Het doel van het gelijke onderwijskansenbeleid is verschillen in leerresultaten van leerlingen die verklaard worden door achtergrondkenmerken van die leerlingen (zoals hun socio-economische status (SES)) weg te werken. Tijdens deze professionalisering leer je hoe je een GOK-beleid kunt voeren, en welke aanpak leidt tot meer gelijke onderwijskansen voor leerlingen.
De volgende inhouden koppelen we aan je praktijk in je school voor buitengewoon onderwijs:
Werken aan een GOK-beleid: waarom, waarmee en voor welke doelgroep?
We staan stil bij de regelgeving van een GOK-beleid, kwetsbaarheid en armoede bij de leerlingen en hoe je noden van leerlingen, ouders, schoolteam en school kan onderzoeken.
We bespreken hoe je een GOK-beleid kwaliteitsvol, doelgericht en geïntegreerd in de leerlingenbegeleiding kan organiseren om tegemoet te komen aan de verwachtingen van het referentiekader voor onderwijskwaliteit.
We tonen je hoe het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs inspirerend kan werken.
We schetsen het verdere professionaliseringsaanbod en pedagogische begeleiding.