Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMCSO0DLP250171-02 SO Taalbeleid. Lezen in alle vakken, focus omgaan met teksten in niet-taalvakken

Ook in niet-taalvakken lezen of beluisteren leerlingen dagelijks teksten: tekstmateriaal in handboeken, tutorials waarin een handeling wordt toegelicht of eenvoudigweg de instructies bij de opdrachten die je hen geeft als taak of op een toets. En dat ze het daar vaak lastig mee hebben, tonen peilingsproeven en toetsen maar al te goed aan.
Tijdens dit traject verkennen we samen hoe je ook in niet-taalvakken doelgericht(er) met teksten aan de slag kan gaan om hun leesbegrip én leerprestaties te bevorderen.
Ben jij al een taalbewuste leraar, of wil je dat graag worden? Dan is dit traject misschien wel iets voor jou.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in het belang van inzetten op taalvaardigheid in alle vakken, in het bijzonder op leesvaardigheid.
  • Je oefent op basis van concreet voorbeeldmateriaal met de verschillende aspecten van effectieve leesdidactiek en de principes van taalgericht onderwijs.
  • Je ontwikkelt vaardigheden om doelgerichter met de teksten in jouw vak en lessen aan de slag te gaan om de taalontwikkeling van je leerlingen te stimuleren.
Doelgroep:
  • Leraren secundair onderwijs - niet-taalvakken: algemene vorming, specifieke vorming en praktijkleraren
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens dit traject ga je samen met collega's van andere scholen, van verschillende vakken en onderwijsniveaus aan de slag om het tekstmateriaal dat je in je lessen gebruikt op een doelbewustere en doelgerichtere manier in te zetten.
We staan stil bij de urgentie van goed taalvaardigheidsonderwijs en taalrijk- en ontwikkelend lesgeven, ook in niet-taalvakken.
Naast inzicht in de principes van effectieve leesdidactiek op basis van concrete voorbeelden, ga je met je eigen instructies, tutorials en teksten aan de slag en ontwikkel of herwerk je enkele nieuwe opdrachten.
Bovendien krijg je de kans om tussentijds je nieuwe inzichten om te zetten naar je eigen lespraktijk en je ervaringen te delen met de collega's in het traject.

Strategie en methode:

Tijdens dit traject zullen we je deels op de vertrouwde manier informeren, maar zul je ook zelf aan het lezen worden gezet. Zo krijg je de kans om je op een (inter)actieve en ervaringsgerichte manier in te werken in het waarom, hoe en wat van effectieve leesdidactiek en de bruikbaarheid ervan voor jouw lessen. Verder ga je aan de slag met concrete voorbeelden en je eigen materiaal om de opgedane inzichten in te oefenen.
Omdat dit traject ook een uitgelezen kans is om te netwerken, voorzien we ruim de kans om met collega's ideeën en ervaringen uit te wisselen over de leerkansen die je bij je leerlingen signaleert, maar misschien ook bij jezelf.

Bijkomende info:

Breng enkele voorbeelden van je eigen tekstmateriaal mee (op papier en digitaal): materiaal waarmee je al gewerkt heb, of waarmee je nog met je leerlingen aan de slag zult gaan: toetsen, instructies, artikels, teksten uit handboeken ...
Ook breng je een laptop mee.

Deelname aan dit initiatief is 10,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Zij betalen 65,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen. 

Vragen daarover? Academie@katholiekonderwijs.vlaanderen

Sessies: 3 sessie(s)
Voorwaarde:
Er is geen voorkennis vereist voor deze netwerkdag.

Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 30,00 Euro
Lesgever: De Bruyne Liesbeth
Vanmeert An
Vangenechten Sophie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PCS Hasselt
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1:
    • dinsdag 20 januari 2026 van 09:30 tot 16:00
    • maandag 9 maart 2026 van 13:00 tot 16:00
Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel (Kaart)
  • Reeks 2:
    • dinsdag 27 januari 2026 van 09:30 tot 16:00
    • maandag 2 maart 2026 van 13:00 tot 16:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.