PBRMLER0BLL250131-01 Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: module brede basiszorg als hefboom voor goed onderwijs (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)
Tijdens dit initiatief versterkt de school haar beleid rond brede basiszorg vanuit een kwaliteitsvolle en contextgerichte benadering. Je krijgt inspirerende kaders, tools en instrumenten die kunnen bijdragen aan een doelgerichte verbetering van de brede basiszorg aangereikt. Er is bijzondere aandacht voor de betekenisvolle inzet van data als hefboom voor kwaliteitsontwikkeling. Daarnaast reflecteer je als school over een gedragen en efficiënte implementatie van brede basiszorg.
Doelstellingen:
- Je verkent het begrip brede basiszorg in al zijn facetten.
- Je ontwikkelt de kwaliteit van je leerlingenbegeleiding, in het bijzonder je brede basiszorg.
- Je krijgt mogelijkheden aangereikt om je brede basiszorg te versterken.
- Je ontdekt perspectieven om de kwaliteit van je leerlingenbegeleiding (nog) meer voelbaar en tastbaar op de klasvloer te krijgen.
- Je wordt gestimuleerd om rond brede basiszorg data-geïnformeerd aan de slag te gaan.
- Je gaat actief op zoek naar data die je kan helpen om je brede basiszorg verder te ontwikkelen of te versterken.
Doelgroep:
- leidinggevende van de school samen met 1 of meerdere leden van het middenkader
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Tijdens dit initiatief verdiept de school zich in het begrippenkader van brede basiszorg en de verwachtingen van de overheid. Deze worden getoetst aan de eigen schoolcontext, met oog voor versterking van de schoolpraktijk. Vanuit een kwaliteitsperspectief onderzoekt het schoolteam hoe de huidige werking verder kan worden ontwikkeld. Daarbij reiken we inspirerende tools, kaders en instrumenten aan die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Er wordt aandacht besteed aan het strategisch gebruik van data als hefboom voor kwaliteitsontwikkeling. Tot slot reflecteert de school over hoe brede basiszorg doeltreffend geïmplementeerd kan worden.
Strategie en methode:
Dit traject bestaat uit 4 sessies (halve dagen), vanuit volgende thema's: krachtige leeromgeving (goed onderwijs), een goede school voor elke leerling, data-geïnformeerd aan de slag én kwaliteitsontwikkeling.
Sessies:
4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
40,00 Euro
Lesgever:
Loobuyck Kris
Dewulf Delphine
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Biezekapelstraat 2
9000
Gent
(Kaart)
- Reeks
1:
- donderdag 22 januari 2026
van
13:00
tot
16:00
- vrijdag 13 februari 2026
van
09:00
tot
12:00
- dinsdag 10 maart 2026
van
13:00
tot
16:00
- maandag 11 mei 2026
van
09:00
tot
12:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)