Geïntegreerde leerlingenbegeleiding is geen eenmanszaak. Het is een opdracht voor iedereen, maar in de realiteit kunnen engagementen van persoon tot persoon verschillen. De groeikansen die je voor jezelf dankzij dit traject kan nemen, zullen ook afhangen van de kansen op co-creatie in je team. Om ook op schoolniveau verandering te kunnen doorvoeren, heb je partners nodig. Daarom zijn er verschillende mogelijkheden om dit groeitraject te koppelen aan samenwerking. Op het einde van de rit kom je tot een ontwikkelingsplan, enerzijds voor je persoonlijke groei en daarnaast ook voor de aanpak van de leerlingenbegeleiding op jouw school.
De deelnemer gebruikt het groeiportfolio om met persoonlijke leervragen aan de slag te gaan en zo de brug te maken tussen de inspiratie uit het groeitraject en de concrete schoolcontext, met betrekking tot:
- ontwikkelen van de leervraag, de noden ontdekken van zichzelf, leerlingen en teamleden, de eigen groei in kaart brengen, experimenteren, doelen formuleren voor zichzelf, delen met anderen in co-creatie, ondersteund in begeleiding en coaching van pb en andere partners.
- het groeien in de eigen professionele houding, door het eigen leren in handen te nemen en bewust te worden van de gemaakte stappen.
- het bewust verscherpen van het mandaat en de eigen rol binnen GLB.
- in kaart brengen van de eigen schoolwerking, op basis van de vier domeinen van het decreet leerlingenbegeleiding met het continuüm van zorg, met het belang van samenwerking met de partners en met nadruk op de brede basiszorg en het oog op kwaliteitsontwikkeling op school.