Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240052-01 Ouders en school: volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van hun kind en leerling

Goed onderwijs en een krachtige leeromgeving komen enkel tot stand door de volwaardige participatie van ouders.
We benaderen verschillende invalshoeken en koppelen telkens terug naar ervaringen op jouw school. Je kunt de relatie school-ouders ontrafelen in zeven verschillende dimensies: kennis, ratio, overtuiging, gedrag, tijd, emotie en competentie.
Het participatiehuis is een tweede bril waarmee je ouderbetrokkenheid op je school in kaart kunt brengen. Verbindende communicatie kan je ondersteunen om goed te communiceren met ouders. Ook de perspectieven van de diverse doelgroepen komen aan bod zoals ouders van leerlingen met een beperking, kansarme ouders, ouders met een migratieachtergrond...

Doelstellingen:

Tijdens dit initiatief maak je kennis met elementen uit het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs: ouders, netwerk van de school, verbind schoolklimaat, diversiteit...

  • Je krijgt inzicht in de barrières en de ruis die je ervaart in samenwerking en communicatie met ouders.
  • Je krijgt tools om in te zetten als de relatie met de ouders moelijker loopt.
  • Je krijgt de kans om te oefenen op basis van eigen praktijk.
  • Je maakt de vertaling naar je eigen school.
Doelgroep:
Je engageert je met een team dat bij voorkeur bestaat uit minstens twee van de volgende rollen in je school: directie, leerlingenbegeleider, zorg-of kansencoördinator, beleidsondersteuner, ondersteunend personeel en leraar. De school kan ervoor kiezen om daarenboven ook een medewerker van hun leersteuncentrum of het CLB te laten participeren.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Goed onderwijs en een krachtige leeromgeving komen enkel tot stand door de volwaardige participatie van ouders.
We benaderen verschillende invalshoeken en koppelen telkens terug naar ervaringen op jouw school. Je kunt de relatie school-ouders ontrafelen in zeven verschillende dimensies: kennis, ratio, overtuiging, gedrag, tijd, emotie en competentie. Je onderzoekt vormen van ouderbetrokkenheid en je weegt je eigen beleid af aan 6 standaarden voor ouderbetrokkenheid.
Het participatiehuis is een andere bril waarmee je ouderbetrokkenheid op je school in kaart kunt brengen. Verbindende communicatie kan je ondersteunen om goed te communiceren met ouders. Ook de perspectieven van de diverse doelgroepen komen aan bod zoals ouders van leerlingen met een beperking, kansarme ouders, ouders met een migratieachtergrond...

Strategie en methode:

Sessie 1: op locatie in je regio.
We starten met een  kennismaking en intake. Hier geven we je de kans om je beginsituatie in beeld te brengen en je leervragen te schetsen. Na de bespreking van de 6 standaarden voor een goede ouderbetrokkenheid neem je een reflectiedocument mee naar je school om er met je team mee aan de slag te gaan.

Sessie 2: op locatie in je regio.
Deze sessie laat je inhoudelijk kennis maken met elementen uit het fundament en de verschillende bouwstenen van het vademecum. Theoretische inzichten koppel je aan je eigen beginsituatie. Je onderzoekt de relatie van je school met je ouders en omgekeerd. Je inventariseert  de vormen en gradaties van ouderbetrokkenheid en participatie. Je gaat hierover in interactie met de andere deelnemende teams.

Sessie 3: op locatie in je regio
Deze bijeenkomst staat stil bij de barrières en ruis die voor jouw school een uitdaging vormen in de relatie met de ouders. 
Je zoekt en ontdekt in interactie met de deelnemers en begeleiders de geschikte mogelijkheden en oplossingen om met deze ruis om te gaan.

  • ruis op de communicatie  bij verschillende (zorg)perspectieven en verwachtingen over de mogelijkheden van het kind.
  • ruis op de communicatie bij culturele verschillen, diversiteit, verschillende contexten socaile economische contexten waardoor je ouders niet bereikt met de doorsnee communicatie (bijv. andere taal).

Sessie 4: optionele sessie op maat van je school
Optioneel kun je als school voor een vervolgtraject kiezen op maat van de school. Deze sessie kan een verdieping zijn van de inhouden van de tweede en derde bijeenkomst.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

We vragen het engagement dat je steeds met dezelfde delegatie en aan alle sessies deelneemt. We verwachten ook dat dit team er in de school actief mee aan de slag gaat.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Ranschaert Inge
Meire Annemarie
Bracaval Peter
Uyttendaele Erika
Bressers Katrien
Van Espen Britt
Beeckmans Ellen
Verboven Katleen
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 23 oktober 2024 van 09:30 tot 12:30
    • donderdag 23 januari 2025 van 09:30 tot 12:30
    • dinsdag 29 april 2025 van 13:30 tot 16:30
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 2:
    • woensdag 23 oktober 2024 van 09:00 tot 12:00
    • woensdag 15 januari 2025 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 29 april 2025 van 09:00 tot 12:00
Provinciehuis
Provincieplein 1
3010 Leuven (Kaart)
  • Reeks 3:
    • woensdag 23 oktober 2024 van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 14 januari 2025 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 28 april 2025 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.