Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240044-10 Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Hechtingsproblemen en trauma

Bijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.
Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.

Doelstellingen:
  • Je kent het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid.
  • Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen.
  • Je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.
Doelgroep:
  • Onderwijsprofessionals uit het leerplichtonderwijs.
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Hechting is het aangaan van een speciale relatie met de persoon die het kind meestal verzorgt. Het zorgt voor een diepe en langdurige emotionele band. Helaas zijn tot 40 procent van onze leerlingen onveilig gehecht. Kinderen die blootgesteld werden aan complex trauma lopen een hoog risico op een onveilige hechting, die soms evolueert naar een hechtingsstoornis. Ze kunnen zich geremd of net ontremd gedragen. Kinderen en jongeren van het geremde type zijn overdreven waakzaam. Ze reageren afwijzend op sociaal contact en ervaren weinig plezier in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.
Onveilig gehechte leerlingen stellen hoge eisen aan onderwijsprofessionals. Om adequaat te handelen is het goed om onveilige hechting te herkennen en te weten wat wel en niet werkt in de aanpak.

Strategie en methode:

Interactief.

Bijkomende info:

 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Coppieters Jan
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 1: (1 vrije plaatsen)
    • donderdag 5 december 2024 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2:
    • dinsdag 14 januari 2025 van 09:00 tot 12:00
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 3: (1 vrije plaatsen)
    • vrijdag 17 januari 2025 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 4: (6 vrije plaatsen)
    • dinsdag 11 maart 2025 van 09:00 tot 12:00
Theologisch en Pastoraal Centrum (Volzet)
Groenenborgerlaan 149
2020 Antwerpen (Kaart)
  • Reeks 5: (Volzet)
    • donderdag 15 mei 2025 van 09:00 tot 12:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 6:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.