BETPLER0BLL250251-01 Gelijke onderwijskansen: voor iedereen? Samen met ervaringsdeskundigen verdiepend aan de slag rond armoede op school
Signalen die iedere school tegenkomt, maar waar geen makkelijke oplossing voor bestaat: moeilijke gesprekken met ouders, leerlingen die niet mee op uitstap gaan, huiswerk dat niet gemaakt wordt, onbetaalde schoolfacturen, ... Het Netwerk tegen Armoede neemt je mee in een meerdaagse traject waarin we ons verdiepen in armoede op (jouw) school. Samen maken we werk van gelijke onderwijskansen voor ieder kind!
Doelstellingen:
Na dit traject hebben de deelnemers:
- Inzicht in armoede en gelijke onderwijskansen (via armoedekaders die gelinkt worden aan gelijke onderwijskansen vanuit jouw schoolpraktijk)
- Een eigen visie op armoede en gelijke onderwijskansen
- Handvatten, tools en materialen om in hun school aan de slag te gaan rond armoede en gelijke onderwijskansen
Na dit traject kunnen de deelnemers:
- Kritisch reflecteren op de werking van hun school en het gevoerde beleid
- Zelfstandig aan de slag om met hun schoolteam een duurzaam en sterk beleidsplan uit te werken
- Hun beleidsplanning omzetten naar concrete acties
Doelgroep:
- Directie
- Beleid
- Zorgcoördinator
- Leerlingenbegeleider
- GOK-coördinator
- Leerkracht
- Boekhouding
Kortom, iedereen die aan de slag wil rond gelijke onderwijskansen.
Per school hebben we graag 2 à 3 deelnemers, waarvan minstens 1 persoon die beleidsmatig werkt.
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Kinderen die opgroeien in armoede hebben niet altijd dezelfde kansen op een succesvolle schoolcarrière. Vaak heeft dit vroegtijdig schoolverlaten tot gevolg. Schoolteams merken de signalen op en doen er alles aan om elke leerling dezelfde kansen te bieden, maar zien nog steeds leerlingen uit de boot vallen. Met dit traject neemt lesgever Kevin De Pelsmaker van het Vlaams Netwerk tegen Armoede én ervaringsdeskundige armoede jou mee in armoede en gelijke onderwijskansen. In drie sessies springen we in jouw schoolpraktijk en verbinden we die aan belangrijke theorieën en modellen. De grote troef: ervaringsdeskundigen die elke sessie mee reflecteren op jouw praktijk! Verwacht je aan een boeiend traject, waarin we samen werk maken van jouw beleidsplan.
Strategie en methode:
Het traject bestaat uit drie dagsessies, verdeeld over het het schooljaar. Tussendoor zijn er toepassingsopdrachten, waarop deelnemers een medewerker van het Vlaams Netwerk tegen Armoede kunnen contacteren voor vragen. Doorheen het jaar krijgen de deelnemers interessante extra literatuur ter inspiratie.
- Elke sessie wordt samen met één of meerdere ervaringsdeskundige ouder en/of jongere gegeven.
- Elke sessie vertrekt vanuit de praktijk van de deelnemers, waaraan theorie en ervaringskennis wordt verbonden.
- Elke sessies zorgt voor voldoende differentiatie in aanpak en onderwijsniveau.
- De sessies zijn zeer interactief. Zowel uitwisseling tussen scholen als tussen deelnemers van dezelfde school. Telkens met het oog op de ontwikkeling van een sterk beleidsplan.
- Tijdens elke sessie wordt werktijd voorzien voor de ontwikkeling van (aspecten van) een beleidsplan - onder deskundige begeleiding van het Netwerk tegen Armoede.
Sessies:
6 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met maandag 17 november 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
390,00 Euro
Lesgever:
De Pelsmaker Kevin
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (IC)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Guimardstraat 1
1040
Brussel
(Kaart)
- Reeks
1:
- vrijdag 21 november 2025
van
09:30
tot
16:00
- dinsdag 3 maart 2026
van
09:30
tot
16:00
- donderdag 23 april 2026
van
09:30
tot
16:00