Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240052-01 Ouders en school: volwaardige partners in de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van hun kind en leerling

Schoolsucces wordt sterk bepaald door de kracht van het partnership tussen school en de ouders. Hoe kom je tot een stevige partnership gericht op leren en samenwerken? Hoe ga je om met de groeiende diversiteit van ouders, verschillen in hun schoolbetrokkenheid en de ruis die je ervaart in de communicatie met ouders? Welke stappen zet je en met welke tools ga je in je school aan het werk? Wil je een plan van aanpak om de noden van je team, je leerlingen en ouders op elkaar af te stemmen?

Doelstellingen:

Tijdens dit initiatief maak je kennis met elementen uit het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs: ouders, netwerk van de school, verbind schoolklimaat, diversiteit...

  • Je krijgt inzicht in de barrières en de ruis die je ervaart in samenwerking en communicatie met ouders.
  • Je leert van elkaar met het oog op een constructieve en gedragen samenwerking met ouders.
  • Je krijgt de kans om de eigen praktijk en noden onder de loep te nemen.
  • Je reflecteert over de aangeboden inhouden en praktijkvoorbeelden en de betekenis daarvan voor je eigen school.
  • Je stelt een plan van aanpak op voor je school.
Doelgroep:
Je engageert je met een team dat bij voorkeur bestaat uit minstens twee van de volgende rollen in je school: directie, leerlingenbegeleider, zorg-of kansencoördinator, beleidsondersteuner, ondersteunend personeel en leraar. De school kan ervoor kiezen om daarenboven ook een medewerker van hun leersteuncentrum of het CLB te laten participeren.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

We benaderen verschillende invalshoeken en koppelen telkens terug naar ervaringen op jouw school. Aan de hand van een referentiekader met 6 standaarden voor ouderbetrokkenheid dagen we je uit om de kwaliteit van de relaties en interacties met de ouders van je school te onderzoeken en planmatig te verbeteren. We werken met inspirerende voorbeelden en instrumenten als het participatiehuis om de ouderbetrokkenheid op je school in kaart te brengen. Verbindende communicatie kan je ondersteunen om goed te communiceren met ouders. Ook de perspectieven van de diverse doelgroepen komen aan bod zoals ouders van leerlingen met een beperking, kansarme ouders, ouders met een migratieachtergrond... Na de derde sessie willen we dat je een plan van aanpak hebt om de ouderbetrokkenheid af te stemmen op de noden van je ouders, je  leraren en de leerlingen. We onderzoeken samen met jou welke valkuilen je best vermijdt voor een succesvolle verandering.

Strategie en methode:

Sessie 1:
We starten met een  kennismaking en intake. Hier geven we je de kans om je beginsituatie in beeld te brengen en je leervragen te schetsen. We introduceren 6 standaarden voor een goede ouderbetrokkenheid en zoeken er samen goede praktijkvoorbeelden bij. We toetsen deze standaarden aan je situatie op school. Je wordt uitgenodigd om deze vaststellingen aan (een deel) van je schoolteam voor te leggen en prioriteiten te kiezen met het oog op een actieplan tegen de volgende bijeenkomst.

Sessie 2:
We bespreken je prioriteiten na het overleg met je schoolteam. We gaan met het model van KNOSTER na hoe je de gekozen ambities succesvol kan organiseren. Met behulp van het participatiehuis uit ons vademecum onderzoek je de relatie van je school met je ouders en omgekeerd. Je inventariseert passende acties. Je gaat hierover in interactie met de andere deelnemende teams. Je stelt een actieplan op tegen de volgende bijeenkomst.

Sessie 3:
Deze bijeenkomst staat stil bij de barrières en ruis die voor jouw school een uitdaging vormen in de relatie met de ouders. Je zoekt en ontdekt in interactie met de deelnemers en begeleiders de geschikte mogelijkheden en oplossingen om met deze ruis om te gaan.

  • Hoe kan je verbindend communiceren?
  • Wat als het moeilijk loopt en er ruis op de communicatie  bij verschillende (zorg)perspectieven en verwachtingen over de mogelijkheden van het kind, ruis op de communicatie bij culturele verschillen, diversiteit, verschillende contexten sociale economische contexten waardoor je ouders niet bereikt met de doorsnee communicatie (bijv. andere taal)?

De actieplannen van de deelnemers worden gedeeld en besproken.

Sessie 4: optionele sessie op maat van je school
Optioneel kun je als school voor een vervolgtraject kiezen op maat van de school. Deze sessie kan een verdieping zijn van de inhouden van de tweede en derde bijeenkomst of een begeleiding bij het realiseren van het actieplan.

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

We vragen het engagement dat je steeds met dezelfde delegatie en aan alle sessies deelneemt. We verwachten ook dat dit team er in de school actief mee aan de slag gaat.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: Ranschaert Inge
Meire Annemarie
Bracaval Peter
Van Espen Britt
Verboven Katleen
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Regio West- en Oost-Vlaanderen
(Kaart)
  • Reeks 1: (8 vrije plaatsen)
    • woensdag 23 oktober 2024
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:30 tot 12:30
    • donderdag 23 januari 2025
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:30 tot 12:30
    • dinsdag 29 april 2025
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 13:30 tot 16:30
Regio Oost: Antwerpen, Limburg en Mechelen-Brussel
(Kaart)
  • Reeks 3: (7 vrije plaatsen)
    • woensdag 23 oktober 2024
      Provinciehuis Provincieplein 1 3010 Leuven (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • dinsdag 14 januari 2025
      Provinciehuis Provincieplein 1 3010 Leuven (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
    • maandag 28 april 2025
      Provinciehuis Provincieplein 1 3010 Leuven (kaart)
      van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.