Sessie 1:
We starten met een kennismaking en intake. Hier geven we je de kans om je beginsituatie in beeld te brengen en je leervragen te schetsen. We introduceren 6 standaarden voor een goede ouderbetrokkenheid en zoeken er samen goede praktijkvoorbeelden bij. We toetsen deze standaarden aan je situatie op school. Je wordt uitgenodigd om deze vaststellingen aan (een deel) van je schoolteam voor te leggen en prioriteiten te kiezen met het oog op een actieplan tegen de volgende bijeenkomst.
Sessie 2:
We bespreken je prioriteiten na het overleg met je schoolteam. We gaan met het model van KNOSTER na hoe je de gekozen ambities succesvol kan organiseren. Met behulp van het participatiehuis uit ons vademecum onderzoek je de relatie van je school met je ouders en omgekeerd. Je inventariseert passende acties. Je gaat hierover in interactie met de andere deelnemende teams. Je stelt een actieplan op tegen de volgende bijeenkomst.
Sessie 3:
Deze bijeenkomst staat stil bij de barrières en ruis die voor jouw school een uitdaging vormen in de relatie met de ouders. Je zoekt en ontdekt in interactie met de deelnemers en begeleiders de geschikte mogelijkheden en oplossingen om met deze ruis om te gaan.
- Hoe kan je verbindend communiceren?
- Wat als het moeilijk loopt en er ruis op de communicatie bij verschillende (zorg)perspectieven en verwachtingen over de mogelijkheden van het kind, ruis op de communicatie bij culturele verschillen, diversiteit, verschillende contexten sociale economische contexten waardoor je ouders niet bereikt met de doorsnee communicatie (bijv. andere taal)?
De actieplannen van de deelnemers worden gedeeld en besproken.
Sessie 4: optionele sessie op maat van je school
Optioneel kun je als school voor een vervolgtraject kiezen op maat van de school. Deze sessie kan een verdieping zijn van de inhouden van de tweede en derde bijeenkomst of een begeleiding bij het realiseren van het actieplan.