag te gaan. Een zeer levendige workshop, toepasbaar bij de kleine ontdekkingsreizigers in jouw klas.

Doelgroep: leraren kleuterschool en 1ste leerjaar.

Poppen(uit de)kast
Spreker: Frederik de Schepper

Tijdens deze werkwinkel halen we alle poppen uit de kast. Van teddyberen, over houten lepels tot zelfgemaakt bekpoppen.
Hoe blaas je leven in een pop? We onderzoeken en ontdekken verschillende speeltechnieken om als leerkracht met een pop aan het werk te gaan.
Daarnaast ook een boel praktijktips om leerlingen aan het (poppen)spelen te krijgen.

Doelgroep: leraren kleuterschool en 1ste leerjaar.

Van Knispermuziek en Klaterverhalen
Spreker: Steef Coorevits

De verschillende bouwstenen van muziek zitten verscholen in liedjes en klanken.
Gekende en minder gekende liederen worden aan elkaar geweven en er ontstaat een verhaal.
Maar ook geluiden en klanken gaan in de muziekmixer en worden uitgesmeerd op een bedje van mysterie.
Zingen met klinkers en klanken maken met de dingen rondom ons, dat is Knispermuziek en dat zijn Klaterverhalen.

Doelgroep: leraren kleuterschool en 1ste leerjaar.

Dr. Ama
Spreker: Yves Bondue

In deze werkwinkel ga je op consult bij Dr. Ama. In eerdere nascholingen maakte je misschien al  kennis met ‘Eerste Hulp Bij Drama’: een rol creëren vanuit een stilstaande houding of vanuit een stemmetje. Maar dramatisch spel is zoveel meer dan een los personage of een dialoog van een paar zinnen. En hoewel die EHBD best leuk is en zeer bruikbaar in de klas, is er meer, veel meer. Na Eerste Hulp komt immers grondig onderzoek, diepgaandere remediëring en finaal een voorschrift om gezond aan de slag te gaan! Dr. Ama leer je in deze sessie de mogelijkheden van een gespeeld personage te onderzoeken om vandaaruit tot spel te komen. Je leert rond personages een verhaallijn te verzinnen en uit te schrijven. We ontdekken gaandeweg de hele nomenclatuur van ‘situaties’, ‘anekdotes’ tot ‘verhaallijnen’ en ‘intriges’. Aan bod komen mime, improvisatie, inleving, samenspel, scenario’s,...

Doelgroep: leraren 2de tot 6de leerjaar.

OnweerDANSbaar Een interactieve verkenning van de verschillende danswerkvormen voor het basisonderwijs
Spreker: Maud Tielemans

Vanuit haar Muzische Inspiratiegids: Dansexpressie, de zeppelinmethodiek en de DoeDoos ‘onweerDANSbaar’ neemt Maud je in deze sessie mee doorheen de verschillende werkvormen van dans in het basisonderwijs. Denk daarbij aan dansexpressie, dansverhaal, dansen met materialen, … Naast enkele concrete lesvoorbeelden, krijg je ook tips en tricks mee rondom vakintegratie vanuit het domein dans met onder andere taalontwikkeling.
Daarin wordt steeds de koppeling met de ZILL-doelen gemaakt.
Je verlaat de sessie met een eerste opzet voor dansles in het basisonderwijs.

Doelgroep namiddag: leraren 4de tot 6de leerjaar.

‘Expeditie natuur’
Spreker: Bart Pieters

Ontdek de kracht van het domein beeld en laat je inspireren tijdens deze doe-activiteit!
Stap in een wereld waar projectmatig denken en multi-zintuiglijke ervaringen samenkomen rond de pracht van de natuur.
Ontdek de 7 bouwstenen van het domein beeld en leer hoe je eerst observeert en vervolgens creëert. Deze workshop is een ontdekkingstocht naar jouw creatieve potentieel op basis van jouw verwondering en een hoop inspiratie.

Doelgroep: leraren 2de tot 6de leerjaar.

Je volledige klas als Boomwhackerorkest
Spreker: Jan Otten

In deze ‘doe-mee-sessie’ gaan we ervaringsgericht aan de slag met Boomwhackers alsof we zelf voor de klas staan.

We spelen enkele oefeningen rond de drie muzikale componenten (ritme, melodie en harmonie) en implementeren ze in bestaande hits. Elke oefening is laagdrempelig en vrijwel meteen inzetbaar. We beschouwen het aanbod uit de vormingsdagen van 2023 en 2024 als basis en gaan van daaruit verder in de diepte. We breiden de oefeningen uit, boren nieuwe muziekjes aan en gaan zelf vooral aan de slag. Je wordt geïnspireerd en uitgedaagd om oefeningen om te zetten in je eigen praktijk en we gaan kijken hoe we al dat moois hier en daar in een toonmoment kunnen gieten. Na elke oefening leggen we de link met de ZILL doelen en krijgt iedereen de kans om de vertaalslag naar de eigen klaspraktijk te maken. We denken hierbij vanuit kansen en mogelijkheden.

Concreet gaan we aan de slag met de toonladder, maken we zelf melodietjes en ritmische zinnen, werken we rond samenspel en improvisatie, gaan we ontdekken hoe we met Boomwhackers bestaande liedjes kunnen begeleiden en spelen we zelf enkele wereldhits! Kortom, je wordt ondergedompeld in de muzische wereld van de Boomwhackers met een flinke dosis spelplezier als grondslag.

Doelgroep: leraren 2de tot 6de leerjaar.

Aanbod workshops deel 3
dinsdag 5 mei 2026 van 10:00 tot 12:30
Muzisch beschouwen als opstap naar krachtige muzische activiteiten
Spreker: Hilde Hendrickx

Tijdens deze werkwinkel gaan we concreet aan de slag vanuit een cultuurervaring ondersteund door denkkaders en kijkwijzers. Bij beschouwen stellen leerlingen zich open voor de muzische prikkels, nemen ze intens waar en worden zich bewust van de zeggingskracht ervan.  

Kunstig Kijken
Spreker: Charlotte Matthys, het Archief voor Onderwijs

In deze werkwinkel maak je kennis met lesmateriaal, tips en ideeën voor muzische vorming voor het basisonderwijs (vanaf de derde kleuterklas). De lesgever wijst je de weg naar een heleboel filmpjes en luisterfragmenten voor dans, drama, beeld en muziek, samen met concrete lestips en doe-opdrachten. Bovendien leer je ook hoe je leerlingen toegang krijgen tot het platform Archief voor Onderwijs en hoe je opdrachten maakt waarmee je ze zelfstandig kan laten kijken, luisteren en zoeken.

Doelgroep: leraren 3de kleuterklas en alle klassen van de lagere school. 

Muzische en Media. Wat nu?
Spreker: Annemie Bruggemans

‘De audiovisuele bouwstenen…. Wat betekent dit voor mijn klas?’ Je verkent de audiovisuele bouwstenen. Je komt te weten wat elke bouwsteen betekent op de klasvloer en gaat er zelf actief mee aan de slag. Je ontdekt hoe je ze inzet in de klaspraktijk en hoe ze ondersteunend kunnen zijn om andere doelen te bereiken. 

Integratie tussen muzische domeinen
Spreker: Koen Crul

Je kunt op verschillende manieren geïntegreerd werken in muzische activiteiten. In deze werkwinkel krijg je concrete voorbeelden hoe je dit kunt aanpakken in je klas. Je onderzoekt hoe een domein inspiratie kan bieden voor een ander, hoe je multidisciplinair kunt werken en hoe je een koppeling kunt maken met andere cultuurgebonden ontwikkeling. Een inspiratiesessie voor wie graag cross-overs maakt in muzische activiteiten. 

Hoe maak je een kwaliteitsvolle muzische les?
Spreker: Lief Didden

Tijdens deze werkwinkel maak je kennis met de opbouw van een goed muzisch arrangement. Via didactische denkkaarten ontdek je welke stappen je kan zetten om tot een krachtige muzische les te komen.

Muzische hoekverrijking als opstap naar een krachtige leeromgeving
Spreker: Veerle Boelen

Een muzische hoekverrijking nodigt de kleuters uit om op ontdekkingsreis te gaan door de wondere wereld van beeld, drama, dans en muziek. Hoe maken we ons basisaanbod muzisch krachtiger. We onderzoeken waar de muzische kansen liggen in een rijk klasklimaat.  

Van beeld tot idee
Spreker: Mélanie Meeuwens

Veel leerkrachten gebruiken Pinterest of ChatGPT als bron voor kant-en-klare activiteiten. Maar wat gebeurt er als je diezelfde tools inzet om vastgeroeste denkpatronen los te maken? Wat als je bewust andere zoektermen gebruikt, met andere ogen kijkt en daar echte inspiratie uit haalt? In deze werkwinkel leer je hoe je krachtige beelden en muziek kunt zoeken, vinden, selecteren en gebruiken om je eigen ideeën te laten stromen. Je ontdekt hoe je van een vage ingeving tot een concreet muzisch aanbod komt, vertrekkende vanuit verschillende sneeuwbalmethodes: een aanpak die speelt met tijd, verwondering en associatie.

Tijdens dit actief werkmoment ontdek je:

  • Hoe Beeldstormen je associatief denken wakker maken,
  • Een hernieuwde verkenning van Pinterest en andere zoekplatformen (maar dan anders),
  • Oefeningen waarbij je via muziek en beeld nieuwe accenten legt op bekende klasprojecten,
  • Een gedeelde creatieve ruimte waar je ook je eigen project mag binnenbrengen en herdenken.


Deze werkwinkel biedt geen kant-en-klare les, maar een rugzak vol denkwegen, zoekmethodes en inspiratieboosts die je uitnodigen om vanuit kwalitatief onderzoek naar krachtige kunsteducatie te gaan, die rechtstreeks bruikbaar is in je praktijk.

Zingend doorheen de dag
Spreker: Tom Johnson (Koor en Stem)

Samen zingen is plezierig en gezond, het versterkt de samenhang van je klasgroep en verbetert de concentratie. Je plant het dus beter regelmatig in tijdens de schooluren. Dat kan kort of lang, serieus of speels.  Tijdens deze werkwinkel krijg je technieken aangereikt om op een flexibele manier tijdens de schooluren met kinderen te zingen. Je leert hoe je met een afwisselend repertoire, beweging en body percussion van iedere zangactiviteit een succes kan maken.  

Bonjour Créativité! Frans leren via muzische vorming
Spreker: Bavo Schelfaut en Mia Vanden Waeyenbergh

In deze werkwinkel ontdekken leraren hoe je de kracht van muzische vorming inzet om Frans op een speelse, betekenisvolle en kwaliteitsvolle manier aan te leren. We werken met de muzische bouwstenen (beeld, drama, muziek, dans en media) en koppelen die aan concrete Franse taaldoelen. De focus ligt op durf, beleving en expressie - en vooral op hoe muzische werkvormen helpen om je leerlingen met goesting én zelfvertrouwen Frans te laten spreken.

Doelgroep: leraren 3de graad lagere school.

Strategie en methode:
  • Tweedaagse met werkwinkels, infosessies en een referaat.
Bijkomende info:

De verschillende werkwinkels op maandag zijn telkens voor een specifieke doelgroep:

  • kleuteronderwijs + 1ste leerjaar lager onderwijs
  • 2de, 3de, 4de, 5de, 6de leerjaar lager onderwijs
  • algemeen (voor iedereen)

Op dinsdag kan je voor elke werkwinkel kiezen, er zijn geen specifieke doelgroepen.

Best gemakkelijke kledij en schoenen aandoen.

1 overnachting (maandag op dinsdag) en maaltijden inbegrepen.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Er is geen specifieke voorkennis vereist, wel een hart en engagement voor ons muzisch onderwijs.

We proberen zo goed mogelijk tegemoet te komen aan aangegeven wensen bij inschrijving.


Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 4 april 2026 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 365,00 Euro
Lesgever: Didden Lief
Crul Koen
Cassauwers Tia
Otten Jan
Meeuwens Mélanie
Pieters Bart
Coorevits Steef
Boelen Veerle
Tielemans Maud
Vanden Waeyenbergh Mia
Marchant Maxime
Bondue Yves
Hubrechts Loes
Matthys Charlotte
De Schepper Frederik
Bruggemans Annemie
Wouters Nele
Schelfaut Bavo
Baeyens Sieglinde
Mortier Ellen
Dupont Kristof
Johnson Tom
Hendrickx Hilde
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 4 mei 2026 van 09:00 tot 22:00
    • dinsdag 5 mei 2026 van 08:30 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.