Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCBA0IDO250028-2TM Een verteltas vol Bijbelverhalen voor jonge kinderen

Tijdens dit initiatief kom je meer te weten over hoe je concreet aan de slag gaat met Bijbelverhalen bij jonge kinderen.
Wil je zelf een Bijbelse verteltas maken voor in de klas?
Wil je extra inzetten op prentenboeken als opstap naar Bijbelverhalen?
Wil je meer weten over hoe je concreet prentenboeken kan koppelen aan Bijbelverhalen bij jonge kinderen?
Wil je zelf vanuit een prentenboek een thema rond godsdienst laten leven in de klas?
Wil je ervaringen, Bijbelverhalen, Jezusbeelden en gebedjes vanuit je prentenboek koppelen aan de doelen RKG?
Wil je je boekenhoek eens bekijken vanuit de koppeling met Jezusbeelden en Bijbelverhalen?

Dan is deze sessie beslist een aanrader voor jou.

Doelstellingen:
  • Je raakt meer vertrouwd met het werken met Bijbelverhalen.
  • Je oefent op het 'vertalen' van de Bijbelverhalen om ze daarna in te zetten bij jonge kinderen.
  • Je leert een Bijbelverhaal koppelen aan ervaringen en rituelen en gaat op zoek naar eenvoudige materialen om Bijbelverhalen te verankeren bij jonge kinderen.
  • Je oefent om via prentenboeken de eigen leefwereld van de kinderen te koppelen aan de doelen RKG.
  • Je leert een prentenboek koppelen aan ervaringen, Bijbelverhalen en rituelen en gaat op zoek naar eenvoudige materialen om het prentenboek te verankeren bij jonge kinderen.
  • Je leert Bijbelse taal te hanteren bij jonge kinderen.
Doelgroep:
  • Leraren kleuteronderwijs en hun directies
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Je krijgt de kans om aan de hand van een kijkwijzer enkele Bijbelverhalen uit te werken. Je gaat het Bijbelverhaal verkennen, beleven, verdiepen en verwerken.
We gaan ervaringen, gebedjes en rituelen koppelen aan de Bijbelverhalen.
Je gaat naar huis met een verteltas met een uitgewerkt Bijbelverhaal.
Je verkent heel wat prentenboeken die we koppelen aan Bijbelverhalen, Jezusbeelden en rituelen.
Je werkt aan de hand van een kijkwijzer heel concreet een (enkele) prentenboek(en) uit.
Via prentenboeken en Bijbelverhalen kun je een taalrijk aanbod aan de kinderen aanbieden.

Strategie en methode:

We starten met een intakegesprek. We bekijken de specifieke noden van het kleuterteam. Zetten we in op gewone Bijbelverhalen of Bijbelse Wonderverhalen of focussen we op prentenboeken koppelen aan Bijbelverhalen?

Tijdend de effectieve nascholing is er eerst een verkenning van Bijbelpublicaties en Jezusbeelden.
We werken samen een Bijbelverhaal uit aan de hand van een Bijbelse kijkwijzer.
De leerkrachten krijgen de kans om via een eigen prentenboek Bijbelverhalen te koppelen en te delen met elkaar.
Daarna gaan we in kleine groepen aan de slag om een Bijbelse verteltas samen te stellen met 1 of meerdere gekozen Bijbelverhalen.

Ten slotte kan er nog begeleiding volgen tot op de klasvloer, zodat de kleuterleerkrachten de kans krijgen om hun boekenhoek en klasinrichting te optimaliseren. Zo hebben we meteen oog voor een taalrijk aanbod bij de kinderen.

Bijkomende info:

De kleuterleerkrachten mogen een eigen prentenboek meebrengen.
Na de intake worden er nog specifieke documenten gedeeld met het team in functie van hun noden. Dit is een nascholing met begeleiding (zonder meerkost) nadien tot op de klasvloer. 

Onderstaande prijs is enkel geldig voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 330,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.