Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240362-02 Continuüm van zorg – Basiszorg – Aan de slag met de M-cirkel – redelijke aanpassingen in de klaspraktijk (secundair onderwijs)

De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. Tijdens dit initiatief ontdek je hoe de M-cirkel een planmatige aanpak biedt in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.

Doelstellingen:
  • Je maakt kennis met de M-cirkel.
  • Je kunt de M-cirkel gebruiken in de praktijk.
Doelgroep:
  • Directies
  • Leerlingenbegeleiders
  • Leraren
  • Leerondersteuners
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

De M-cirkel is een tool waarmee een schoolteam of een individuele leraar oplossingsgericht en handelingsgericht aan de slag kan gaan wanneer de ontwikkeling, het leren of de participatie van leerlingen vastloopt. De M-cirkel biedt een planmatige aanpak in de zoektocht naar de onderwijsbehoeften van leerlingen en de bijhorende redelijke aanpassingen.

In de regio West-Vlaanderen kan je inschrijven voor Netwerkdag Handelingsgericht werken, hoe doe je dat.

Strategie en methode:

Dit initiatief bestaat uit twee sessies.

Ter voorbereiding lezen de deelnemers in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs vooraf fase 1 van de Bouwsteen Continuüm van zorg voor het secundair onderwijs.
De deelnemers bezorgen na de lectuur hun leervragen.

In de eerste sessie maken de deelnemers kennis met de M-cirkel, rekening houdend met hun leervragen. Tegelijk gaan ze met een eigen praktijkvoorbeeld aan de slag. De deelnemers brengen hiervoor een praktijksituatie (op papier of in hun hoofd) mee naar de sessie.

In de tweede sessie, die de vorm heeft van een supervisie, bespreken de deelnemers hoe ze met de M-cirkel in de praktijk aan de slag gingen, wat werkte en op welke barrières ze botsten.

Bijkomende info:

Het leereffect is groter als je vanuit je school in duo inschrijft, bijvoorbeeld een leerlingenbegeleider en een leraar.
Ter voorbereiding lezen de deelnemers in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs vooraf fase 1 van de Bouwsteen Continuüm van zorg voor het secundair onderwijs.
De deelnemers kunnen na de lectuur hun leervragen bezorgen.
De deelnemers brengen een praktijksituatie (op papier of in hun hoofd) mee naar de sessies.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 10 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Lesgever: Van Eyen Stéphanie
Moermans Mieke
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PCS Hasselt
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (10 vrije plaatsen)
    • woensdag 29 januari 2025 van 09:00 tot 12:00
    • donderdag 27 februari 2025 van 13:30 tot 16:00
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 2:
    • maandag 24 februari 2025 van 13:30 tot 16:00
    • donderdag 24 april 2025 van 13:30 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 3:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.