Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPSKO2LSO240172-01 Middenkadercongres secundair onderwijs regio Antwerpen - Mijn collega's en ik in onze kracht

Goed en kwaliteitsvol onderwijs bouwt aan de toekomst van elke leerling, en stelt de leerling centraal. Dit begint met sterke en gemotiveerde leraren. Als middenkaderlid speel jij een cruciale rol in dit proces. Je bent de onmisbare schakel tussen de directie en het lerarenteam, en jouw unieke positie stelt je in staat om zowel het schoolbeleid te ondersteunen als leraren te versterken.
Waarom deelnemen aan het middenkadercongres?
We starten met 3 concrete voorbeelden uit de schoolpraktijk waarbij de middenkaderleden hun ervaringen delen.

  • Inspirerende sessies: laat je inspireren door bevlogen sprekers die je nieuwe inzichten en energie geven.
  • Netwerkmogelijkheden: ontmoet collega’s, deel ervaringen en bouw waardevolle contacten op.
  • Professionele groei: ontwikkel je eigen vaardigheden en professionaliteit verder om nog effectiever te zijn in je rol.

Tijdens dit congres krijg je de kans om sessies bij te wonen die speciaal zijn afgestemd op jouw rol als middenkaderlid. Deze sessies, die aansluiten bij het directiecongres van regio Antwerpen in februari, bieden je de tools en kennis om samen met je directie gelijkgericht te werken aan een krachtig en effectief schoolbeleid. Tegelijkertijd leer je hoe je leraren kunt begeleiden en ondersteunen, zodat zij in hun kracht komen te staan en optimaal kunnen presteren.
Mis deze kans niet! Kom naar het middenkadercongres en laat je inspireren om samen met je team te bouwen aan een toekomstgericht en kwaliteitsvol onderwijs dat de leerling centraal stelt.

Doelstellingen:

Als deelnemer aan dit congres:

  • krijg je input met de focus op de uitdagingen binnen je rol als middenkader in je school
  • maak je kennis met inspirerende praktijkvoorbeelden van middenkaderleden
  • reflecteer je vanuit verschillende invalshoeken over wat je kan inzetten om te implementeren in je eigen school.
  • krijg je de kans om te netwerken
Doelgroep:

Middenkader secundair onderwijs regio Antwerpen:

  • beleidsondersteuners
  • beleidsmedewerkers
  • coördinatoren (graad, zorg, GOK, taal, kwaliteit, stage, ICT, …)
  • leerlingbegeleiders
  • technisch adviseurs/coördinatoren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens dit congres voor middenkaderleden zetten we jou en de leraar in de focus. Goed en kwaliteitsvol onderwijs dat de leerling centraal stelt, daar gaan we immers voor. Samen met de directie draag je als middenkader bij aan de motor van dit kwaliteitsvol onderwijs. Namelijk leraren die in hun kracht staan.

Je krijgt als opstart een inkijk in enkele scholen waar er vanuit het middenkader gewerkt is om het lerarenteam in hun kracht te zetten. Drie middenkaderleden komen vanuit 3 verschillende scholen en invalshoeken vertellen over de uitdaging die ze zijn hoe ze de leerkrachten in hun kracht gezet hebben en welke kracht(en) ze zelf hebben moeten inzetten. We zoemen vooral in op het proces dat werd gelopen, waarbij er aandacht is voor de moeilijkheden en de succeservaringen die ze zijn tegenkomen in het proces. Er zijn ook kansen voorzien om met de sprekers in gesprek te gaan.

Je maakt een keuze voor twee werkwinkels, één in de voormiddag en in de namiddag. Je hebt een mogelijkheid om ofwel binnen een thema te kiezen, ofwel om over de thema’s heen te kiezen. De kleuren in dit overzicht geven weer welke sessies over eenzelfde thema gaan of een inhoudelijke link hebben. Omwille van de duidelijke link met het directiecongres, kan het zinvol zijn om samen met je directie te bekijken welke werkwinkel je best volgt.

Programma

09.00 uur Onthaal en welkomstkoffie
09.30 uur Verwelkoming en plenaire kickoff

Onderwijskundig leiderschap met effect op de klasvloer. Je krijgt als opstart een inkijk in enkele scholen waar er vanuit het middenkader gewerkt is om het lerarenteam in hun kracht te zetten. Drie middenkaderleden komen vanuit 3 verschillende scholen en invalshoeken vertellen. We zoemen vooral in op het proces dat werd gelopen, waarbij er aandacht is voor de moeilijkheden en de successen die ze zijn tegenkomen in het proces. Er zijn ook kansen voorzien om met de sprekers in gesprek te gaan. 
Voorbeeld 1: leerlinggericht en uitdagend onderwijs 
Voorbeeld 2: lerend netwerk didactisch coaches 
Voorbeeld 3: ICT-beleid vanuit middenkader

11.00 uur Koffiepauze
11.30 uur Werkwinkel 1
13.00 uur Lunch
14.00 uur Werkwinkel 2
15.30 uur Afronding met receptie
Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats Theologisch en Pastoraal Centrum
Aanbod workshops deel 1
donderdag 27 maart 2025 van 11:30 tot 13:00
De mindset van het lerarenteam gericht op succes
Spreker: Bart Debbaut en Conny Witter

Van je lerarenteam een team van onderzoekende professionals maken is zowat een voorwaarde om leerkrachten te laten inzetten op wat echt werkt en hen zo in hun kracht te plaatsen. Vanuit de ervaringen van Databistro delen we goede praktijken om leerkrachten te betrekken bij reflectie over succesvolle oriëntering binnen de modernisering.

We maken steeds meer school in een informatierijke omgeving. Van leerkrachten wordt expliciet verwacht dat zij hun onderwijsleerpraktijk reflecterend benaderen zodat ze kunnen inzetten op praktijken die effectief zijn. Het praktijkonderzoek van Databistro vormt een belangrijke kans om leerkrachten te betrekken bij iets wat hen erg ter harte gaat: leerlingen goed oriënteren. De impact van de leraar/het lerarenteam op het al dan niet slagen van een leerling is bijzonder groot (academisch optimisme). Hoe kunnen we de interesse van leerkrachten gebruiken om hen bij dit onderzoek te betrekken? Hoe kunnen we leerkrachten stimuleren om sterker te worden om in te zetten op het succes van élke leerling? Hoe kunnen we leerkrachten inzicht geven in het belang van versterken van hun leerimpact binnen hun onderwijsleerpraktijk?

De AI-trein op je school, welk spoor volg je?
Spreker: Kathleen Rymen

Voelt het voor jou aan dat de AI-trein vertrokken is terwijl je zelf nog niet helemal mee bent? Wil ook jij een plekje in eerste of tweede klasse bemachtigen zodat je meer comfortabel kan reizen? Voel jij ook dat je collega's en leerlingen volop experimenteren met AI en zoek je handvaten om hiermee om te gaan in je school?

Artificiële is niet meer weg te denken uit ons leven. AI grijpt ook in in je school en dat totop de klasvloer. Dit biedt ongekende kansen maar het baart ons ook terecht zorgen. In deze werkwinkel ontdek je wat (Gen)AI is, hoe je AI kan inzetten in onderwijscontexten en welke de kansen en de uitdagingen zijn. Je krijgt praktische inzichten die je kan gebruiken om een beleid rond AI uit te werken.

De kracht van communicatie. Hoe je als middenkaderlid op een verbindende manier het lerarenteam kunt versterken
Spreker: Sophie Vangenechten en Tania Van Passen

Als lid van het middenkader speel je een cruciale rol in het versterken van het lerarenteam. Door bewust te communiceren kan je bouwen aan een positieve schoolcultuur. Zo zet je leraren in hun kracht én toon je hen hoe ze die kracht kunnen benutten in hun eigen communicatie met leerlingen, collega's en ouders.

In deze interactieve werkwinkel verwerf je inzicht in effectieve communicatieprocessen en -strategieën binnen relevante communicatieve contexten en situaties. We besteden daarbij aandacht aan zowel schriftelijke als mondelinge communicatie en de manieren waarop je het effect van je boodschap kan versterken door bewust aandacht te besteden aan de vorm en inhoud ervan.

Je staat stil bij de impact van jouw communicatie op het team en hoe er, ondanks positieve intenties, toch ruis kan ontstaan.

Kortom, je wordt bewust van het waarom, hoe en wat van effectieve en sensitieve communicatie binnen een schoolse context en leert hoe jij als lid van het middenkader daarin een positieve toon kan zetten.

Versterken van KR in moeilijk gedrag van leerlingen en klasmanagement
Spreker: Werner Bogaerts, Peter Hoste en Hans Schoofs

In deze werkwinkel krijg je zicht over hoe we in een klassenraad aan de slag kunnen rond ‘moeilijk gedrag’. Vanuit een objectieve bevraging zetten we in op effectieve strategieën.

Hoe krijgen we een klassenraad op één lijn? Een gedragen aanpak biedt het meeste kans op succes. Welke tools helpen ons als middenkader. Vanuit monitoring van gedragsproblemen komen we tot een plan van aanpak. We zetten in op strategieën die effectief zijn.

Onze vloot samen varende houden in woelige wateren: verandermoeheid ombuigen, het kan
Spreker: Yannick Noppe

Er lopen veel veranderprocessen op scholen waardoor het schoolteam wat verandermoe dreigt te worden. In deze praktisch gerichte werkwinkel worden de deelnemers bewust van welke factoren een rol kunnen spelen en welke wetenschappelijke inzichten handvatten bieden om verandermoeheid mogelijk om te denken naar meer veranderkunde, energiegevend om samen als schoolteam sterker te worden om hedendaagse uitdagingen te omarmen.

We vertrekken van de cirkel van gedragsverandering om de weg die elk veranderproces aflegt, zichtbaar te maken. Ook elke medewerker gaat diezelfde cirkel door maar niet altijd aan hetzelfde tempo. Daardoor lijken veranderprocessen te stokken, trekkers voelen weerstand en leidinggevenden zien verandermoeheid opduiken bij het willen/moeten aanvatten van een volgend veranderproces.

In deze werkwinkel vertrekken we van deze realiteit en zoeken deelnemers uit een aantal aangeboden wetenschappelijke inzichten kapstokken die hen kunnen ondersteunen om samen 'de vloot naar kalmer water te brengen'... Een smaakmaker!

Aanbod workshops deel 2
donderdag 27 maart 2025 van 14:00 tot 15:30
GOK-werking gestuurd vanuit data
Spreker: Werner Bogaerts en Peter Hoste

Een goed buikgevoel alleen is niet genoeg om leerlingen gelijke onderwijskansen te bieden. Vandaag zijn harde cijfers via diverse gebruiksvriendelijke tools beschikbaar om vanuit data je GOK-werking naar de klasvloer te brengen.

Deze werkwinkel toont hoe je vanuit verschillende invalshoeken data kan inzetten om je GOK-werking nog meer doelgericht te maken. Dataloep, datawijzer maar ook onze goalgetter worden verkend en vanuit verschillende casussen maken we een concrete vertaling naar de lespraktijk. Zowel op het niveau van de leerkracht, het GOK-team als op beleidsniveau wordt er getoond hoe data makkelijk kunnen worden ingezet om elke leerling de beste kansen te geven om zichzelf ten volle te ontplooien.

Effectief professionaliseren van je lerarenteam: wat werkt?
Spreker: Gila Gutwirth

Ben je als middenkaderlid op zoek naar strategieën om jouw collega's te ondersteunen en aan te zetten tot leren en verandering met zichtbare effecten tot op de klasvloer? Wil je weten wat werkt volgens recent wetenschappelijk onderzoek en hoe je dit concreet kan toepassen op je school? Dan is deze werkwinkel iets voor jou.

In deze werkwinkel verkennen we de belangrijkste principes van evidence-informed professionaliseren van leraren. We behandelen wetenschappelijke inzichten over hoe volwassenen leren, wat effectieve professionalisering van leraren inhoudt en hoe jij dit proces vanuit jouw rol kan ondersteunen en begeleiden. Door middel van interactieve oefeningen en praktische werkvormen ontwikkel je een plan om deze ideeën meteen in de praktijk te brengen op je eigen school.

Laat je inspireren als waarderende coach in een echte feedbackcultuur
Spreker: Danny Van den Wouwer

Grijp deze kans om te ontdekken hoe jij als middenkaderlid, mee kunt bouwen aan een collectieve cultuur van vertrouwen, waardering en groei. Samen verkennen we stappen naar een schoolcultuur waarin ontwikkelingsgerichte feedback de sleutel tot succesvolle verandering kan bieden.
Rekening houdend met de specifieke contex- en inputkenmerken van jouw school, ontwikkel je strategieën voor een samenwerking waarbij je collega’s feedback niet zien als kritiek, maar als een kans om verder te groeien. Een cultuur van elkaar motiveren, versterken en waarderen voor ieders unieke bijdragen.

Als waarderende coach herken je en benut je wat goed gaat, om zo individuen en teams te inspireren tot blijvende groei. Een bepalende factor voor duurzame verandering in je school. 
Met waarderend coachen maak je niet alleen anderen sterker, maar til je ook jouw eigen coachende vaardigheden naar een hoger niveau. Het resultaat? Een werkomgeving waar samenwerking en succes hand in hand gaan!

Deze werkwinkel garandeert je inspirerende inzichten, praktische technieken en tools waarmee je ter plekke kan oefenen en daarna direct aan de slag kan binnen jouw specifieke praktijk. 

Gedeeld onderwijskundig leiderschap met effect tot op de klasvloer (didactisch coachen)
Spreker: Elke Janssens

Als middenkaderlid geef je mee leiding aan een groep professionals, wat je in staat stelt om leraren strategisch te sturen en te ondersteunen. Door recent onderwijsonderzoek te benutten, wordt steeds duidelijker wat effectief is in het onderwijs. Met inzicht in wat leraren succesvol maakt, beschik je over waardevolle middelen om het leren van alle leerlingen te bevorderen.

Leraren maken het verschil, maar waarom maakt de ene leraar meer verschil dan de ander? Effectieve didactiek is de sleutel. En ligt er hier ook een rol voor het middenkader?

In deze werkwinkel nemen we je mee in de wondere wereld van effectieve didactiek, bespreken we wat werkt in het onderwijs en hoe je leraren kan ondersteunen om (nog) meer effect te hebben op het leren van de leerlingen. We delen wetenschappelijke inzichten, technieken en praktische toepassingen.

Onderwijs is zowel prachtig als kwetsbaar. Hoe zet je in op onderwijskundig beleid om de pracht te bewaren en de kracht van het team te versterken
Spreker: Anne Dewulf

Onderwijskundig beleid geeft vorm aan de kern van de opdracht van de leraar. En toch blijkt uit de Onderwijsspiegel van 2023 dat het onderwijskundig beleid de grootste zorg is van de doorlichting.

Hoe staat het op jouw school met onderwijskundig beleid? Waar kun je op inzetten en hoe past het binnen de totale kwaliteitsontwikkeling op je school? Onderwijskundig beleid geeft vorm aan de kern van de opdracht van de leraar.

Wie betrek jij bij het uitwerken van het onderwijskundig beleid op jouw school? Hebben jullie op school schoolbrede afspraken over didactiek, leerlingenevaluatie, feedback en leerlingenbeleiding? Zijn in jouw school die afspraken doelgericht en duidelijk geformuleerd voor alle teamleden? ...

Tijdens deze werkwinkel gaan we op zoek naar antwoorden en krijg je tools aangereikt om in jouw school te werken aan een doeltreffend onderwijskundig beleid.

Strategie en methode:

Na een plenaire kick-off gaan de deelnemers actief aan de slag in 2 zelfgekozen werkwinkels.

Bijkomende info:

Omwille van de duidelijke link met het directiecongres, kan het zinvol zijn om samen met je directie te bekijken welke werkwinkel je best volgt.

In de deelnameprijs is een lunch inbegrepen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 8 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 130,00 Euro
Lesgever: Hoste Peter
Schoofs Hans
Bogaerts Werner
Van Passen Tania
Gutwirth Gila
Janssens Elke
Noppe Yannick
Debbaut Bart
Rymen Kathleen
Dewulf Anne
Witters Conny
Van den wouwer Danny
Vangenechten Sophie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Theologisch en Pastoraal Centrum
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 27 maart 2025 van 09:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.