De deelnemers volgen een 5-daags traject: 4 dagen inhoudelijk input, 1 dag van uitwisseling, intervisie en de blik op implementatie met alle deelnemers.
De strategie van deze opleiding is gebaseerd op een stapsgewijze opbouw van inzicht, kennis, vaardigheden en competenties, gericht op het versterken van een verbindend en veilig schoolklimaat. We vertrekken vanuit de basisprincipes van gedrag en emotieregulatie, en bouwen verder naar concrete toepassingen in structuur, relaties en herstelgericht omgaan met moeilijk gedrag.
De aanpak combineert theoretische onderbouwing, praktische tools en casusgericht oefenen. Deelnemers worden actief betrokken via observatie, reflectie, (co)regulatie-oefeningen en praktijkopdrachten.
Een sterke focus op zelfreflectie, teamdraagkracht en netwerkactivering zorgt ervoor dat deelnemers niet alleen individueel groeien, maar ook bijdragen aan een gedeelde professionele cultuur in hun schoolteam.
Tussen de opleidingsdagen wordt begeleiding en verdieping geboden waarbij casussen uit de eigen praktijk centraal staan en besproken kunnen worden. Zo verankeren deelnemers de inzichten in hun dagelijkse werking en versterken ze hun handelingsbekwaamheid duurzaam.