Ondertussen bereikt de onderwijshervorming het zesde jaar. Zowel in de tweede graad als in het vijfde jaar zien we te vaak studiewissels in de loop van het schooljaar en C-attesten. Deze vaststelling roept ons op om de reflectie over de leerlingenstromen op school intenser te maken zodat we proactief kunnen inzetten om leerlingen zo snel mogelijk goed te oriënteren. Leerlingen zo snel mogelijk op de juiste plaats, bijna een garantie dat zowel de leerprestaties als het welbevinden van alle betrokkenen, ook het lerarenteam, de hoogte inschieten. Binnen de Databistro werken we met enkele onderzoeksvragen rond succesvolle oriëntering die ertoe doen om het succes van onze studieloopbaanbegeleiding conform de opdracht van de modernisering te monitoren. We stellen in de basissessie alle bouwstenen voor die in dit proces kunnen worden ingezet en geven aan hoe we op maat van de school het reflectieproces vorm kunnen geven. We hebben immers nood aan een sterk reflecterende leerkracht om de onderwijsleerpraktijk te versterken. Binnen de Databistro kunnen hier sterke stappen vooruit worden gezet. Voor wie in 23-24 niet deelnam aan de basissessie, is deze sessie een noodzakelijke eerste stap.
Inhoud:
In de basissessie
- exploreren we het voorontwerp van een praktijkonderzoek
- verkennen we de mogelijke stappen van het reflectieproces op school en het ondersteuningsaanbod binnen het traject
Concrete onderzoeksvragen
- In welke mate is de advisering na het tweede jaar correct?
- In welke mate zijn de basisopties in het tweede jaar evenwaardig?
- In welke mate is de perceptie van de studierichtingen in de tweede en derde graad evenwaardig?
- In welke mate was de beeldvorming in de loop van het eerste trimester in het derde, vierde en/of vijfde in 2023-24 juist?
- Welke studierichtingen van de tweede graad zijn gevoeliger voor heroriëntering tussen het derde en het vierde jaar of tussen het vierde en vijfde jaar (of tussen het vijfde en zesde jaar)?
- In welke mate zijn de leerlingen die doorstromen even succesvol dan de leerlingen die instromen?
- Welke studierichtingen (finaliteiten) zijn gevoeliger voor interne studiewissels?
- Welke studierichtingen zijn gevoeliger voor uitstroom vóór het zesde jaar?
De methode om de nodige datasets voor dit onderzoek te maken, wordt aangeboden. Je ontvangt bij de basissessie voldoende materiaal om het onderzoek zelfstandig op te zetten. Voor scholen die graag ondersteuning wensen bij het maken van de dataset, voorzien we een technische sessie.
Strategie en methode:
We kiezen voor een voorgestructureerd praktijkonderzoek.
Je kan dit verder schooleigen maken of snelheid maken door aan de slag te gaan met het voorstel. Ondertussen werden de onderzoeksvragen binnen de Databistro afgetoetst en bevestigen externen steeds meer het belang ervan.
Bijkomende info:
Deze sessie vormt de verplichte basis van een set extra initiatieven in het kader van het traject: Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’. Voor de scholen die eerder deelnamen aan de Databistro voorzien we een doorstartsessie of doorstartsessie+.
Voorwaarde:
Er is geen voorkennis nodig voor deze sessie.
We mikken met dit traject op de uitvoering van een praktijkonderzoek op school, liefst samen met leerkrachten. Het is een goed idee om deel te nemen met verschillende mensen van je team.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Plaats en Data:
Online sessie
(Inschrijven afgesloten)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)
- Reeks
1:
(Voorbij)
- dinsdag 24 september 2024
van
14:00
tot
16:00
- Reeks
2:
(Voorbij)
- maandag 30 september 2024
van
09:00
tot
11:00
Wachtlijst - Volzet of passen de data niet? Schrijf je hier in.
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)