Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPMBR0IDO240009 Impulsdag Pastoraal basisonderwijs Mechelen - Brussel

De Dienst Identiteit van het vicariaat Onderwijs van het aartsbisdom Mechelen-Brussel nodigt u graag uit op de ‘Impulsdag Pastoraal op School Basisonderwijs’ op donderdag 12 september 2024 in UC Leuven-Limburg, campus Hertogstraat 178 in 3001 Heverlee.

Directeurs, leerkrachten en pastorale medewerkers uit het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs zijn van harte welkom.

De impulsdag wil een inspiratiedag zijn voor alle geïnteresseerde en enthousiaste onderwijsmensen, een dag van ontmoeting en bemoediging. Het wordt zonder twijfel ook een leerrijke dag. Na een kort plenair gedeelte kan elke deelnemer twee werkwinkels volgen. 

In het aanbod vindt u een ruime keuze aan werkwinkels. 

Opgelet! Zowel het totaal aantal inschrijvingen voor de dag als het aantal deelnemers per werkwinkel is beperkt.

Wie snel inschrijft, maakt uiteraard de meeste kans om zijn/haar twee werkwinkels naar keuze te kunnen volgen.

Van zodra het maximumaantal deelnemers voor de impulsdag is ingeschreven, worden de inschrijvingen afgesloten.

Het wordt zeker de moeite. Wij kijken er alvast naar uit u te mogen begroeten op 12 september in Heverlee!

Doelstellingen:
  • Inspiratie en impulsen opdoen voor de pastorale jaarthemawerking op een vormende, inspirerende, bemoedigende en interactieve manier.
  • Ontmoeting met collega’s en betrokkenen uit het brede werkveld.
Doelgroep:

Leerkrachten en (coördinerende) directeurs, begeleiders, inspecteurs gewoon en buitengewoon basisonderwijs Regio Mechelen-Brussel

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Programma:

  • 08.15u. – 09.00u.: onthaal/bezoek standen/ activiteitentafels
  • 09.00u. – 09.55u.: welkom – plenair gedeelte aula deel 1
  • 10.00u. – 12.00u.: werkwinkel 1
  • 12.00u. – 12.45u.: broodjesmaaltijd/bezoek standen
  • 12.50u. – 13.20u.: plenair gedeelte aula deel 2
  • 13.25u. – 15.25u.: werkwinkel 2
  • 15.30u. – 16.00u.: wel thuis!

Voor meer info: vera.vastesaeger@katholiekonderwijs.vlaanderen - 0476 46 73 72

Workshops:
Aanbod workshops sessie 1 deel 1
donderdag 12 september 2024 van 10:00 tot 12:00
01 Voorbij de poort
Spreker: JEAN AGTEN

Op de levensweg leren kinderen: stappen zetten, obstakels overwinnen, wegwijzers volgen, deuren openen, nieuwe eigen wegen banen en samen optrekken met anderen. Via het spel van deuren en poorten, labyrinten en doolhoven, spiraal- en slingerdansen… worden, op symbolische en op concrete wijze, betekenisvolle ‘levenshoudingen’ verkend en geoefend. In deze werkwinkel gaan we het symbolisch thema ‘als een pelgrim onderweg zijn’, via spel, uitbeelding, drama en dans, omzetten in concrete betekenisvolle gedragingen en levenshoudingen voor kinderen.

02 Een route voor vieren in de basisschool
Spreker: ELLEN BEYENS

Groeien als katholieke dialoogschool betekent o.a. een bekommernis en inzet voor pastoraal op school. Maar hoe vier je in een context die steeds meer divers wordt? Waar de collega’s en de leerlingen minder, niet-, anders- of amper-gelovig zijn? Waar de vertrouwdheid met de levensbeschouwelijke traditie van de school mogelijks kleiner wordt?

In deze werkwinkel gaan we de visie rond vieren vanuit de katholieke dialoogschool aanwenden om af te toetsen aan de eigen schoolvisie. We gebruiken de leidraad ‘Vieren op school’ en andere pastorale materialen om een bezinningsmoment of viering op te stellen. We bekijken en bespreken voorbeelden van vieringen en passen ze aan om te gebruiken in  de eigen schoolcontext.

03 Op pelgrimstocht met bijbelse gidsen. Stap mee in hun schoenen.
Spreker: JES BOUWEN EN ANNE COUSSEMENT

We zijn er nog niet helemaal wie onze gids gaat zijn op onze pelgrimstocht. Laat je gewoon verrassen en je zal ontdekken dat een verhaal zoveel meer kan raken dan je oren.

Dat beleven met heel je lijf, met handen, hart en hoofd zoveel meer doet ontdekken dan zitten op een stoel. We dagen je uit om met ons te zoeken om de bekende en minder bekende figuren uit de Bijbelse verhalen die dit jaar onze gidsen zijn, persoonlijk te ontmoeten. We kunnen in hun schoenen staan, hen vragen stellen en met hen op pad gaan. We doen dat met korte speelse bibliodrama methodieken waarvan sommigen ook meteen bruikbaar zijn in het eigen werk. Het accent ligt op het zelf beleven. Dit is immers dé opstap om bibliodrama te gebruiken in je eigen groepen.

04 Als pelgrims stappen we in de schoenen van
Spreker: CHRISTA DAMEN

Bijbelverhalen zijn zowel voor onszelf als leerkracht, directeur, als voor onze leerlingen richtinggevend. We zijn immers geroepen om als christen in het voetspoor van Bijbelfiguren te treden. Vanuit enkele Bijbelverhalen, die in de loop van dit jaar in Leeftocht aan bod komen, gaan we op zoek naar wat hen inspireert, en verplaatsen we ons daarbij in hun schoenen. We ontdekken gaandeweg of onze levenskeuzes, onze omgang met mensen, onze manier van in het leven staan overeenkomt met die van Abraham, Mozes, Jezus en anderen. Kortom, durven we stellen dat er zoiets is als een ‘pedagogie van de Bijbel’?

En hoe brengen we die methodiek van ‘in de schoenen van … gaan staan’ over op kinderen? Durven we hen - vanuit de Bijbelverhalen die we vertellen - uitdagen om hun leven op de Bijbel te leggen? En zorgt dit voor verandering, in de richting van een wereld zoals God die droomt?

05 Levensbeschouwelijke kentekens in de basisschool: de theorie en de praktijk.
Spreker: KELLY DEBURCHGRAEVE

Ontdek hoe je als leraar omgaat met diverse religieuze symbolen en kentekens op school. Van de theoretische basis tot praktische tips, inclusief juridische inzichten en het principieel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Samen verkennen we elkaars ervaringen rond de diverse levensbeschouwelijke symbolen in jouw schoolcontext.

06 Ik ga op tocht en ik zing mee
Spreker: ANDY DELME EN JEROEN VANHAM

In deze werkwinkel bieden we jullie liedjes en verhalen voor onderweg aan. Zingen tijdens een wandeltocht of op een schooluitstap is gezellig, leuk en verbindend. Bovendien heeft meezingen een goed effect op onze gezondheid. Het zorgt voor een gelukkig gevoel en vermindert stress. Liedjes kunnen ook perfect als energizer gebruikt worden bij lesovergangen of inspiratie geven voor muzische lessen en vieringen. Zingen heeft heel veel voordelen. Kom jij mee je stem laten horen?

07 Met een rugzak vol rituelen op stap doorheen het jaar(thema)
Spreker: AN DE CLERCK

Wil je naar huis gaan met een rugzak vol rituelen om verder op stap te gaan tijdens het schooljaar? Wil je extra suggesties om het jaarthema te koppelen aan activiteiten voor in je klas?  Breng dan zeker een rugzak mee om samen op weg te gaan! 

08 Mindfulness voor kinderen in de traditie van Thich Nhat Hanh
Spreker: RITA DE BRANDT

Wat is mindfulness in de traditie van Thich Nhat Hahn? Wat is de meerwaarde om ermee aan de slag te gaan in klas? En hoe doe je dat? Deze werkwinkel vertaalt waarden uit het boeddhisme van Thich Nhat Hanh naar universele verbindende oefeningen in de klas. Deelnemers worden meegenomen in een verhaal dat gaandeweg en al doende de inhoud en de betekenis ervan ontsluit.

09 Als pelgrims onderweg: stap voor stap doorheen het jaarthema
Spreker: CHRISTEL GEERARTS

Ga mee op pad doorheen het nieuwe pastorale jaarthema. Het jaarthema geeft ons kansen en mogelijkheden om de katholieke dialoogschool voelbaar en tastbaar te maken op onze school. Aan de hand van een bodembeeld staan we kort stil bij de visie van katholieke dialoogschool. We ontdekken waarom het jaarthema zo bijzonder is en verkennen maand na maand de verschillende plekken en bijbelverhalen waar we als pelgrim belanden. Je krijgt de kans om met collega’s te brainstormen en na te denken over hoe jullie het thema concreet kunnen doen landen op school. Stap je mee? 

10 Weg-wijs in kindgesprekken – op tocht door de wondere gevoelswereld van kinderen
Spreker: KARIN GENIJN

In deze werkwinkel gaan we samen op tocht doorheen het gevarieerde landschap van de gevoelswereld van kinderen. Als leerkracht, directie, zorgcoördinator bieden we vaak een luisterend oor voor kinderen met verdriet, zijn we bemiddelaar bij pesterijen, scheidsrechter bij ruzies…situaties waarbij een hele waaier van emoties aan bod komen. In deze werkwinkel krijg je kant-en-klare tips om kinderen te helpen zich goed uit te drukken om hen leren om te gaan met die emoties. Net als bij een tocht is er vaak meer te zien dan op het eerste gezicht waarneembaar is. Daarom oefenen we enkele gesprekstechnieken om dieper in gesprek te kunnen treden met kinderen. Ook bekijken we hoe we dit verder kunnen exploreren met expressieve communicatietechnieken. We wisselen theorie en praktijk af zodat je naar huis gaat met een rugzak vol ideeën!

11 Reizende inspiratiedozen
Spreker: LIEVE MONSAERT

Wil je op een positieve manier werken aan de groepssfeer, het zelfvertrouwen via verhalen, en je rugzak vullen met opdrachten die passen binnen het jaarthema? Dan kunnen inspiratiedozen je zeker helpen. Ik stel ze jullie in deze werkwinkel graag voor. De dozen bevatten heel wat materiaal rond pastorale en socio-emotionele thema’s. Zo bekijken we de adventsdoos, de stiltedoos, de kennismakingsdoos, de pinksterdoos en de doos (rugzak) rond het jaarthema.

12 Anders kijken en luisteren naar kinderen
Spreker: LEEN VERBEECK

Kinderen stellen met zijn allen vele signalen. Ze hebben hoofdpijn, buikpijn, lopen weg, roepen en tieren, worden net heel erg stil… We merken aan vele factoren dat kinderen worstelen. Tijdens deze sessie wordt geduid hoe wij daar in de bleekweide naar kijken. Niet vanuit een label, maar om kinderen te ondersteunen om hun binnenwereld op een constructieve manier te veruiterlijken.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 12 september 2024 van 13:25 tot 15:25
01 Voorbij de poort
Spreker: JEAN AGTEN

Op de levensweg leren kinderen: stappen zetten, obstakels overwinnen, wegwijzers volgen, deuren openen, nieuwe eigen wegen banen en samen optrekken met anderen. Via het spel van deuren en poorten, labyrinten en doolhoven, spiraal- en slingerdansen… worden, op symbolische en op concrete wijze, betekenisvolle ‘levenshoudingen’ verkend en geoefend. In deze werkwinkel gaan we het symbolisch thema ‘als een pelgrim onderweg zijn’, via spel, uitbeelding, drama en dans, omzetten in concrete betekenisvolle gedragingen en levenshoudingen voor kinderen.

02 Een route voor vieren in de basisschool
Spreker: ELLEN BEYENS

Groeien als katholieke dialoogschool betekent o.a. een bekommernis en inzet voor pastoraal op school. Maar hoe vier je in een context die steeds meer divers wordt? Waar de collega’s en de leerlingen minder, niet-, anders- of amper-gelovig zijn? Waar de vertrouwdheid met de levensbeschouwelijke traditie van de school mogelijks kleiner wordt?

In deze werkwinkel gaan we de visie rond vieren vanuit de katholieke dialoogschool aanwenden om af te toetsen aan de eigen schoolvisie. We gebruiken de leidraad ‘Vieren op school’ en andere pastorale materialen om een bezinningsmoment of viering op te stellen. We bekijken en bespreken voorbeelden van vieringen en passen ze aan om te gebruiken in  de eigen schoolcontext.

03 Op pelgrimstocht met bijbelse gidsen. Stap mee in hun schoenen.
Spreker: JES BOUWEN EN ANNE COUSSEMENT

We zijn er nog niet helemaal wie onze gids gaat zijn op onze pelgrimstocht. Laat je gewoon verrassen en je zal ontdekken dat een verhaal zoveel meer kan raken dan je oren.

Dat beleven met heel je lijf, met handen, hart en hoofd zoveel meer doet ontdekken dan zitten op een stoel. We dagen je uit om met ons te zoeken om de bekende en minder bekende figuren uit de Bijbelse verhalen die dit jaar onze gidsen zijn, persoonlijk te ontmoeten. We kunnen in hun schoenen staan, hen vragen stellen en met hen op pad gaan. We doen dat met korte speelse bibliodrama methodieken waarvan sommigen ook meteen bruikbaar zijn in het eigen werk. Het accent ligt op het zelf beleven. Dit is immers dé opstap om bibliodrama te gebruiken in je eigen groepen.

04 Als pelgrims stappen we in de schoenen van
Spreker: CHRISTA DAMEN

Bijbelverhalen zijn zowel voor onszelf als leerkracht, directeur, als voor onze leerlingen richtinggevend. We zijn immers geroepen om als christen in het voetspoor van Bijbelfiguren te treden. Vanuit enkele Bijbelverhalen, die in de loop van dit jaar in Leeftocht aan bod komen, gaan we op zoek naar wat hen inspireert, en verplaatsen we ons daarbij in hun schoenen. We ontdekken gaandeweg of onze levenskeuzes, onze omgang met mensen, onze manier van in het leven staan overeenkomt met die van Abraham, Mozes, Jezus en anderen. Kortom, durven we stellen dat er zoiets is als een ‘pedagogie van de Bijbel’?

En hoe brengen we die methodiek van ‘in de schoenen van … gaan staan’ over op kinderen? Durven we hen - vanuit de Bijbelverhalen die we vertellen - uitdagen om hun leven op de Bijbel te leggen? En zorgt dit voor verandering, in de richting van een wereld zoals God die droomt?

05 Levensbeschouwelijke kentekens in de basisschool: de theorie en de praktijk.
Spreker: KELLY DEBURCHGRAEVE

Ontdek hoe je als leraar omgaat met diverse religieuze symbolen en kentekens op school. Van de theoretische basis tot praktische tips, inclusief juridische inzichten en het principieel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Samen verkennen we elkaars ervaringen rond de diverse levensbeschouwelijke symbolen in jouw schoolcontext.

06 Met een rugzak vol rituelen op stap doorheen het jaar(thema)
Spreker: AN DE CLERCK

Wil je naar huis gaan met een rugzak vol rituelen om verder op stap te gaan tijdens het schooljaar? Wil je extra suggesties om het jaarthema te koppelen aan activiteiten voor in je klas?  Breng dan zeker een rugzak mee om samen op weg te gaan! 

07 Mindfulness voor kinderen in de traditie van Thich Nhat Hanh
Spreker: RITA DE BRANDT

Wat is mindfulness in de traditie van Thich Nhat Hahn? Wat is de meerwaarde om ermee aan de slag te gaan in klas? En hoe doe je dat? Deze werkwinkel vertaalt waarden uit het boeddhisme van Thich Nhat Hanh naar universele verbindende oefeningen in de klas. Deelnemers worden meegenomen in een verhaal dat gaandeweg en al doende de inhoud en de betekenis ervan ontsluit.

08 Als pelgrims onderweg: stap voor stap doorheen het jaarthema
Spreker: CHRISTEL GEERARTS

Ga mee op pad doorheen het nieuwe pastorale jaarthema. Het jaarthema geeft ons kansen en mogelijkheden om de katholieke dialoogschool voelbaar en tastbaar te maken op onze school. Aan de hand van een bodembeeld staan we kort stil bij de visie van katholieke dialoogschool. We ontdekken waarom het jaarthema zo bijzonder is en verkennen maand na maand de verschillende plekken en bijbelverhalen waar we als pelgrim belanden. Je krijgt de kans om met collega’s te brainstormen en na te denken over hoe jullie het thema concreet kunnen doen landen op school. Stap je mee? 

09 Weg-wijs in kindgesprekken – op tocht door de wondere gevoelswereld van kinderen
Spreker: KARIN GENIJN

In deze werkwinkel gaan we samen op tocht doorheen het gevarieerde landschap van de gevoelswereld van kinderen. Als leerkracht, directie, zorgcoördinator bieden we vaak een luisterend oor voor kinderen met verdriet, zijn we bemiddelaar bij pesterijen, scheidsrechter bij ruzies…situaties waarbij een hele waaier van emoties aan bod komen. In deze werkwinkel krijg je kant-en-klare tips om kinderen te helpen zich goed uit te drukken om hen leren om te gaan met die emoties. Net als bij een tocht is er vaak meer te zien dan op het eerste gezicht waarneembaar is. Daarom oefenen we enkele gesprekstechnieken om dieper in gesprek te kunnen treden met kinderen. Ook bekijken we hoe we dit verder kunnen exploreren met expressieve communicatietechnieken. We wisselen theorie en praktijk af zodat je naar huis gaat met een rugzak vol ideeën!

10 Reizende inspiratiedozen
Spreker: LIEVE MONSAERT

Wil je op een positieve manier werken aan de groepssfeer, het zelfvertrouwen via verhalen, en je rugzak vullen met opdrachten die passen binnen het jaarthema? Dan kunnen inspiratiedozen je zeker helpen. Ik stel ze jullie in deze werkwinkel graag voor. De dozen bevatten heel wat materiaal rond pastorale en socio-emotionele thema’s. Zo bekijken we de adventsdoos, de stiltedoos, de kennismakingsdoos, de pinksterdoos en de doos (rugzak) rond het jaarthema.

11 Anders kijken en luisteren naar kinderen
Spreker: LEEN VERBEECK

Kinderen stellen met zijn allen vele signalen. Ze hebben hoofdpijn, buikpijn, lopen weg, roepen en tieren, worden net heel erg stil… We merken aan vele factoren dat kinderen worstelen. Tijdens deze sessie wordt geduid hoe wij daar in de bleekweide naar kijken. Niet vanuit een label, maar om kinderen te ondersteunen om hun binnenwereld op een constructieve manier te veruiterlijken.

Strategie en methode:
  • Impulsen via plenum en werkwinkels.
  • Elke deelnemer kiest twee werkwinkels.
Bijkomende info:

Broodjeslunch inbegrepen.

Ruime parkeergelegenheid op de campus.

Routebeschrijving: Google Maps - UCLL Groep Lerarenopleiding, Hertogstraat 178, 3001 Leuven

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:

Bijdrage: 


Voor dit initiatief kan je tot en met woensdag 4 september 2024 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 75,00 Euro
Lesgever: De Clerck An
Damen Christa
meerdere lesgevers .
Vastesaeger Vera
Deburchgraeve Kelly
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
UC Leuven-Limburg
Hertogstraat 178
3001 Leuven (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 12 september 2024 van 08:25 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.