Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCBA0DLP240181-01 Lerend Netwerk. Meertaligheid op school: meer talen, meer leren? Secundair onderwijs

De talige verschillen tussen leerlingen maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.
Tijdens dit initiatief leer je over verschillende mogelijkheden om met deze talige diversiteit om te gaan. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, mits wederzijds respect, toch blijven inzetten op het Nederlands?
We willen inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken ook hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer (meer)talenbeleid kan verankeren. We bespreken of meer talen kunnen ingezet worden op school om een optimale leerwinst te boeken bij al je leerlingen.

Doelstellingen:
  • Je ontwikkelt een brede kijk op de mogelijkheden en valkuilen van meertaligheid voor het leren van je leerlingen in je schoolcontext.
  • Je krijgt inzicht in de kansen die meertaligheid biedt om tot een sterker (meer)talenbeleid te komen. 
  • Je krijgt concrete tools aangeboden om naar de talige diversiteit in jouw school te kijken en gepaste strategieën in te zetten om talige bruggen te bouwen in je lessen.
  • Je leert aandacht hebben voor een inclusieve en tolerante leeromgeving waarin alle leerlingen zich gewaardeerd en betrokken voelen, ongeacht hun achtergrond en identiteit.
  • Je wisselt uit met collega’s over hoe omgaan met meertaligheid ingang kan vinden op jouw school en men toch voluit kan inzetten op het Nederlands.
Doelgroep:

Dit lerend netwerk richt zich tot leerkrachten, taalcoördinatoren/taalankers en beleidsteams uit secundaire scholen die werkzaam zijn in een veranderende, meertalige context. Voor iedereen die zin heeft om mee na te denken over het lesgeven in een meertalige context.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens de lerende netwerksessies “Meer talen, meer leren?’ kunnen verschillende inhouden aan bod komen. De eerste sessie zal een kick-off moment zijn, waarin enkele inzichten en tools gebracht worden rond omgaan met meertaligheid op school en de verwachtingen/noden van de deelnemers bevraagd worden. De verdere inhouden worden mee bepaald door de deelnemers aan het netwerk. Tijdens een lerend netwerk kan er uitgewisseld worden over je eigen klaspraktijk en je eigen schoolcontext.

Inhouden die verder verdiept kunnen worden, zijn:

  • Functionele meertaligheid op school
  • Communicatie met meertalige ouders
  • Hoe verloopt het (meertalig) leren van mijn leerlingen?
  • Meertaligheid in het onderwijs buiten België (wat doen andere landen?)
  • Taalbeleid of meertalenbeleid?
  • Delen van best practices, voorbeelden van verhalen uit scholen
  • ….

Deelname aan dit lerend netwerk kan de aanleiding zijn voor een traject op je eigen school. Het traject wordt dan na een intake op maat van de school uitgewerkt en me begeleid.

Strategie en methode:

Liefst stap je samen met minstens één collega in dit traject. Je leert samen met andere scholen en bekijkt onder begeleiding hoe je met het geleerde aan de slag in je eigen specifieke context.

Hoe krijgen de sessies vorm?

  • Informatieve inleiding: verschillende visies over meertaligheid, kan meertaligheid ingezet worden op school voor sterkere lessen?
  • Verkennen van een tool om naar jouw eigen diverse school te kijken (wat is de beginsituatie op jouw school?) en verkennen van verschillende omgangsvormen om met meertaligheid op school aan de slag te gaan.
  • Deelnemers bepalen zelf mee de inhouden op basis van hun noden. Uitwisseling van goede praktijken, noden, of vragen naar input.
  • Actieve deelname van de deelnemers door onderlinge uitwisseling.
  • Ondersteuning in het veranderingsproces dat je in je eigen school zal lopen, indien jouw school verder trajectmatig begeleid wil worden.
Bijkomende info:
  • Je stapt samen met minstens één collega in dit netwerk bv. 2 leerkrachten uit verschillende vakken, of één leerkracht + één taalcoördinator/beleidsmedewerker.
  • Je hebt zin om mee na te denken over taalversterking in een meertalige context en dit mee te nemen naar jouw school. Indien het niet lukt om met minstens 2 deelnemers uit je school in te schrijven, neem dan even contact op met de begeleider van deze sessies (liesbeth.debruyne@katholiekonderwijs.vlaanderen).
Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:

Vanaf het schooljaar 2022-2023 betaal je als schoolentiteit een bedrag van € 20,00 per netwerk als lidmaatschap voor een schooljaar. Voor dat bedrag kan je meerdere leden van een schoolteam laten participeren aan het netwerk ongeacht het aantal sessies. Je ontvangt als schoolentiteit dus slechts 1 factuur van € 20,00 bij de start van het lerend netwerk.

Dit bedrag is exclusief lunch.

Vragen hierover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen


Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 16 oktober 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: De Bruyne Liesbeth
van Ael Gerd
Vandenameele Nathalie
Axters Barbara
Arens Christel
Vangenechten Sophie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 17 oktober 2024 van 13:00 tot 15:30
    • vrijdag 14 februari 2025 van 09:30 tot 12:00
    • vrijdag 9 mei 2025 van 13:00 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.