Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250174-02 Wiskunde in de eerste graad B-stroom: probleemoplossend denken en wiskundige contexten versterken via effectieve lessen.

Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie en inzichten in wiskunde over te brengen naar de leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen, zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde.

Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek.

Ben je benieuwd hoe jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in de betekenis en het belang van oplossen van vraagstukken en problemen. 
  • Je oefent probleemoplossend denken via concrete opdrachten en methodieken. 
  • Je ontwikkelt een visie of kader rond het gebruik van hulpmiddelen voor wiskunde in de brede basiszorg als ondersteuning van probleemoplossend denken. 
  • Je versterkt je lessen en motiveert je leerlingen door effectieve didactiek en vormen van differentiatie. 
  • Je versterkt je inzichten in taalgericht vakonderwijs in relatie tot wiskunde. 
  • Je gaat onder begeleiding in overleg met je vakgroep en het beleidsteam om de gevolgen van de schoolvisie van de implementatie en de schoolorganisatie duurzaam te verankeren. 
Doelgroep:
  • Leraren wiskunde 1ste graad B-stroom
  • Directieleden sluiten aan bij vakoverleg in de eigen school als onderdeel van het begeleidingstraject. 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In dit begeleidingstraject engageer je je voor vier opeenvolgende componenten: 

Via een online bevraging peilen we voor aanvang van het traject naar de schooleigen beginsituatie in de werking rond probleemoplossend denken, parate kennis en toegepaste vormen van differentiatie en evaluatie. 

  1. Op de eerste dag behandelen we het oplossen van vraagstukken en problemen in al hun facetten. We oefenen diverse methodieken en oplossingsstrategieën aan de hand van concrete voorbeelden. We benadrukken het belang van effectieve didactiek en differentiatie. 
  2. Op de tweede dag komt het belang van het gebruik van vak- en instructietaal en we versterken onze inzichten in taalgericht vakonderwijs in relatie tot wiskunde. We wisselen ervaringen uit rond lessen probleemoplossend denken, de evaluatie ervan en de rol van hulpmiddelen bij deze lessen. 
  3. Om het traject duurzaam te kunnen verankeren ondersteunen wij een vakoverleg op school met de vakgroep wiskunde eerste graad in de aanwezigheid van een directielid. We gaan samen na hoe de vakgroep de leerlijnen oplossen van problemen en het gebruik van hulpmiddelen in de brede basiszorg heeft doorontwikkeld. We borgen wat goed is, versterken wat beter kan en zoeken naar oplossingen voor bijhorende aandachts- en werkpunten. De gevolgen van de schoolvisie op de implementatie en op de schoolorganisatie worden besproken met de leraren en het beleidsteam. Bij de verdere implementatie kan de school steeds vrijblijvend beroep doen op de vakbegeleider, schoolbegeleider of professionaliseringen. 

We bieden een gelijkaardig traject aan voor leraren wiskunde A-stroom. Indien scholen deelnemen aan beide trajecten wiskunde A-stroom en B-stroom zal het afsluitend vakoverleg in de school bij voorkeur gezamenlijk georganiseerd worden. We bespreken dit met de betreffende scholen. 

Strategie en methode:

Het traject bestaat uit een afwisseling van informatiedeling, activerende werkmomenten, tussentijdse opdrachten, intervisiemomenten met voldoende ruimte voor de deelnemers om hun eigen input te geven en onderling te overleggen. 

Bijkomende info:

Deze vorming is een herhaling van de vorming die tijdens het schooljaar 2024-2025 werd gegeven.

Het traject bestaat uit 3 momenten. Je schrijft hier in voor 2 gezamenlijke volle lesdagen (inclusief lunch), de derde wordt georganiseerd in eigen school op een afgesproken moment.

Daarom is het sterk aangeraden in te schrijven voor het traject in de eigen regio. Je vertrouwde begeleider begeleidt dan zowel de twee sessies als het daaropvolgend vakoverleg in de eigen school. 

 

Deelname aan dit initiatief bedraagt 50 euro 

Niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen betalen 325,00 euro. 

De kostprijs van de lunch is niet inbegrepen in dit bedrag. Deze wordt in meerprijs aangerekend en is afhankelijk van de locatie waar de deelnemer de vorming volgt.

Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen  

Sessies: 4 sessie(s)
Voorwaarde:

Scholen schrijven in met een vast team en voor het gehele traject.
We vragen de bereidheid van het team om steeds met dezelfde leraren wiskunde de sessies bij te wonen en om tussentijds met de verworven inzichten, gestelde doelen en ontworpen materialen of voorbeelden te experimenteren.
Het is noodzakelijk om over de nodige rechten te beschikken om twee of meerdere collega's van je school in te schrijven voor het traject. Vraag dit vooraf na bij je nascholingsverantwoordelijke of directeur.


Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 4 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 50,00 Euro
Lesgever: Termote Ellen
Brebels Nico
Reyntjens Guy
Vanhole Elisabeth
Axters Barbara
Arens Christel
Vanmeert An
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PCS Hasselt
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 23 september 2025 van 09:30 tot 16:00
    • donderdag 23 oktober 2025 van 09:30 tot 16:00
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 2:
    • donderdag 2 oktober 2025 van 09:30 tot 16:00
    • maandag 17 november 2025 van 09:30 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.