Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCBA0DLP240160 Tweedaagse muzische vorming basisonderwijs

Na het overweldigend succes van onze muzische beleefdagen organiseren we deze opnieuw in de vorm van een tweedaagse met overnachting, op 5 en 6 mei 2025 in Vayamundo Oostende. 

Kom en geraak muzisch geïnspireerd en bevlogen! Doorheen deze dagen ontdek je hoe je de muzische werking op school en in jouw klas kan verrijken. Zelf doen en ervaren staat centraal op maandag. Steeds maken we vanuit de praktijk de link naar het leerplan ZILL: de generieke doelen, de ontwikkelstappen, de bouwstenen en vaardigheden van muzische ontwikkeling. Op dinsdag werken we meer thematisch en krijg je heel wat input betreffende een thema dat voor jou of jouw school interessant kan zijn.

Je keert huiswaarts met een rugzak vol muzisch borrelende ideeën.

Doelgroep:

Leraren basisonderwijs.

Ook beleidsmedewerkers, muzocoaches en directies zijn welkom.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Maandag 5 mei 2025

  • 09.00 u.   Welkom – onthaal
  • 10.00 u.   Opening met voorstelling van het programma en praktische afspraken
  • 10.30 u.   Werkwinkel 1
  • 13.00 u.   Middagmaal: broodjesmaaltijd
  • 14.30 u.   Werkwinkel 2
  • 17.15 u.   Vrije tijd (aanbod keuzeactiviteit beschouwende wandeling met kijkwijzer)
  • 18.30 u.   Aperitief 
  • 19.00 u.   Feestelijk avondmaal
  • 21.00 u.   Entertainment – optreden 
  • 22.00 u.   Muziek en dans in de Lounge

 

Dinsdag 6 mei 2025

  • 07.30 u.  Ontbijt
  • 08.30 u.  Opening van de dag (Rode draad) + infosessie Canon Cultuurcel 
  • 10.00 u.  Werkwinkel 3
  • 12.30 u.  Middagmaal
  • 13.30 u.  Afsluitend referaat Koen Van Mechelen
  • 15.00 u.  Einde

 

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
maandag 5 mei 2025 van 10:30 tot 13:00
Betekenis geven in muzische opdrachten (alle leeftijden)
Spreker: Koen Crul

Naast het verkennen van de vormgeving bieden muzische activiteiten ook kansen om je persoonlijk te uiten. Niet alleen vanuit de eigen ervaring en beleving maar ook hoe je omgaat met allerlei culturele thema’s. Wat is feest? Wanneer voel je je veilig? Hoe ervaar je stilte? In deze sessie ontdek je hoe je via sleutelvragen sterker kunt inzetten op de betekenisgeving in muzische opdrachten. 

Zing uit volle borst en bevrijd je stem! (alle leeftijden)
Spreker: Sieglinde Baeyens

Zingen is gezond!

Tijdens deze workshop ligt de nadruk op plezier en samenzang. We ontdekken leuke manieren om samen te zingen en leren onze stem vrijer en krachtiger te gebruiken. We hebben oog voor de basistechniek, de juiste houding en een goede ademhaling. Samen exploreren we de mogelijkheden van onze stem. We uiten onze gevoelens op een creatieve en constructieve manier. Je hebt geen ervaring nodig. Iedereen kan zingen.

Poppen(uit de)kast (KS en 1elj.)
Spreker: Frederik de Schepper

Tijdens deze workshop halen we alle poppen uit de kast. Van teddyberen, over houten lepels tot zelfgemaakt bekpoppen.
Hoe blaas je leven in een pop? We onderzoeken en ontdekken verschillende speeltechnieken om als leraar met een pop aan het werk te gaan.
Daarnaast ook een boel praktijktips om leerlingen aan het (poppen)spelen te krijgen.

Van Knispermuziek en Klaterverhalen (KS en 1elj.)
Spreker: Steef Coorevits

De verschillende bouwstenen van muziek zitten verscholen in liedjes en klanken.
Gekende en minder gekende liederen worden aan elkaar geweven en er ontstaat een verhaal.
Maar ook geluiden en klanken gaan in de muziekmixer en worden uitgesmeerd op een bedje van mysterie.
Zingen met klinkers en klanken maken met de dingen rondom ons, dat is Knispermuziek en dat zijn Klaterverhalen.

Beeldig Bewegen! Dansen vanuit de grootmeesters (KS en 1elj.)
Spreker: Harlinde Keymolen

Ooit al eens een ‘Van Gogh’ of een ‘Picasso’ gedanst? Dit is je kans! We laten ons inspireren door de grootmeesters en vertrekken vanuit wereldberoemde schilderijen en beelden om tot dans te komen! Gaandeweg ontdek je dat alles, maar dan ook alles, een aanleiding kan zijn om te dansen. Je leert zo jouw eigen dansles opbouwen rond de interesses van jouw unieke klas. In deze nascholing zal je door in de ervaring te duiken, de mogelijkheden van dans ontdekken. Je wordt geprikkeld om te onderzoeken hoe een dansles kan opgebouwd worden, welke linken gelegd kunnen worden met andere vakken en bovenal wordt je enthousiasme aangewakkerd om jouw accenten, jouw eigen ‘draai’ te geven aan dans ; zodat ook jij als leraar dit vak met heel je hart kan overbrengen binnen jouw interesses en mogelijkheden.

We leren ook het zill-leerplan beter kennen door het te ervaren met ons eigen lichaam. Je zult verstelt staan hoe simpel het eigenlijk is opgebouwd ! Je gaat naar huis met een hoop bruikbaar materiaal om onmiddellijk in je klas toe te passen. Ik wens jullie alvast veel plezier!

Performancy Play Lab (KS en 1elj.)
Spreker: Mélanie Meeuwens

Performance.Play.Lab (PPL) biedt kinderen en hun leraren een unieke zintuiglijke ervaring, beginnend met een performance die overgaat in co-creatief spelen en ontdekken. Geïnspireerd door Amanda Pintore's Play Lab, transformeren kinderen zichzelf, door eigen motivatie of uitnodiging van de performer, van toeschouwers naar actieve deelnemers in een ruimte vol beeldende, muzikale en theatrale elementen. Na de performance ontstaat een laboratorium vol zintuiglijke speel- en leerkansen, waar nieuwsgierigheid, spelen, experimenteren en co-creatie centraal staan. Elke sessie is thematisch en uniek, zonder vast script, en biedt een vernieuwende manier van spelen, voelen, denken, zien en horen.  

Dr. Ama (2e tot 6elj.)
Spreker: Yves Bondue

In deze workshop ga je op consult bij Dr. Ama. In eerdere nascholingen maakte je misschien al kennis met ‘Eerste Hulp Bij Drama’: een rol creëren vanuit een stilstaande houding of vanuit een stemmetje. Maar dramatisch spel is zoveel meer dan een los personage of een dialoog van een paar zinnen. En hoewel die EHBD best leuk is en zeer bruikbaar in de klas, is er meer, veel meer.

Na Eerste Hulp komt immers grondig onderzoek, diepgaandere remediëring en finaal een voorschrift om gezond aan de slag te gaan!

Dr. Ama leer je in deze sessie de mogelijkheden van een gespeeld personage te onderzoeken om vandaaruit tot spel te komen. Je leert rond personages een verhaallijn te verzinnen en uit te schrijven. We ontdekken gaandeweg de hele nomenclatuur van ‘situaties’, ‘anekdotes’ tot ‘verhaallijnen’ en ‘intriges’. Aan bod komen mime, improvisatie, inleving, samenspel, scenario’s,...

OnweerDANSbaar: Een interactieve verkenning van de verschillende danswerkvormen voor het basisonderwijs (2e tot 6elj.)
Spreker: Maud Tielemans

Vanuit haar Muzische Inspiratiegids: Dansexpressie, de zeppelinmethodiek en de DoeDoos ‘onweerDANSbaar’ neemt Maud je in deze sessie mee doorheen de verschillende werkvormen van dans in het basisonderwijs. Denk daarbij aan dansexpressie, dansverhaal, dansen met materialen, … Naast enkele concrete lesvoorbeelden, krijg je ook tips en tricks mee rondom vakintegratie vanuit het domein dans met onder andere taalontwikkeling.

Daarin wordt steeds de koppeling met de ZILL-doelen gemaakt.

Je verlaat de sessie met een eerste opzet voor dansles in het basisonderwijs.

Expeditie natuur (2e tot 6elj.)
Spreker: Bart Pieters

Ontdek de kracht van het domein beeld en laat je inspireren tijdens deze doe-activiteit!
Stap in een wereld waar projectmatig denken en multi-zintuiglijke ervaringen samenkomen rond de pracht van de natuur.
Ontdek de 7 bouwstenen van het domein beeld en leer hoe je eerst observeert en vervolgens creëert. Deze workshop is een ontdekkingstocht naar jouw creatieve potentieel op basis van jouw verwondering en een hoop inspiratie.

Je volledige klas als Boomwhackerorkest: een benadering vanuit ritme, melodie en harmonie (2e tot 6elj.)
Spreker: Jan Otten

In deze ‘doe-mee-sessie’ gaan we ervaringsgericht aan de slag met Boomwhackers alsof we zelf een klas van de tweede of derde graad.

We spelen enkele oefeningen rond de drie muzikale componenten (ritme, melodie en harmonie) en implementeren ze in bestaande hits. Elke oefening is laagdrempelig en vrijwel meteen inzetbaar. We beschouwen het aanbod uit de vormingsdagen van 2023 en 2024 als basis en gaan van daaruit verder in de diepte. We breiden de oefeningen uit, boren nieuwe muziekjes aan  en gaan zelf vooral aan de slag. Je wordt geïnspireerd en uitgedaagd om oefeningen om te zetten in je eigen praktijk en we gaan kijken hoe we al dat moois hier en daar in een toonmoment kunnen gieten. Na elke oefening leggen we de link met de ZILL doelen en krijgt iedereen de kans om de vertaalslag naar de eigen klaspraktijk te maken. We denken hierbij vanuit kansen en mogelijkheden.

Concreet gaan we aan de slag met de toonladder, maken we zelf melodietjes en ritmische zinnen, werken we rond samenspel en improvisatie, gaan we ontdekken hoe we met Boomwhackers bestaande liedjes kunnen begeleiden en spelen we zelf enkele wereldhits! Kortom, je wordt ondergedompeld in de muzische wereld van de Boomwhackers met een flinke dosis spelplezier als grondslag.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
maandag 5 mei 2025 van 14:30 tot 17:00
Integratie tussen muzische domeinen (alle leeftijden)
Spreker: Koen Crul

Je kunt op verschillende manieren geïntegreerd werken in muzische activiteiten. In deze sessie krijg je concrete voorbeelden hoe je dit kunt aanpakken in je klas. Je onderzoekt hoe een domein inspiratie kan bieden voor een ander, hoe je multidisciplinair kunt werken en hoe je een koppeling kunt maken met andere cultuurgebonden ontwikkeling. Een inspiratiesessie voor wie graag cross-overs maakt in muzische activiteiten. 

Zing uit volle borst en bevrijd je stem! (alle leeftijden)
Spreker: Sieglinde Baeyens

Zingen is gezond!

Tijdens deze workshop ligt de nadruk op plezier en samenzang.

We ontdekken leuke manieren om samen te zingen en leren onze stem vrijer en krachtiger te gebruiken.

We hebben oog voor de basistechniek, de juiste houding en een goede ademhaling. Samen exploreren we de mogelijkheden van onze stem.
We uiten onze gevoelens op een creatieve en constructieve manier. 
Je hebt geen ervaring nodig. Iedereen kan zingen!

 

 

Poppen(uit de)kast (KS en 1elj.)
Spreker: Frederik de Schepper

Tijdens deze workshop halen we alle poppen uit de kast. Van teddyberen, over houten lepels tot zelfgemaakt bekpoppen.
Hoe blaas je leven in een pop? We onderzoeken en ontdekken verschillende speeltechnieken om als leraar met een pop aan het werk te gaan.
Daarnaast ook een boel praktijktips om leerlingen aan het (poppen)spelen te krijgen.

Van Knispermuziek en Klaterverhalen (KS en 1elj.)
Spreker: Steef Coorevits

De verschillende bouwstenen van muziek zitten verscholen in liedjes en klanken.
Gekende en minder gekende liederen worden aan elkaar geweven en er ontstaat een verhaal.
Maar ook geluiden en klanken gaan in de muziekmixer en worden uitgesmeerd op een bedje van mysterie.
Zingen met klinkers en klanken maken met de dingen rondom ons, dat is Knispermuziek en dat zijn Klaterverhalen

Beeldig Bewegen! Dansen vanuit de grootmeesters (KS en 1e lj.)
Spreker: Harlinde Keymolen

Ooit al eens een ‘Van Gogh’ of een ‘Picasso’ gedanst? Dit is je kans! We laten ons inspireren door de grootmeesters en vertrekken vanuit wereldberoemde schilderijen en beelden om tot dans te komen! Gaandeweg ontdek je dat alles, maar dan ook alles, een aanleiding kan zijn om te dansen. Je leert zo jouw eigen dansles opbouwen rond de interesses van jouw unieke klas. In deze nascholing zal je door in de ervaring te duiken, de mogelijkheden van dans ontdekken. Je wordt geprikkeld om te onderzoeken hoe een dansles kan opgebouwd worden, welke linken gelegd kunnen worden met andere vakken en bovenal wordt je enthousiasme aangewakkerd om jouw accenten, jouw eigen ‘draai’ te geven aan dans ; zodat ook jij als leraar dit vak met heel je hart kan overbrengen binnen jouw interesses en mogelijkheden. We leren ook het zill-leerplan beter kennen door het te ervaren met ons eigen lichaam. Je zult verstelt staan hoe simpel het eigenlijk is opgebouwd ! Je gaat naar huis met een hoop bruikbaar materiaal om onmiddellijk in je klas toe te passen. Ik wens jullie alvast veel plezier!

Performancy Play Lab (KS en 1elj.)
Spreker: Mélanie Meeuwens

Performance.Play.Lab (PPL) biedt kinderen en hun leraren een unieke zintuiglijke ervaring, beginnend met een performance die overgaat in co-creatief spelen en ontdekken. Geïnspireerd door Amanda Pintore's Play Lab, transformeren kinderen zichzelf, door eigen motivatie of uitnodiging van de performer, van toeschouwers naar actieve deelnemers in een ruimte vol beeldende, muzikale en theatrale elementen. Na de performance ontstaat een laboratorium vol zintuiglijke speel- en leerkansen, waar nieuwsgierigheid, spelen, experimenteren en co-creatie centraal staan. Elke sessie is thematisch en uniek, zonder vast script, en biedt een vernieuwende manier van spelen, voelen, denken, zien en horen.  

Dr. Ama (2e tot 6e lj.)
Spreker: Yves Bondue

In deze workshop ga je op consult bij Dr. Ama. In eerdere nascholingen maakte je misschien al kennis met ‘Eerste Hulp Bij Drama’: een rol creëren vanuit een stilstaande houding of vanuit een stemmetje. Maar dramatisch spel is zoveel meer dan een los personage of een dialoog van een paar zinnen. En hoewel die EHBD best leuk is en zeer bruikbaar in de klas, is er meer, veel meer.

Na Eerste Hulp komt immers grondig onderzoek, diepgaandere remediëring en finaal een voorschrift om gezond aan de slag te gaan!

Dr. Ama leer je in deze sessie de mogelijkheden van een gespeeld personage te onderzoeken om vandaaruit tot spel te komen. Je leert rond personages een verhaallijn te verzinnen en uit te schrijven. We ontdekken gaandeweg de hele nomenclatuur van ‘situaties’, ‘anekdotes’ tot ‘verhaallijnen’ en ‘intriges’. Aan bod komen mime, improvisatie, inleving, samenspel, scenario’s,...

OnweerDANSbaar: Een interactieve verkenning van de verschillende danswerkvormen voor het basisonderwijs (2e tot 6e lj.)
Spreker: Maud Tielemans

Vanuit haar Muzische Inspiratiegids: Dansexpressie, de zeppelinmethodiek en de DoeDoos ‘onweerDANSbaar’ neemt Maud je in deze sessie mee doorheen de verschillende werkvormen van dans in het basisonderwijs. Denk daarbij aan dansexpressie, dansverhaal, dansen met materialen, … Naast enkele concrete lesvoorbeelden, krijg je ook tips en tricks mee rondom vakintegratie vanuit het domein dans met onder andere taalontwikkeling.

Daarin wordt steeds de koppeling met de ZILL-doelen gemaakt.

Je verlaat de sessie met een eerste opzet voor dansles in het basisonderwijs.

Expeditie natuur (2e tot 6elj.)
Spreker: Bart Pieters

Ontdek de kracht van het domein beeld en laat je inspireren tijdens deze doe-activiteit!
Stap in een wereld waar projectmatig denken en multi-zintuiglijke ervaringen samenkomen rond de pracht van de natuur.
Ontdek de 7 bouwstenen van het domein beeld en leer hoe je eerst observeert en vervolgens creëert. Deze workshop is een ontdekkingstocht naar jouw creatieve potentieel op basis van jouw verwondering en een hoop inspiratie.

Je volledige klas als Boomwhackerorkest: een benadering vanuit ritme, melodie en harmonie (2e tot 6elj.)
Spreker: Jan Otten

In deze ‘doe-mee-sessie’ gaan we ervaringsgericht aan de slag met Boomwhackers alsof we zelf een klas van de tweede of derde graad.

We spelen enkele oefeningen rond de drie muzikale componenten (ritme, melodie en harmonie) en implementeren ze in bestaande hits. Elke oefening is laagdrempelig en vrijwel meteen inzetbaar. We beschouwen het aanbod uit de vormingsdagen van 2023 en 2024 als basis en gaan van daaruit verder in de diepte. We breiden de oefeningen uit, boren nieuwe muziekjes aan  en gaan zelf vooral aan de slag. Je wordt geïnspireerd en uitgedaagd om oefeningen om te zetten in je eigen praktijk en we gaan kijken hoe we al dat moois hier en daar in een toonmoment kunnen gieten. Na elke oefening leggen we de link met de ZILL doelen en krijgt iedereen de kans om de vertaalslag naar de eigen klaspraktijk te maken. We denken hierbij vanuit kansen en mogelijkheden.

Concreet gaan we aan de slag met de toonladder, maken we zelf melodietjes en ritmische zinnen, werken we rond samenspel en improvisatie, gaan we ontdekken hoe we met Boomwhackers bestaande liedjes kunnen begeleiden en spelen we zelf enkele wereldhits! Kortom, je wordt ondergedompeld in de muzische wereld van de Boomwhackers met een flinke dosis spelplezier als grondslag.

 

Aanbod workshops sessie 3 deel 3
dinsdag 6 mei 2025 van 10:00 tot 12:30
Laat ze verbinden! De kracht van dans, verhalen en drama gebruiken voor een positief klasklimaat
Spreker: Maxime Marchant

Een positief en veilig klasklimaat is onontbeerlijk om tot welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid te komen. Tijdens deze werkwinkel maak je op een interactieve wijze kennis met creatieve en expressieve werkvormen om te komen tot verbondenheid, samenhorigheid en een positief groepsgevoel. Vanuit concrete en haalbare praktijkvoorbeelden ontdek je hoe je drama en dans kunt inzetten binnen je klaswerking. Drama en dans bieden unieke kansen tot nauwe samenwerking en veel leren van en met elkaar. We beleven samen heel wat concrete voorbeelden en maken de transfer met de zorgwerking van je school.

Muzisch beschouwen als opstap naar krachtige muzische activiteiten
Spreker: Hilde Hendrickx

Tijdens deze workshop gaan we concreet aan de slag vanuit een cultuurervaring ondersteund door denkkaders en kijkwijzers. Bij beschouwen stellen leerlingen zich open voor de muzische prikkels, nemen ze intens waar en worden zich bewust van de zeggingskracht ervan.  

Muzische en Media. Wat nu?
Spreker: Annemie Bruggemans

‘De audiovisuele bouwstenen (MEge4)…. Wat betekent dit voor mijn klas?’ Je verkent de audiovisuele bouwstenen. Je komt te weten wat elke bouwsteen betekent op de klasvloer en gaat er zelf actief mee aan de slag. Je ontdekt hoe je ze inzet in de klaspraktijk en hoe ze ondersteunend kunnen zijn om andere doelen te bereiken. 

 

Gelukkige kinderen dankzij een sterk muzisch schoolklimaat
Spreker: Kristof Dupont

In deze workshop ontdek je wat een muzisch schoolklimaat kan betekenen.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden en het delen van ervaringen verwerf je heel wat ideeën over het optimaliseren van de muzische zichtbaarheid op jouw school en hoe hiermee aan de slag te gaan.

Hoe maak je een kwaliteitsvolle muzische les?
Spreker: Roel Aerts en Lief Didden

Tijdens deze workshop maak je kennis met de opbouw van een goed muzisch arrangement. Via didactische denkkaarten ontdek je welke stappen je kan zetten om tot een krachtige muzische les te komen.

Muzische ontwikkeling en ZILL
Spreker: Nancy Leenaert

Wat staat er in het leerplan over muzische vorming en wat wil dit allemaal zeggen? Tijdens deze workshop leggen we je dit haarfijn uit.  Je leert de doelen beter begrijpen tot op het niveau van de ontwikkelstappen via verschillende actieve werkvormen.  

Muzische hoekverrijking als opstap naar een krachtige leeromgeving
Spreker: Kim Ryckaert

Een muzische hoekverrijking nodigt de kleuters uit om op ontdekkingsreis te gaan door de wondere wereld van beeld, drama, dans en muziek. Hoe maken we ons basisaanbod muzisch krachtiger. We onderzoeken waar de muzische kansen liggen in een rijk klasklimaat.  

Iedereen Muzische taalleraar
Spreker: Veerle Noppe

Taal doorheen de hele dag. Hoe pak je dit muzisch aan? Tijdens deze workshop zullen we ontdekken hoe we muzische elementen kunnen integreren in ons taalonderwijs, om zo de creativiteit en de taalvaardigheid van onze leerlingen te stimuleren. Deze workshop biedt inspiratie en praktische tips om je taalactiviteiten nog boeiender en interactiever te maken. 

Strategie en methode:

Tweedaagse met workshops, infosessies en een referaat.

Bijkomende info:

De verschillende werkwinkels op maandag zijn telkens voor een specifieke doelgroep:

  • kleuteronderwijs + 1ste leerjaar lager onderwijs
  • 2de, 3de, 4de, 5de, 6de leerjaar lager onderwijs
  • algemeen (voor iedereen)

Op dinsdag kan je voor elke werkwinkel kiezen, er zijn geen specifieke doelgroepen.

Best gemakkelijke kledij en schoenen aandoen.

Overnachting en maaltijden inbegrepen.

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met dinsdag 15 april 2025 inschrijven en tot en met zaterdag 5 april 2025 uitschrijven.
Bijdrage: 350,00 Euro
Lesgever: Didden Lief
Ryckaert Kimberly
Bruggemans Annemie
Aerts Roel
Dupont Kristof
Hendrickx Hilde
Leenaert Nancy
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Vayamundo Oostende
Zeedijk 330
8400 Oostende (Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 5 mei 2025 van 10:30 tot 17:00
    • dinsdag 6 mei 2025 van 10:00 tot 15:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.