Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250136-01 Dag van de vakcoördinator regio Oost- en West-Vlaanderen

Tijdens dit initiatief leer je hoe je naast het maken van praktische afspraken tijdens vakvergaderingen ook de kans kan grijpen om als vakgroep écht samen te werken en om van elkaar te leren. Samen met andere vakcoördinatoren leer je hoe je een boost kunt geven aan je vakgroepwerking. 

Doelstellingen:

Als deelnemer aan deze vormingsdag: 

  • sta je stil bij en reflecteer je op je rol als vakcoördinator; 
  • leer je hoe je als vakcoördinator de vakgroepwerking kan optimaliseren; 
  • voel je je gesterkt in je rol van vakcoördinator; 
  • netwerk je met en leer je van collegas vakcoördinatoren. 
Doelgroep:
  • Vakcoördinatoren secundair onderwijs
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Kwaliteitsvolle vakgroepwerking is een fundament van een goede schoolwerking. Een school kan pas een samenhangend didactisch en pedagogisch beleid realiseren als er gewerkt wordt met gedeeld leiderschap en vanuit een gedragen visie. We willen immers de leerplannen gelijk- en doelgericht realiseren bij alle leerlingen. De vakcoördinatoren spelen bij de schoolwerking een cruciale rol. We waarderen ze enorm voor dit engagement.
 
Er bestaat ondertussen een traditie voor de organisatie van een ‘Dag van de vakcoördinator’ in een aantal regio’s. We voegen daar dit jaar nog een locatie aan toe. Bij de rubriek plaats en data vind je hieronder meer informatie. Samen met een aantal collega’s werken de pedagogische begeleiders Dominique Hoorelbeke, Alberik Hubin, Kristine Impens en Anke Van Roey een inspirerend aanbod uit rond het thema ‘kwaliteitsvolle vakgroepwerking’ op basis van de feedback bij de vorige edities. De dag zal bestaan uit drie professionaliseringsmomenten en diverse netwerkmogelijkheden. 

Workshops:
Aanbod workshops deel 1
maandag 9 februari 2026 van 10:30 tot 12:30
Kwaliteitsvol evalueren
Spreker: Nathalie Vanderiviere

In deze werkwinkel nemen we jou mee in de kwaliteitscriteria van evalueren:

  • Je weet wat breed evalueren is. 
  • Je kent de kwaliteitscriteria van evalueren.
  • Je kan je eigen evaluatiepraktijk optimaliseren door in te zetten op de kwaliteitscriteria.
Leerlingen motiveren kan je leren!
Spreker: Els Van Hole

Motivatie is de motor om tot leren te komen. Laat je inspireren hoe je als vakgroep aan de slag kan gaan om je leerlingen te motiveren vanuit relatie, communicatie en didactiek. Wat mag je verwachten van deze werkwinkel?

  • Praktische handvatten om motivatie te versterken
  • Inzichten in de rol van verwachtingen, perspectieven en context
  • De Actiewijzer Motivatie als reflectietool
  • Flexibele scenario’s afgestemd op jouw klas en vakgroep.
Taal ondersteunen en stimuleren in vakken
Spreker: Barbara Axters

Hoe kunnen vakgroepen vakoverstijgend samenwerken aan taalgericht onderwijs, zonder dat dit veel ‘extra werk’ betekent? In deze werksessie verkennen we samen hoe taalgericht vakonderwijs (TVO) kan bijdragen aan vakgerichte leerdoelen én aan gelijke onderwijskansen voor leerlingen. Vanuit concrete praktijkvoorbeelden en met de bril van de vakcoördinator gaan we na:

  • hoe taalbeleid en vakwerking elkaar kunnen versterken;
  • hoe taalgerichte principes geïntegreerd kunnen worden in bestaande leermomenten;
  • hoe je als vakcoördinator collega’s hierin kan inspireren en ondersteunen. 

We vertrekken van herkenbare situaties uit de klas- en vakgroeppraktijk, wisselen ervaringen uit en werken samen aan haalbare vervolgstappen voor de eigen schoolcontext.

Digitale effectieve didactiek als copilot voor vakgroepwerking
Spreker: Peter Willems

Digitale tools bieden vandaag ongeziene kansen om leren te versterken — maar hoe zorgen we ervoor dat technologie écht bijdraagt tot krachtige en effectieve didactiek? In deze sessie verkennen we samen hoe vakgroepen binnen de school concreet aan de slag kunnen met digitale effectieve didactiek. We vertrekken vanuit drie krachtige kaders:

  • het 4-in-balansmodel, dat de bouwstenen schetst voor duurzaam ICT-beleid;
  • de SAMR-schaal, die helpt om technologie zinvol in te bedden in het leren en onderwijzen;
  • en de visual van effectieve didactiek die ons uitnodigt om vanuit de kern van goed lesgeven te blijven denken.

Tijdens de werkwinkel leggen we de link tussen visie en praktijk. We wisselen voorbeelden uit, analyseren samen waar we als vakgroep vandaag staan, en verkennen hoe we stapsgewijs kunnen groeien naar meer impactvolle digitale didactiek. Daarnaast staan we stil bij het belang van kwaliteitsvol vakgroepwerk: hoe kunnen we als team leren van en met elkaar, afspraken maken die de kwaliteit van ons onderwijs versterken, en samen koers zetten in een digitale context?

Sterk klasmanagement als basisvoorwaarde voor leren
Spreker: Anneke Werelds

Hoe zorg je voor rust, duidelijkheid en betrokkenheid in je klas én binnen je schoolteam? Hoe bereik je een krachtige leeromgeving waarin zowel lesgeven als maximaal leren tot stand komt? Tijdens deze werkwinkel ontdek je wat sterk klasmanagement écht betekent en onlosmakelijk verbonden is met effectieve didactiek. Je maakt kennis met de bouwstenen die de basis vormen voor een krachtige leeromgeving. We verkennen hoe een schoolbrede aanpak eruitziet en hoe je deze op maat van jouw context kan vormgeven. Samen zoeken we naar evenwicht tussen structuur, verbinding en afstemming op de noden van je school.

Aanbod workshops deel 2
maandag 9 februari 2026 van 13:30 tot 15:30
Effectieve feedback
Spreker:  Nathalie Vanderiviere

In deze werkwinkel nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback.

  • Je kent de drie feedbackvragen
  • Je kent de criteria voor effectieve feedback
  • Je maakt kennis met de vier niveaus van feedback
  • Je krijgt inspiratie over hoe het geven van feedback haalbaar wordt voor de leraar.
Leerwinst voor elke leerling door haalbaar te differentiëren!
Spreker: Dominique Hoorelbeke

Haalbaar differentiëren binnen de brede basiszorg om optimale leerkansen te bieden aan alle leerlingen is een uitdaging. Laat je inspireren om samen met je vakgroep positief en planmatig om te gaan met verschillen tussen leerlingen. Zo verhoog je de motivatie, het welbevinden en de leerwinst voor elke leerling. Wat mag je verwachten van deze werkwinkel?

  • Je maakt kennis met de kijkwijzer ‘Haalbaar differentiëren binnen de brede basiszorg’.
  • Je verkent flexibele scenario’s om ermee aan de slag te gaan met de vakgroep. 
  • Laat je inspireren, wissel ervaringen uit met collega’s, en ga terug naar school met ideeën om metten in te zetten in jouw vakgroep.
Van leerfiche tot leer-kracht: van visie naar actie met jouw vakgroep
Spreker: Vanessa Rottiers

In deze interactieve werkwinkel verken je hoe je met de leerfiches van Katholiek Onderwijs Vlaanderen aan de slag kunt binnen je vakgroep. Je leert niet alleen wat de leerfiches zijn en hoe ze opgebouwd zijn, maar vooral hoe je ze kunt inzetten om samen met je collega’s tot concrete, gedragen actiepunten te komen. We kiezen voor een praktijkgerichte en interactieve aanpak, waarin samenwerking, reflectie en vertaling naar je eigen schoolcontext centraal staan. Zo geef je leren leren een vaste plaats binnen je vakgroepwerking én geef je leerlingen duurzame leerkansen mee. Laat je inspireren, wissel ervaringen uit met collega-coördinatoren, en ga naar huis met ideeën om meteen in te zetten in jouw vakgroep.

Lessen met effect
Spreker: Ine Desplinter

Wist je dat het activeren van voorkennis al een vorm van leren is, zelfs als een leerling uiteindelijk het juiste antwoord niet weet? Dit fenomeen wordt retrieval practice genoemd en is een krachtige leerstrategie. In het onderwijs ontdekken we steeds beter wat echt werkt. De wetenschap biedt ons waardevolle inzichten over effectieve leraren. Zowel uit studies naar lerareneffectiviteit als uit neurowetenschap halen we kennis die ons didactisch handelen in de klas kan versterken. “Lessen met Effect” is een professionaliseringsinitiatief dat leraren helpt hun didactisch handelen te verfijnen. Het is een krachtige tool om het effect op het leren van de leerlingen te vergroten en kan ingezet worden als leidraad voor doelgerichtere en meer impactvolle lessen. Tijdens deze vorming benaderen we de visual Lessen met effect vanuit de bril van de vakcoördinator. Hierbij kan Lessen met Effect gebruikt worden als kompas voor gezamenlijke groei — niet om te controleren, maar om te inspireren, verbinden en versterken.

Strategie en methode:

In de plenaire startsessie ontdek je als vakcoördinator hoe je met een heldere visie én haalbare acties jouw vakgroep in beweging kan zetten en laten groeien. We verbinden de kerninzichten van de workshops van vandaag tot één krachtig geheel en tonen hoe jij die bouwstenen meteen kan vertalen naar je eigen schoolcontext. 
Je vertrekt met concrete handvatten, frisse inspiratie en nieuwe energie om via een kwaliteitsvolle vakgroepwerking echte impact te maken op het leren van elke leerling. En vooraleer je later op de dag met een helder kompas naar huis gaat, stroom je eerst door naar twee boeiende vervolgwerkwinkels die je kiest bij inschrijving (één bouwsteen per dagdeel).

Bijkomende info:

De structuur van de volledige dag ziet eruit als volgt:

Centraal thema: kwaliteitsvolle vakgroepwerking 

08.30 uur: onthaal
09.00 uur: verwelkoming en plenaire startsessie
10.30 uur: werkwinkel 
12.30 uur: lunch
13.30 uur: werkwinkel
15:30 uur: uitsmijter en vastzetten
16.00 uur: einde

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 2 februari 2026 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 28,50 Euro
Lesgever: Rottiers Vanessa
Werelds Anneke
Vanderiviere Nathalie
Hoorelbeke Dominique
Desplinter Ine
Vanhole Elisabeth
Willems Peter
Impens Kristine
Axters Barbara
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 9 februari 2026 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.