PBRMCBA0DLP240102-03 Lerend netwerk: spelling binnen een krachtige leeromgeving
Merk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Tijdens dit lerend netwerk ga je met de aangereikte didactische handvatten aan de slag in je klas.
Doelstellingen:
- Je verwerft inzicht in de bouwstenen en aanpak van leervertraging op het vlak van spelling.
- Je verwerft inzicht in de didactische handvatten die aangereikt worden bij de ondersteuning van leerlingen op het vlak van spelling binnen een krachtige leeromgeving in fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm.
- Je past de aangereikte didactische handvatten toe met het oog op een krachtige leeromgeving voor spelling en schrijven.
- Je wisselt ervaringen, expertise en materialen op het vlak van spelling uit.
- Je onderzoekt het effect van de aanpak op het leren van de leerlingen.
Doelgroep:
- Leraren lager onderwijs 2de tot 6de leerjaar
Aanbieder:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:
Sommige leerlingen vorderen sneller in het correct schrijven dan anderen. Elke leerling is gebaat bij een krachtige spellingdidactiek. Dat staat omschreven in het ‘Zevenpuntplan voor spellingvertraging’. Tijdens drie bijeenkomsten belichten we volgende zaken:
- Hoe zorg je voor een krachtige leeromgeving met focus op spelling?
- Hoe organiseer je binnenklasdifferentiatie met focus op spelling?
- Op welke manier kun jespelling evalueren?
- Hoe maak je leerlingen spellingbewust? Op welke manier integreer je spelling in het schrijfonderwijs?
- Op welke manier kaderen deze acties met focus op spelling binnen een talenbeleid? Welke noden ervaar jij/jouw school nog?
Strategie en methode:
We organiseren drie ontmoetingsmomenten. Elke ontmoetingsmoment bestaat uit:
- Expertise deling: uitwisselen van ervaringen en materialen, delen van opgedane inzichten en leereffecten van de leerlingen
- Input: informatie over het plan van aanpak, aanreiken van ondersteunende materialen zoals werkvormen, praktijkvoorbeelden, kijkwijzers
- Onderzoeksvraag formuleren: wat wil je in de tussenperiode onderzoeken in je eigen praktijk? Welke ondersteuning is hierbij nodig/wenselijk?
Bijkomende info:
Vanaf het schooljaar 2022-2023 betaal je als schoolentiteit een bedrag van € 20,00 per netwerk als lidmaatschap voor een schooljaar. Voor dat bedrag kan je meerdere leden van een schoolteam laten participeren aan het netwerk ongeacht het aantal sessies. Je ontvangt als schoolentiteit dus slechts 1 factuur van € 20,00 bij de start van het lerend netwerk.
Dit bedrag is exclusief lunch.
Vragen hierover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen
Sessies:
3 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 14 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage:
20,00 Euro
Lesgever:
Van Rompaey An
Al Merrouni Aicha
Mertens Valerie
Decoutere Ann-Sofie
Contact:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Frederik de Merodestraat 18
2800
Mechelen
(Kaart)
- Reeks
1:
- donderdag 9 januari 2025
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 6 februari 2025
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 13 maart 2025
van
09:00
tot
12:00
Centrum d'Abdij
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Baron Ruzettelaan 435
8310
Assebroek
(Kaart)
- Reeks
2:
(2 vrije plaatsen)
- donderdag 16 januari 2025
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 27 februari 2025
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 20 maart 2025
van
09:00
tot
12:00
Theologisch en Pastoraal Centrum
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
Groenenborgerlaan 149
2020
Antwerpen
(Kaart)
- Reeks
3:
- donderdag 23 januari 2025
van
09:00
tot
12:00
- donderdag 20 februari 2025
van
09:00
tot
12:00
- dinsdag 25 maart 2025
van
09:00
tot
12:00