Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250184-01 Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO - Volledig traject

Elke leerling is uniek. Sommigen fladderen moeiteloos door hun schoolloopbaan, terwijl anderen struikelen over drempels die wij als schoolteam willen helpen verlagen. Leerlingenbegeleiding is dan ook geen taak van één persoon, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school.

Een goed uitgebouwd beleid helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook de schoolcultuur. Samenwerking is de sleutel. Wanneer leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, directieleden en andere betrokkenen op één lijn zitten, ontstaat er een krachtig vangnet.

Tijdens dit professionaliseringstraject staan we stil bij wat het decreet en het referentiekader omschrijft en hoe we dat vanuit een gezamenlijke visie kunnen vormgeven. Elke vormingsdag geven we stem aan een expert ter zake, daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaring.

Hoe neem jij nu al een rol op binnen de leerlingenbegeleiding? Welke groeikansen zie jij nog voor jezelf, jouw collega’s, het beleid? Je kan over jouw persoonlijke ambitie reflecteren in een groeiportfolio, je kan daarbij ook coaching van een begeleider vragen.

Dit traject legt stapstenen voor het bouwen aan een warme, inclusieve school waar elke leerling telt.
 
Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in de complexiteit van geïntegreerde leerlingenbegeleiding.
  • Je wordt je bewust van de beschermende en risicofactoren met betrekking tot GLB binnen de schooleigen context.
  • Je verwerft inzicht in de richtinggevende en regelgevende kaders op de drie niveaus: visie, beleid en praktijk.
  • Je deelt en leert van en met elkaar door inspirerende voorbeelden, casusbesprekingen, intervisiemethodieken, vormen van co-creatie uit te proberen, ondersteuning van teamleden en coaching.
  • Je groeit in professioneel handelen door het concretiseren van mandaten, het opnemen van de rol binnen de eigen schoolcontext en in functie van de visie geïntegreerde leerlingenbegeleiding.
  • Je ontwikkelt je professionele grondhouding als lerende en onderzoekende onderwijsprofessional.
  • Je werkt binnen de eigen schoolcontext evidence-informed en gaat aan de slag met databronnen, wetenschappelijk onderzoek, eigen observaties, …
Doelgroep:
  • Onderwijsprofessionals die samen met collega’s, in co-creatie, vormgeven aan de geïntegreerde leerlingenbegeleiding op hun school.
  • Naast de gekende doelgroep ‘middenkader’ met mandaat leerlingenbegeleiding, denken we ook aan andere onderwijsprofessionals: directieleden, coördinatoren, beleidsondersteuners, internaatmedewerkers, ondersteunend personeel en geïnteresseerde teamleden.
  • Zowel starters als gevorderden zijn welkom!
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO is een beleidsmatig traject. 
Het omvat 5 vaste dagen met inschrijving voor het volledige traject.
Daarnaast zijn er 5 verdiepende keuzemogelijkheden.
Aanvullend kunnen we op basis van de noden en leervragen van de deelnemers verder aanbod vormgeven, bijvoorbeeld, netwerkdagen, lerende netwerken, inspiratiedagen, begeleidingsdagen, werksessies …

Deelnemers reflecteren over hun specifieke schoolcontext (noden van leerlingen, noden van teamleden, noden op het vlak van beleidsvoerend vermogen en organisatie, noden op het vlak van ondersteuning van teamleden) a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen over hun schoolvisie, hun schoolwerking en het regelgevend kader. Het traject is opgebouwd met evidence-informede bronnen; BSA (datakaart) uitwerken, sterktes ontdekken en delen met anderen, noden ontdekken en bepalen en uiteindelijk een leervraag formuleren. Het groeitraject laat deelnemers groeien in hun professioneel handelen.

Het volledige groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO omvat 5 vaste groeidagen:

- een startgroeidag
3 thematische groeidagen
I domein psychisch en sociale ontwikkeling
I domein leren en studeren
I domein onderwijsloopbaanbegeleiding
- een slotgroeidag

Daarnaast zijn er 5 verdiepende keuzes (waarvan 1 keuzedag inclusief de deelnameprijs):

Keuzedag 1 Focus op de brede basiszorg binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Hoe geef je de brede basiszorg vorm op school?
Datum: 14/01/2026 Brussel

Keuzedag 2 Focus op groepsdynamische processen begeleiden van preventief naar curatief handelen. Hoe werk je aan een relatiebeleid?
Datum: 10/12/2025 Brussel

Keuzedag 3 Focus op de samenwerking met externe partners (ouders, lsc, clb, pb, sociale kaart domein preventieve gezondheidszorg) binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Hoe werk je samen met alle partners en geef je het structureel overleg vorm?
Datum: 02/03/2026 Brussel

Keuzedag 4 Focus op de rol en mandaten van het ondersteunend personeel, binnen de geïntegreerde leerlingenbegeleiding; Wie ben jij als opvoeder en hoe werk je samen met interne collega’s?
Datum: 30/04/2026 Gent

Keuzedag 5 Focus op (crisis)communicatie; Hoe communiceer je vlot en efficiënt tijdens een crisismoment op school?
Datum: Nog te bepalen , online, halve dag

Strategie en methode:

Geïntegreerde leerlingenbegeleiding is geen eenmanszaak. Het is een opdracht voor iedereen, maar in de realiteit kunnen engagementen van persoon tot persoon verschillen. De groeikansen die je voor jezelf dankzij dit traject kan nemen, zullen ook afhangen van de kansen op co-creatie in je team. Om ook op schoolniveau verandering te kunnen doorvoeren, heb je partners nodig. Daarom zijn er verschillende mogelijkheden om dit groeitraject te koppelen aan samenwerking. Op het einde van de rit kom je tot een ontwikkelingsplan, enerzijds voor je persoonlijke groei en daarnaast ook voor de aanpak van de leerlingenbegeleiding op jouw school.

De deelnemer gebruikt het groeiportfolio om met persoonlijke leervragen aan de slag te gaan en zo de brug te maken tussen de inspiratie uit het groeitraject en de concrete schoolcontext, met betrekking tot:

- ontwikkelen van de leervraag, de noden ontdekken van zichzelf, leerlingen en teamleden, de eigen groei in kaart brengen, experimenteren, doelen formuleren voor zichzelf, delen met anderen in co-creatie, ondersteund in begeleiding en coaching van pb en andere partners.

- het groeien in de eigen professionele houding, door het eigen leren in handen te nemen en bewust te worden van de gemaakte stappen.

- het bewust verscherpen van het mandaat en de eigen rol binnen GLB.

- in kaart brengen van de eigen schoolwerking, op basis van de vier domeinen van het decreet leerlingenbegeleiding met het continuüm van zorg, met het belang van samenwerking met de partners en met nadruk op de brede basiszorg en het oog op kwaliteitsontwikkeling op school.

Bijkomende info:

De deelnameprijs omvat de 5 vaste dagen van het volledige traject (inclusief lunch) en 1 keuzedag.
Meerdere keuzedagen volgen kan, de deelnameprijs bedraagt 70 euro per extra keuzedag.
Bij inschrijving van een keuzedag kan je merken dat er 70 euro vermeld staat. Is dit je enige keuzedag dan wordt deze 70 euro in mindering gebracht.
De totale prijs per deelnemer wordt berekend op het einde van het traject. 

Sessies: 10 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 4 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 350,00 Euro
Lesgever: Blaton Begga
Bogaerts Werner
van Waterschoot Tom
Loobuyck Kris
Van Eyen Stéphanie
Moermans Mieke
D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 23 oktober 2025 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 18 november 2025 van 09:00 tot 16:00
    • maandag 1 december 2025 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 20 januari 2026 van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 21 mei 2026 van 09:00 tot 16:00
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2:
    • maandag 20 oktober 2025 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 25 november 2025 van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 2 december 2025 van 09:00 tot 16:00
    • maandag 19 januari 2026 van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 21 mei 2026 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.