Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250067-01 Ouders en school: volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van hun kind en leerling

Goed onderwijs en een krachtige leeromgeving komen enkel tot stand door de volwaardige participatie van ouders. De wereld verandert snel en wordt super-divers. Schoolteams willen de ouders als actieve en betrokken partners zien om de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in hun leren, in hun studeren, in hun ontwikkelingsproces. Onderzoek toont aan dat betrokkenheid van ouders een positieve invloed heeft op de schoolse prestaties en welbevinden van leerlingen. Dat kan echter een pad zijn met vele barrières. We benaderen verschillende invalshoeken en koppelen telkens terug naar ervaringen op jouw school.
 
Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in de barrières en de ruis die je ervaart in samenwerking en communicatie met ouders.
  •  Je leert van elkaar met het oog op een constructieve en gedragen samenwerking met ouders.
  • Je krijgt de kans om de eigen praktijk en noden onder de loep te nemen.
  • Je reflecteert over de aangeboden inhouden en praktijkvoorbeelden en de betekenis daarvan voor je eigen school.
  • Je stelt een kwalitatief plan van aanpak op voor je school.
Doelgroep:

Je engageert je met een team dat bij voorkeur bestaat uit minstens twee van de volgende rollen in je school: directie, leerlingenbegeleider, zorg-of kansencoördinator, beleidsondersteuner, ondersteunend personeel en leraar. 
De school kan ervoor kiezen om daarenboven ook een medewerker van hun leersteuncentrum of het CLB te laten participeren.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
We benaderen verschillende invalshoeken en koppelen telkens terug naar ervaringen op jouw school. Aan de hand van een referentiekader met 6 standaarden voor ouderbetrokkenheid dagen we je uit om de kwaliteit van de relaties en interacties met de ouders van je school te onderzoeken en planmatig te verbeteren. We werken met inspirerende voorbeelden en instrumenten als het participatiehuis om de ouderbetrokkenheid op je school in kaart te brengen. Verbindende communicatie kan je ondersteunen om goed te communiceren met ouders. Ook de perspectieven van de diverse doelgroepen komen aan bod zoals ouders van leerlingen met een beperking, kansarme ouders, ouders met een migratieachtergrond... Na de derde sessie willen we dat je een plan van aanpak hebt om de ouderbetrokkenheid af te stemmen op de noden van je ouders, je leraren en de leerlingen. We onderzoeken samen met jou welke valkuilen je best vermijdt voor een succesvolle verandering.
 
Strategie en methode:

Sessie 1:
We starten met een kennismaking en intake. Hier geven we je de kans om je beginsituatie in beeld te brengen en je leervragen te schetsen. We bespreken hoe je dit data-gericht kan aanpakken. We introduceren 6 standaarden voor een goede ouderbetrokkenheid en zoeken er samen goede praktijkvoorbeelden bij. We toetsen deze standaarden aan je situatie op school. Je wordt uitgenodigd om deze vaststellingen aan (een deel) van je schoolteam voor te leggen en prioriteiten te kiezen met het oog op een actieplan tegen de volgende bijeenkomst.


Sessie 2:
We bespreken je prioriteiten na het overleg met je schoolteam. Met behulp van het participatiehuis uit ons vademecum onderzoek je de relatie van je school met je ouders en omgekeerd. Je inventariseert passende acties. Je gaat hierover in interactie met de andere deelnemende teams. Je stelt een actieplan op tegen de volgende bijeenkomst.


Sessie 3:
De actieplannen van de deelnemers worden gedeeld en besproken. We gaan met het model van KNOSTER na hoe je de gekozen ambities succesvol kan organiseren. Daarnaast staan we stil bij de uitdagingen in de relatie met de ouders. Wat als het moeilijk loopt en er ruis op de communicatie bij verschillende (zorg)perspectieven en verwachtingen over de mogelijkheden van het kind, ruis op de communicatie bij culturele verschillen, diversiteit, verschillende contexten sociale economische contexten waardoor je ouders niet bereikt met de doorsnee communicatie (bijv. andere taal)?
Je zoekt en ontdekt in interactie met de deelnemers en begeleiders de geschikte mogelijkheden en oplossingen om met deze ruis om te gaan. De actieplannen van de deelnemers worden gedeeld en besproken.


Sessie 4: optionele sessie op maat van je school
Optioneel kun je als school voor een vervolgtraject kiezen op maat van de school. Deze sessie kan een verdieping zijn van de inhouden van de tweede en derde bijeenkomst of een begeleiding bij het realiseren van het actieplan.

Bijkomende info:

Onderstaande prijs is van toepassing voor leden.
Behoort jouw school tot een schoolbestuur met trekkingsrecht betaal je 195 euro.
Niet-leden betalen ook 195 euro.
Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen  

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
We vragen het engagement dat je steeds met dezelfde delegatie deelneemt. We verwachten ook dat dit team er in de school actief mee aan de slag gaat.
 

Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Ranschaert Inge
Meire Annemarie
Bracaval Peter
Van Espen Britt
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 23 oktober 2025 van 09:30 tot 12:30
    • donderdag 22 januari 2026 van 09:30 tot 12:30
    • donderdag 30 april 2026 van 09:30 tot 12:30
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 2:
    • woensdag 22 oktober 2025 van 09:30 tot 12:30
    • woensdag 14 januari 2026 van 09:30 tot 12:30
    • woensdag 29 april 2026 van 09:30 tot 12:30
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 3:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.