Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250184-06 Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 2 Focus op groepsdynamische processen begeleiden van preventief naar curatief handelen. Hoe werk je aan een relatiebeleid?

Doelstellingen:
  • Je kent de verschillende regelgevende kaders met betrekking tot de begeleiding van lerenden in het secundair onderwijs.
  • Je maakt kennis met verschillende bronnen en wetenschappelijke inzichten. 
  • Je kan kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding situeren binnen het referentiekader voor onderwijskwaliteit én je ontdekt hoe het vademecum voor zorgbreed en kansenrijk onderwijs je kan inspireren voor je schooleigen werking.
  • Je verkent de verschillende begeleidingsdomeinen en de rol van de leerlingenbegeleider in deze domeinen. 
  • Je onderzoekt de positie en rol van de leerlingenbegeleider in de schoolse context 
  • Je reflecteert over de invulling van jouw positie en rol ten opzichte van leerlingen, ouders, collega’s en externen in een persoonlijk groeiportfolio. 
  • Je krijgt zicht op de mogelijkheden van samenwerkingsverbanden met externen. 
  • Je krijgt zicht op hoe je in functie van kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding verbindend kan samenwerken met verschillende partners (CLB, leersteuncentra, buitengewoon onderwijs, pedagogische begeleiding). Je kent de rollen en opdrachten van de verschillende partners. 
  • Je onderzoekt, eventueel samen met een andere schoolpartner, hoe je de leerlingenbegeleiding op schoolniveau nog kan verstevigen. 
Doelgroep:
  • Leerlingenbegeleiders secundair onderwijs (en andere actoren die in een secundaire school een engagement met betrekking tot het begeleiden van lerenden opnemen bijvoorbeeld GOK-coördinatoren, ondersteunend personeel...)

 

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens deze sessie verdiepen we ons in de rijke ondersteuning van groepsdynamische processen en het herstelgericht werken. Je maakt kennis met preventieve interventies in de brede basiszorg die een positief effect hebben op een veilig leerklimaat.  Hoe kijken we naar omgaan met moeilijk te begrijpen pubergedrag? Soms gaat het mis, werkt straffen en belonen? We onderzoeken hoe we herstelgericht kunnen werken om de verbinding bij curatieve acties niet te verliezen.

Strategie en methode:

Begeleiding van lerenden is geen eenmanszaak. Het is een opdracht voor iedereen, maar in de realiteit kunnen engagementen van persoon tot persoon verschillen. De groeikansen die je voor jezelf dankzij dit traject kan nemen, zullen ook afhangen van de kansen op co-creatie in je team. Om ook op schoolniveau verandering te kunnen doorvoeren, heb je partners nodig. Daarom zijn er verschillende mogelijkheden om dit groeitraject te koppelen aan samenwerking. Op het einde van de rit kom je tot een ontwikkelingsplan, enerzijds voor je persoonlijke groei en daarnaast ook voor de aanpak van de leerlingenbegeleiding op jouw school. 

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot en met zaterdag 6 december 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 70,00 Euro
Lesgever: Blaton Begga
Bogaerts Werner
Loobuyck Kris
Van Eyen Stéphanie
Moermans Mieke
D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1:
    • woensdag 10 december 2025 van 09:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.