Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250143-01 Verbindend schoolklimaat: Meesterschap in gedrag - van inzicht naar impact

Tijdens dit initiatief maak je kennis met de basisprincipes van gedrag, regulatie van gedrag en emoties en signaalgedrag dat jezelf en je team zwaar onder druk kan zetten. Je verkent hoe gedrag ontstaat in interactie en hoe je als professionals impact hebt met je houding en afstemming.
Je leert gedrag te begrijpen als een vorm van communicatie en als uiting van interne processen. Je ontwikkelt vaardigheden om met kinderen en jongeren in verbinding te blijven, ook bij heel moeilijk of storend gedrag.
Je onderzoekt hoe emoties, gevoelens en behoeften zichtbaar worden in gedrag en hoe je deze taal kan aanleren aan kinderen en jongeren.
Je versterkt je inzicht in sociale rollen, groepsdynamieken en systeemdenken.
Je ontwikkelt strategieën voor omgaan met impactvol signaalgedrag, inclusief de-escalatie en collegiale nazorg.
Je leert hoe je een gedragen reactiebeleid opbouwt dat preventie, begrenzing en herstel verbindt.
Je krijgt meer informatie het reguleren van emoties, co-regulatie, het tolerantievenster en oplossings-en herstelgericht handelen. Je oefent hoe je structuur, rituelen en verwachtingen kan inzetten om een veilig leerklimaat te creëren.
Dit professionaliseringstraject biedt ook ruimte voor praktijkgerichte casusbesprekingen en reflectiemomenten, met (online) begeleiding per organisatie.
Je groeit in professionele veerkracht en draagt bij aan een positief, afgestemd en zorgzaam schoolklimaat.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in hoe gedrag ontstaat in interactie en hoe jouw grondhouding hierop invloed heeft.
  • Je verdiept kennis over gedrag als uiting van interne processen en als vorm van communicatie.
  • Je oefent in het afstemmen van je reactie op basis van observatie, zelfreflectie en regulatie.
  • Je ontwikkelt vaardigheden om kinderen en jongeren te ondersteunen in hun emotieregulatie via co-regulatie, relatie en reflectie.
  • Je versterkt je competenties in het herkennen van behoeften, emoties en signalen bij jezelf en bij anderen.
  • Je krijgt inzicht in de invloed van groepsdynamieken, sociale rollen en psychologische basisbehoeften op gedrag.
  • Je verdiept kennis over preventieve, remediërende en curatieve aanpakken bij moeilijk te begrijpen gedrag.
  • Je leert te begrenzen.
  • Je oefent in het formuleren van logische gevolgen en oplossings- en herstelgerichte stappen.
  • Je ontwikkelt vaardigheden in casusanalyse aan de hand van het 7 G’s-model.
  • Je krijgt inzicht in de grenzen en mogelijkheden van teamdraagkracht bij impactvol gedrag.
  • Je versterkt je competenties in de-escalerend handelen en het toepassen van veiligheidsprotocollen.
  • Je vertaalt de visie op zorgzaam omgaan met gedrag naar collegiale opvang en nazorg.
  • Je vertaalt de praktijk naar een visie op een relatie- en reactiebeleid. Concrete rituelen, routines en regels staan hierbij centraal.
  • Je ontwikkelt vaardigheden om professioneel te reflecteren op eigen handelen in stressvolle situaties.
Doelgroep:
  • kernteams van scholen en internaten
  • leerondersteuners en CLB-medewerkers verbonden aan school die inschrijft
 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens deze opleiding krijg je inzicht in hoe gedrag ontstaat vanuit interactie en interne regulatieprocessen. Je verdiept je kennis over gedrag als communicatie en leert eigen overtuigingen en reacties beter te begrijpen. Je oefent in het afstemmen van je houding op de behoeften van kinderen en jongeren en ontwikkelt vaardigheden om emoties, gevoelens en signalen te herkennen en te ondersteunen. Je versterkt je competenties in het creëren van een veilig, voorspelbaar en motiverend leerklimaat. Je leert actief begrenzen. Je vertaalt een verbindende visie naar duidelijke structuur, herstelgericht handelen en effectieve reacties op moeilijk gedrag.
Inhoudelijke modellen zoals het tolerantievenster , het ABC, klasmanagement en het 7 G-Model komen uitgebreid aan bod en bieden je meer inzicht in je eigen aanpak van gedrag. Daarnaast oefen je in de-escalatie, collegiale opvang en het omgaan met teamdraagkracht bij impactvolle situaties. Doorheen casusbesprekingen pas je theorie toe in jouw praktijk, met oog voor zelfreflectie, veerkracht en professionele groei.

Strategie en methode:

De deelnemers volgen een 5-daags traject: 4 dagen inhoudelijk input, 1 dag van uitwisseling, intervisie en de blik op implementatie met alle deelnemers.

De strategie van deze opleiding is gebaseerd op een stapsgewijze opbouw van inzicht, kennis, vaardigheden en competenties, gericht op het versterken van een verbindend en veilig schoolklimaat. We vertrekken vanuit de basisprincipes van gedrag en emotieregulatie, en bouwen verder naar concrete toepassingen in structuur, relaties en herstelgericht omgaan met moeilijk gedrag.
De aanpak combineert theoretische onderbouwing, praktische tools en casusgericht oefenen. Deelnemers worden actief betrokken via observatie, reflectie, (co)regulatie-oefeningen en praktijkopdrachten.
Een sterke focus op zelfreflectie, teamdraagkracht en netwerkactivering zorgt ervoor dat deelnemers niet alleen individueel groeien, maar ook bijdragen aan een gedeelde professionele cultuur in hun schoolteam.
Tussen de opleidingsdagen wordt begeleiding en verdieping geboden waarbij casussen uit de eigen praktijk centraal staan en besproken kunnen worden. Zo verankeren deelnemers de inzichten in hun dagelijkse werking en versterken ze hun handelingsbekwaamheid duurzaam.

Bijkomende info:

Deelname aan dit initiatief is 10,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen, behalve voor niet-leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 

Zij betalen 65,00 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen. 

Sessies: 10 sessie(s)
Voorwaarde:
We verwachten dat de deelnemers aan dit initiatief vooraf de webinar Verbinding, gedrag en herstel bekijken.

Je schrijft in met maximaal 4 deelnemers per team met inbegrip van leerondersteuner of CLB.

Voor dit initiatief mogen maximum 4 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 100,00 Euro
Lesgever: van de Vreugde Ilse
Mullens Evi
Berben Riet
Simons Ilse
Roodhooft Helmut
Bisschop Kurt
Dheedens Annick
Van Schelvergem Els
Jackers Stany
Van Eyen Stéphanie
Bressers Katrien
Moermans Mieke
D'haenen Roselien
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Meerdere lesplaatsen
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • vrijdag 7 november 2025
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 4 december 2025
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • donderdag 29 januari 2026
      Centrum d'Abdij Baron Ruzettelaan 435 8310 Assebroek (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • dinsdag 28 april 2026
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • vrijdag 29 mei 2026
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
  • Reeks 2:
    • maandag 17 november 2025
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • maandag 8 december 2025
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • maandag 9 februari 2026
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • maandag 4 mei 2026
      DPCM Frederik de Merodestraat 18 2800 Mechelen (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
    • vrijdag 29 mei 2026
      Sint-Baafshuis Biezekapelstraat 2 9000 Gent (kaart)
      van 09:00 tot 16:00
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 3:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.