Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER0BLL250058 Verbindend schoolklimaat: Tweedaagse 'Naar een school die verbindt – samen groeien in respect, herstel & relaties'

Hoe bouw je aan een school waar elke leerling zich gezien, gehoord én gedragen voelt? Waar conflicten geen eindpunt zijn, maar het begin van groei? Waar diversiteit geen uitdaging is, maar een rijkdom? Waar ouders partners zijn, ook als het spannend wordt? Waar begrenzing vanzelfsprekend is, maar niet vanuit macht?

Katholiek Onderwijs Vlaanderen nodigt jouw school uit om een krachtige stap te zetten richting een verbindend schoolklimaat. Niet met kant-en-klare antwoorden, wél met een doordacht en gedragen traject waarin verbinding, gedrag en herstelgericht werken centraal staan.
Een verbindende school:
• zet preventief beleid voorop tegen pesten, conflicten, moeilijk gedrag, schooluitval, polarisering en radicalisering;
• geef duidelijke grenzen aan vanuit een warme, strenge aanpak;
• laat leerlingen niet los – ook niet wanneer het fout loopt;
• kiest voor een herstelgerichte aanpak in plaats van louter te sanctioneren,
• vertaalt universele principes naar haar eigen unieke context van team, leerlingen en ouders.
Dit professionaliseringstraject is bedoeld voor teams die durven kijken naar hun schoolklimaat en hun aanpak van gedrag. Die willen leren, reflecteren én bouwen aan warme, veilige scholen met toekomst.
Klaar om te verbinden? Klaar om te begrenzen vanuit een warme, strenge aanpak?
Dan is dit traject op jouw maat!

Tijdens en na het traject maken we ruimte voor reflectie en maken we je graag wegwijs in verdiepende bronnen en vervolgaanbod, of -begeleiding op maat zodat je verdere stappen kan zetten naar een whole school approach in je eigen school.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in wat een verbindend schoolklimaat betekent en hoe sterke relaties, structuur en veiligheid bijdragen aan een positief leer- en leefklimaat.
  • Je reflecteert op de huidige situatie in jouw school en ontdekt mogelijkheden voor verbetering.
  • Je leert hoe je conflicten en grensoverschrijdend gedrag op een herstelgerichte manier kunt benaderen, waarbij de focus ligt op het herstellen van relaties in plaats van straffen. Je krijgt concrete voorbeelden en oefent met herstelgesprekken.
  • Je krijgt tools en handvatten om pestgedrag preventief te signaleren en aan te pakken. Je ontdekt hoe je een klasomgeving kunt creëren waarin uitsluiting niet de norm is en hoe je positieve groepsdynamiek versterkt.
  • Je reflecteert op hoe de principes van respect, gemeenschap een bijdrage kunnen leveren aan het versterken van het schoolklimaat en het aanpakken van conflicten.
  • Aan het eind van het traject vertaal je de opgedane inzichten naar concrete acties voor je eigen schoolpraktijk. Je ontwikkelt een actieplan dat direct impact heeft op het schoolklimaat en de omgang met conflicten, grensoverschrijdend gedrag en pesten.
Doelgroep:
  • kernteams van scholen (Bu)BaO en (Bu)SO (max 3 leden per school, ook leerondersteuner of CLB-medewerker kan mee aansluiten) 
  • kernteams internaten (max 3 leden)
 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens dit professionaliseringstraject ontdekken schoolteams wat een verbindend schoolklimaat inhoudt en hoe dit bijdraagt aan welbevinden, leren en samenleven op school. We verkennen hoe sterke relaties, duidelijke structuren, hoge verwachtingen en een veilige leeromgeving de basis vormen voor positief gedrag, leren en verbondenheid.
Een verbindende school pakt pesten preventief aan door actief te werken aan respectvolle relaties en sociale veiligheid. Er is aandacht voor signalen van uitsluiting en voor het versterken van klasgroepen als veilige leer- en leefgemeenschappen.
We verdiepen ons in herstelgericht werken als krachtig alternatief voor klassieke sanctionering. Deelnemers leren hoe ze, bij conflicten, pestgedrag of grensoverschrijdend gedrag, kunnen inzetten op herstel van relaties in plaats van straf, met blijvende impact op gedrag en groepsdynamiek.

Programma:

Woensdag 15 oktober 

09.30u - 12.45u: sessie 1 (Oostdiep 1) 

11.30u: pauze 

12.45u - 14:00u: lunch en materialenmarkt 

14:00u - 17:00u: sessie 2 (Oostdiep 1+2) 

16.10u: pauze

17.10u: materialenmarkt en vrije tijd 

18.15u: receptie en avondmaal 

20.00u: filmaanbod ‘Burning bridges’ + reflecties (vrijwillig) (Oostdiep 1) 

Donderdag 16 oktober  

09:00u - 12:30u: sessie 3 (Oostdiep 1) 

10:50u: pauze 

11:10u - 12.30u: sessie 4 (Oostdiep 1+2)  

12:30u - 13.30u: lunch 

13.30u - 15.45u: sessie 5 (Oostdiep 1)
Kwaliteitsvol een veranderingsproces implementeren 

Strategie en methode:

1 WEBINAR VERBINDING, GEDRAG & HERSTEL (verplicht te bekijken)
In een online inleidende sessie maak je kennis met de basisprincipes van verbinding, gedrag en herstel binnen een verbindend schoolklimaat. We verkennen kort hoe je een verbindend schoolklimaat vormgeeft en welke aanpakken essentieel zijn om alle betrokkenen – ouders, leerlingen en schoolteam – in hun kracht te zetten. Daarnaast stellen we onze professionaliseringsinitiatieven voor over verbinding, gedrag en herstel, die je helpen om deze principes concreet toe te passen en verder te ontwikkelen in je schoolpraktijk.

2 Masterclass verbindend schoolklimaat
Tijdens deze boeiende en inspirerende tweedaagse masterclass bieden we je een dynamische mix van informatie, dialoog, training en uitwisselingsoefeningen. Je maakt kennis met krachtige kaders zoals verbinding, herstelgericht werken en verbindende communicatie. We baseren ons op het fundament verbindend schoolklimaat en de bouwsteen welbevinden op school uit het vademecum Zorgbreed en Kansenrijk Onderwijs, en vertalen deze naar de praktijk van jouw school.
Je leert hoe je de proactieve cirkel inzet als tool om positief gedrag te versterken en conflicten te voorkomen, door relaties actief op te bouwen en verwachtingen helder te stellen. Daarnaast duiken we in de principes van herstelgericht werken, waarbij je leert hoe je conflicten niet alleen oplost, maar ook de verbinding herstelt. Tot slot ontdek je hoe verbindende communicatie kan bijdragen aan het versterken van relaties en een respectvolle schoolcultuur. Dit alles helpt je te bouwen aan een school waar iedereen zich gezien, gehoord en ondersteund voelt.
Tenslotte reflecteren we op wat geleerd werd en maken we de brug naar verdiepend aanbod en of doorvertaling naar je eigen schoolpraktijk. Om dit ten volle te verwezenlijken begeleiden we je hierbij graag op je school via een live of onlinesessie op maat. We bekijken ook welke verdere stappen mogelijk zijn in het verdiepende aanbod.

3 Mogelijke verdiepingssessies
Na het volgen van het webinar en de masterclass bieden we je nog de kans om je verder te verdiepen in een aantal relevante thema's om een verbindend schoolklimaat te realiseren. Je krijgt hieronder een kort overzicht van de verschillende verdiepingssessies samen met de inschrijvingslink.
* 1 Cirkelen: verbinding in woord en daad
In een cirkel is iedereen gelijkwaardig. Er is geen podium, geen ‘boven en onder’, enkel mensen die samen in gesprek gaan. Over wat goed loopt, over wat moeilijk is, over dromen... Cirkels versterken het groepsgevoel, verhogen het vertrouwen en bevorderen sociale veiligheid.
Cirkelen doe je niet alleen bij conflicten. Juist in vredestijd – wanneer er rust is – bouwen cirkels aan een sterke basis. Door op regelmatige momenten samen te spreken en te luisteren, groeit er verbinding die ook in moeilijke momenten.
* 2 Van sanctioneren naar herstel: maak het verschil
Conflicten, grensoverschrijdend gedrag of kwetsende situaties zijn onvermijdelijk waar mensen samenleven. Maar hoe gaan we daarmee om? Herstelgericht werken biedt een krachtig en hoopgevend antwoord: het richt zich niet in de eerste plaats op schuld en straf, maar op het herstel van relaties, het nemen van verantwoordelijkheid en het opnieuw verbinden van mensen.
Herstelgericht werken is geen zachte aanpak, maar een doordachte keuze.
* 3 Spreken met impact: verbindende communicatie in je team, met leerlingen, met ouders.
Woorden doen ertoe. Hoe je iets zegt, maakt vaak het verschil tussen afstand en verbinding. In deze sessie duiken we in de kracht van verbindende communicatie: een aanpak die helpt om duidelijk én met empathie te spreken. We oefenen hoe je spanningen kan benoemen zonder te polariseren, hoe je écht luistert en hoe je gesprekken voert die het vertrouwen versterken.
- 4 Pesten aanpakken

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Je bekijkt vooraf het webinar over verbinding, gedrag & Herstel.
Je leest vooraf het fundament Verbindend schoolklimaat van het vademecum Zorgbreed en kansenrijk onderwijs
(https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/vademecum-zorg-en-kansen/verbindend-schoolklimaat/verbindend-schoolklimaat)


Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 15 september 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 350,00 Euro
Lesgever: van de Vreugde Ilse
Wezenbeek Kim
van Waterschoot Tom
Dheedens Annick
D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 15 oktober 2025 van 09:30 tot 18:00
    • donderdag 16 oktober 2025 van 09:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.