PBRMSKO0LSO240218 Leiderschap: collectief leren - krachtige motor voor professionele groei - samen leren leiden.
Tijdens dit initiatief maak je kennis met recente leiderschapsontwikkelingen over collectief leren en leer je leiding geven aan het leren van groepen. Daarnaast leer je een professionele leergemeenschap (PLG) te installeren in je eigen school- scholengemeenschap en neem je de rol op van procescoach om de PLG te leiden.
Doelstellingen:
- Je maakt kennis met wetenschappelijke kaders over collectief leren , specifiek over professionele leergemeenschappen.
- Je leert de principes voor collectief leren herkennen en toepassen in de eigen leergroep en in je school.
- Je versterkt het onderwijskundig leiderschap en dat van je school.
- Je leert een professionele leergemeenschap in je eigen praktijk te installeren.
- Je kan leiding geven aan het collectief leren, hiervoor trainen we de rol van procescoach van een PLG.
Doelgroep:
We richten ons op leidinggevende teams of leiderschapsteams
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Collectief leren: krachtige motor voor professionele groei zal vier volle dagdelen in beslag nemen die we zullen spreiden over twee schooljaren. De deelnemende groepen beslissen zelf hoe en wanneer die dagdelen worden gepland (uitsplitsen in halve dagdelen zijn vaak nuttig). We komen in de looptijd van het traject ook minstens één keer online samen. In het eerste deel leren we inzichten van het collectief leren kennen en verdiepen we ons in professionele leergemeenschappen. We leren het kader van leadership for learning kennen en gebruiken dit als rode draad doorheen de dagdelen.We vormen met de deelnemers meteen ook een leergroep (een PLG). Vervolgens zal elke deelnemer de rol van procescoach aanleren om in de eigen praktijk ( school of scholengemeenschap) een PLG op te zetten. Doordat we samen op onderzoek gaan wordt dit ook inhoud van de (meta)reflectie ( ervaringen uitwisselen, samen voorbereidingen bespreken, kritisch bevragen, reflectief leren). Met de aangereikte handvatten en strategieën worden de deelnemers ondersteund om het geleerde toe te passen in de leergroep en in de school of scholengemeenschap.
Strategie en methode:
Onder leiding van een pedagogisch begeleider die als procescoach deze professionalisering leidt, maken we eerst een zelfscan van de school als BSA. Op basis van die uitkomst bekijken we op welk domein we het leren in de school verder kunnen uitbouwen. Hiervoor gebruiken we methodieken die het collectief leren ondersteunen. Daarnaast leren we in groep hoe we het collectief leren in de eigen praktijk kunnen uitvoeren, evalueren en bijsturen.
Bijkomende info:
Voor deze professionalisering zetten we "onszelf" in als instrument. De inhouden worden in een PPT voorgesteld en vooraf aan de deelnemers bezorgd.
Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies:
5 sessie(s)
Voorwaarde:
Om deel te nemen aan deze professionalisering ben je actief als beleidsmedewerker of als leidinggevende in een leidinggevend team of in een leiderschapsteam.
Voor dit initiatief mogen maximum 15 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
0,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)