Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCBA0DLP240061-KL-2TM Differentiëren, hoe moeilijk kan het zijn?

Dagelijks worden jullie geconfronteerd met diverse leerlingen met ieder hun behoeften. We willen graag dat alle leerlingen tot ontwikkeling komenWe willen graag dat alle leerlingen harmonisch tot ontwikkeling komen in een krachtige leeromgeving. We weten dat dit in de dagdagelijkse praktijk vaak uitdagend is. Welke organisatievorm of middelen zet ik het best in? 

Differentiëren is dan het toverwoord, althans dat denken we. Maar we weten allemaal hoe moeilijk dit is! In deze nascholing nemen we jullie graag mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten rondom differentiëren en duiken we in de praktijk hoe dit het beste te organiseren en uit te voeren.  

 Wist je bijvoorbeeld dat differentiëren door heel veel groepen te maken negatieve effecten heeft op de leerresultaten van met name zwakke leerlingen?  

Dus hoe doen we het dan wel effectief? Hierop geven we je antwoord tijdens onze sessie. 

Doelstellingen:
  • Je verdiept je kennis over verschillende mogelijkheden van differentiëren
  • Je krijgt inzicht in wanneer differentiëren effectief werkt
  • Je versterkt je competenties om differentiëren in de praktijk goed in te zetten
  • Je krijgt en deelt tips over hoe je kunt differentiëren binnen een krachtige leeromgeving.
  • Je krijgt inzicht hoe je de leeromgeving op klas-en schoolniveau krachtiger kan maken door proactief en planmatig aan de slag te gaan.
Doelgroep:
  • Team basisonderwijs
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Het leraarschap is een mooi en ingewikkeld vak! Een van de aspecten die het moeilijk maakt is dat je dagelijkse moet inspelen op heel diverse factoren. Elke leerling verdient het beste onderwijs, maar niet al ons onderwijs sluit direct goed aan bij elke leerling. Dus tja, hoe doe je dat dan?

In deze nascholing duiken we in de wondere wereld van differentiëren. We nemen je mee in een stukje wetenschap en richten we ons op de praktijk.

We focussen ons op hoe jij verschil kan maken voor elke leerling, zonder ze allemaal individueel onderwijs te bieden. Differentiëren is zeker niet makkelijk, maar wel haalbaar door proactief en planmatig te werken, door goed na te denken over differentiatie en organisatie binnen je klas/school.

Strategie en methode:

We bouwen de sessie interactief op. Inhoud afgewisseld met reflectiemomenten vormen de basis.

Om het grootst mogelijke effect te bereiken, raden we aan om deze nascholing te combineren met een begeleidingstraject vanuit de pedagogische begeleiding.

Deze sessie is een mooi vervolg op onze nascholing: “Effectieve didactiek; wat werkt tot op de klasvloer”. Het is zeker een meerwaarde om deze in combinatie met elkaar te boeken.

Bijkomende info:

Vanaf 30 deelnemers in het team is het aangeraden om het team te splitsen. Vanaf 40 deelnemers zullen er verplicht twee nascholers aanwezig zijn.

De werkelijke kostprijs van dit professionaliseringsinitiatief bedraagt 650 euro/sessie. Wij bieden dit initiatief aan een verminderde prijs aan, dit is mogelijk door tussenkomst van de overheid.

Het is handig om het leerplan ZILL mee te nemen naar deze sessie.  

Kijk ook eens naar ons andere aanbod rondom didactiek en meesterschap;  


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Basiskennis van het leerplan ZILL en kennis van effectieve didactiek is een voordeel.   


Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 330,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school (Volzet)
(Kaart)
  • Reeks 1: (Volzet)
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.