Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP250047-750 Hoe kunnen digitalisering en AI een kwaliteitsvolle evaluatie ondersteunen?

In de snel veranderende digitale leeromgeving staan leerkrachten steeds vaker voor de uitdaging om digitale toetsen en AI‑ondersteunde evaluaties op een verantwoorde manier te integreren. Terwijl technologie enorme kansen biedt – van gepersonaliseerde feedback tot efficiëntere beoordelingsprocessen – brengt ze ook risico’s met zich mee, zoals bias, privacy‑kwesties en een mogelijke afname van kritische denkvaardigheden.

Het Europese referentiekader DigCompEdu onderstreept dat elke docent moet beschikken over de competenties om digitale middelen pedagogisch verantwoord in te zetten. Ook het Digiplan verwoordt expliciet deze verwachting.

Doelstellingen:

Deelnemers:

  • bouwen een gezamenlijk referentiekader op rond kwaliteitsvol toetsen en kwaliteitsvolle feedback;
  • verkennen de mogelijkheden van digitaal toetsen en van AI-ondersteund toetsen;
  • identificeren mogelijke risico’s van digitaal en/of van AI-ondersteund toetsen en verkennen manieren om deze risico’s te omzeilen;
  • formuleren op basis van de sessie mogelijke vervolgstappen om op de eigen school een digitaal en AI-proof evaluatiebeleid op te stellen.
Doelgroep:
  • Pedagogisch ICT-coördinatoren
  • leraren 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In deze nascholingssessie sta je eerst stil bij wat een kwaliteitsvolle evaluatiepraktijk is. Daarna verken je de mogelijkheden die digitaal toetsen en AI-ondersteund toetsen bieden om deze kwaliteitsvolle evaluatiepraktijk te ondersteunen. We laten ons daarbij inspireren door de verwachtingen die geformuleerd worden in het DigCompEdu-kader. Naast de mogelijkheden komen ook de valkuilen aan bod, met een focus op hoe we deze valkuilen kunnen vermijden.

Strategie en methode:

Na een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden krijg je de kans om zelf mogelijkheden uit te testen en om ervaringen uit te wisselen met de andere deelnemers.

(Vanuit deze verkenning, maken we de stap naar de vertaling voor je eigen school. We proberen een aantal reflectievormen uit die je in eigen team kan gebruiken om tot een gedragen evaluatiebeleid te komen waarin digitalisering en AI hun plaats hebben.)

Bijkomende info:

Wil je steeds op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes, ga dan naar onze facebookpagina Nascholing ICT.
De modaliteiten kan je nalezen op https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/professionalisering-modaliteiten.

Onderstaande prijs is enkel geldig voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Deelnemers hebben een laptop nodig. Als de school al een duidelijk evaluatiebeleid en/of ICT-beleid heeft, is het handig als dat (digitaal) te raadplegen is.


Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand inschrijven en tot 10 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 130,00 Euro
Lesgever: Rykaert Kaat
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
COLOMAplus (ICT)
Tervuursesteenweg 2
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 2 december 2025 van 09:00 tot 16:00
Sint-Baafshuis (ICT)
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2:
    • donderdag 19 maart 2026 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.