PBRMLER0BLL250068 Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: basismodule (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)
Tijdens dit traject maak je een BSA van de eigen leerlingenbegeleiding. Je krijgt zicht op wetgevende kaders en elementen van een kwaliteitsvolle werking. Deze inzichten worden afgetoetst aan de schooleigen context en worden geconcretiseerd door middel van een beleidsdocument. Je maakt een aanzet tot actieplan op schoolniveau.
Doelstellingen:
- Je krijgt inzicht in de regelgeving m.b.t. leerlingenbegeleiding en gelijke onderwijskansen en je past deze toe op de eigen schoolcontext.
- Je maakt kennis met het model van geïntegreerde leerlingenbegeleiding en je spiegelt deze aan je huidige schoolpraktijk.
- Je benoemt sterktes, knelpunten en ontwikkelpunten in de bestaande werking van leerlingenbegeleiding op basis van interne gegevens en gezamenlijke reflectie.
- Je brengt de bevindingen en analyses uit de beginsituatie-analyse samen in een gedragen beleidsdocument dat de huidige situatie helder weergeeft.
- Je formuleert realistische prioriteiten en doelstellingen die voortvloeien uit de beginsituatie-analyse.
- Je stelt een eerste aanzet op van een actieplan met streefdoelen, indicatoren en een tijdspad.
Doelgroep:
- Middenkader met opdracht rond gelijke onderwijskansen en leerlingenbegeleiding.
- Leidinggevenden.
Deze vorming wordt gevolgd door de leidinggevende én iemand uit het middenkader met een opdracht rond gelijke onderwijskansen en leerlingbegeleiding.
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Tijdens dit traject werkt de school aan het ontwikkelen van een schooleigen beleid rond leerlingenbegeleiding. Het schoolteam verwerft inzichten in de relevante wetgevende kaders en de kenmerken van een kwaliteitsvolle geïntegreerde leerlingenbegeleiding. Deze inzichten worden vertaald naar de eigen schoolcontext en vormen de basis voor een gedragen en concreet beleidsdocument.
Strategie en methode:
Opbouw van het traject:
Stap 1: inzicht in regelgevende en richtinggevende kaders en kwaliteitskenmerken
De deelnemers krijgen een overzicht van de wettelijke verplichtingen en richtlijnen rond leerlingenbegeleiding. Daarnaast wordt ingegaan op richtinggevende kaders zoals het referentiekader voor onderwijskwaliteit en het respectievelijke toezichtskader van de onderwijsinspectie. De school verkent het model van geïntegreerde leerlingenbegeleiding en maakt op basis van dit model een beginsituatie-analyse.
Stap 2: toepassing op de eigen schoolcontext
De school reflecteert op de huidige werking van haar leerlingenbegeleiding en toetst de verkregen inzichten af aan de sterktes, noden en mogelijkheden binnen de eigen context.
Stap 3 : opmaak van een beleidsdocument
Op basis van deze reflectie maakt de school een concreet beleidsdocument op waarin de visie, doelen en organisatie van de leerlingenbegeleiding worden uitgewerkt.
Stap 4: aanzet tot actieplan
De school vertaalt het beleidsdocument naar een eerste aanzet van een actieplan op schoolniveau, met concrete stappen voor implementatie, opvolging en evaluatie.
Sessies:
3 sessie(s)
Voorwaarde:
Deze vorming wordt gevolgd door de leidinggevende én iemand uit het middenkader met een opdracht rond gelijke onderwijskansen en leerlingbegeleiding.
Voor dit initiatief moeten minimum 2 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 23 oktober 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage:
30,00 Euro
Lesgever:
Loobuyck Kris
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Biezekapelstraat 2
9000
Gent
(Kaart)
- Reeks
1:
- donderdag 6 november 2025
van
09:00
tot
12:00
- maandag 8 december 2025
van
13:00
tot
16:00
- dinsdag 3 maart 2026
van
13:00
tot
16:00