Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250113-04 Een sterk A-team: traject wiskunde

Wil je als leraar het verschil maken in de wiskundelessen binnen de A-finaliteit? Dan is dit traject iets voor jou. We vertrekken vanuit het leerplandoel probleemoplossend denken en reiken krachtige, haalbare didactische strategieën aan die écht werken in de klaspraktijk. Geef je wiskundelessen meer impact en stimuleer élke leerling in zijn of haar groei. Doe mee aan dit traject en bouw mee aan sterk wiskundeonderwijs in de A-finaliteit!

Doelstellingen:
  • Het schoolteam (leidinggevende(n), middenkader én leraren) versterkt zelfgekozen aspecten van zijn pedagogisch beleid vanuit een gedragen visie op algemene vorming in de A-finaliteit.
  • De leraar versterkt het leerproces van alle leerlingen voor Nederlands en/of wiskunde in de A-finaliteit door het maken van bewuste didactische keuzes.
  • De leraar brengt de beoogde leerdoelen op een didactische sterke manier over.
  • De leraar focust op het behalen van leerwinst bij de leerlingen.
Doelgroep:

Leraren A-finaliteit 2de en 3de graad algemene vakken - wiskunde

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Vanuit de pedagogische begeleiding herhalen we het project 'Een sterk A-team'. De scholen die vorige jaren deelnamen aan het project hebben duidelijke vooruitgang geboekt in het versterken van hun onderwijs in de A-finaliteit. Daarom bieden we dit traject opnieuw aan, zodat meer scholen de kans krijgen om deel te nemen.
Dit project heeft als doel het lesgeven in de A-finaliteit te versterken voor wiskunde en Nederlands op het vlak van effectieve didactiek.
Er is een aanbod voor deze drie aspecten, een schoolteam maakt vanuit hun noden een keuze welk(e) traject(en) ze volgen. Om deze noden scherp te stellen starten we het traject met een intakegesprek waarin we het traject verder vorm geven.

Voor wiskunde vertrekken we vanuit het leerplandoel rond probleemoplossend denken en krijgen leraren inzichten en didactische handvaten om deze doelstelling in hun les te realiseren.
Het traject beoogt dat leerlingen leren om problemen over allerhande contexten op te lossen, gebruikmakend van hun wiskundige kennis en vaardigheden. Vanuit het model 'lessen met effect' onderzoeken we hoe kleine aanpassingen de wiskundelessen kunnen versterken. We delen concrete en haalbare voorbeelden om elke leerling te stimuleren in hun groei.

In het traject voor Nederlands ligt de focus bij het lezen en schrijven bij laaggeletterde jongeren. Samen met collega’s wordt een planmatige en procesgerichte aanpak uitgewerkt met concrete en samen uitgewerkte acties (twaalfwekentraining) van lees- en schrijfvaardigheid binnen de lessen Nederlands. We willen zo de lees- en schrijfvaardigheid van de leerlingen in de A-finaliteit bevorderen om meer kansen op toekomstig studiesucces te creëren.

Op didactisch vlak verwerven leraren inzicht in de didactische mogelijkheden om leerwinst te monitoren en zichtbaar te maken en worden ze begeleid in de toepassing ervan. We ontdekken hoe we leerlingen kunnen aansturen, vooruitgang kunnen laten boeken, en dit ook duidelijk zichtbaar kunnen maken voor zowel de leerkracht als de leerling. Er komt een focus op leerwinst bij leerlingen zowel op korte als lange termijn, op een resultaatgerichte manier.

Strategie en methode:

Er is een aanbod voor drie aspecten. Een schoolteam maakt vanuit hun noden een keuze welk(e) traject(en) ze volgen.

Bijkomende info:

Leraren hebben voor heel het traject een laptop nodig.

Deelname aan dit initiatief is 20,00 euro, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 

Zij betalen 130,00 euro. 

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Termote Ellen
Vanhole Elisabeth
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 14 oktober 2025
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 11:30
    • maandag 26 januari 2026
      Online sessie (kaart)
      van 17:00 tot 18:30
wachtlijst
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.