Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPCSO0DLP240274 Dag van het geschiedenisonderwijs

De nieuwe leerplannen geschiedenis zijn nu van kracht voor alle graden. Binnen deze context leek het ons interessant om een volledige studiedag te wijden aan items die betrekking hebben op het werken aan het historische bewustzijn.

In de voormiddag staat Prof. Karel Van Nieuwenhuyse geprogrammeerd en hij zal het hebben over ‘Wat is er waard geleerd te worden’. Vervolgens komt dr. Janna Everaert aan bod en zij bespreekt ‘AI in de geschiedenisles’.

In de namiddag worden er meerdere workshops aangeboden die gericht zijn op de drie graden: bronnenonderzoek, gamebased learning, werken met controversiële thema’s e.a.

Doelgroep:
leraren geschiedenis alle graden
 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Timing

8.30 u                 onthaal + netwerkmoment

9.00 u                 woordje door de pedagogische begeleiders geschiedenis

9.15 - 10.45 u      Plenumreferaat 1: Wat is het waard om geleerd te worden in geschiedenisonderwijs?
De identificatie van historische referentiekennis. (Prof.dr. Karel Van Nieuwenhuyse)
De vraag naar welke historische fenomenen in de lessen geschiedenis aan bod moeten komen is bijzonder moeilijk te beantwoorden. Er is immers zoveel gebeurd in enkele honderdduizenden jaren menselijk verleden; bovendien is het vaak perspectiefafhankelijk of iets belangrijk is of niet. Enerzijds lijkt het dan ook onbegonnen werk om tot een selectie te komen van historische fenomenen, terwijl die anderzijds onontbeerlijk is. In deze lezing wordt eerst ingegaan op hoe in enkele andere landen van de wereld dit vraagstuk werd en wordt aangepakt. Vervolgens wordt verslag gedaan van de zoektocht naar historische referentiekennis zoals die momenteel lopende is in geschiedenisonderwijs in Vlaanderen/Brussel, onder leraren, lerarenopleiders en academici. Vanuit een kritische blik op historische periodisering wordt een weg vooruit voorgesteld via het denken vanuit historische sleutelvragen. 

10.45 - 11.15 u    koffiepauze

11.15 - 12.30 u    Plenumreferaat 2: GenAI in het geschiedenisonderwijs (dr. Janna Everaert)
De lancering van ChatGPT in november 2022 maakte Artificiële Intelligentie voor iedereen gemakkelijk toegankelijk. Sindsdien volgen zowel de nieuwe GenAI-toepassingen als de doemberichten elkaar in een snel tempo op. Maar wat betekent die evolutie nu voor het (geschiedenis)onderwijs? 
In deze lezing worden de werking, mogelijkheden en uitdagingen van deze technologie toegelicht. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op de impact op het geschiedenisonderwijs zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten. Welke (nieuwe) vaardigheden moeten leerlingen aangeleerd krijgen en welke rol speelt historisch denken daarin? 

12.30 – 13.30 u    middagpauze met lunch + leermiddelenbeurs + netwerkmoment

13.30 – 14.45 u    sessies deel 1

14.45 – 15.00 u    koffiepauze

15.00 – 16.15 u    sessies deel 2

Workshops: Workshops Reeks 1 op lesplaats DPCM
Aanbod workshops sessie 2 deel 1
donderdag 20 februari 2025 van 13:30 tot 14:45
Op zoek naar beschikbare bronnen uit de middeleeuwen die onmiddellijk inzetbaar zijn in jouw klaspraktijk?
Spreker: Prof. dr. Jelle Haemers

Tijdens deze sessie zullen meerdere bronnen uit de middeleeuwen geconfronteerd worden met elkaar. Op deze manier wordt tot een beargumenteerde historische beeldvorming gekomen die het traditionele beeld weerlegt dat heerst over de middeleeuwen.

Hoe via de methode van onderzoekend leren leerlingen tot historisch denken brengen? (basissessie)
Spreker: Herman Sterckx

In deze sessie maak je kennis met de methode van onderzoekend leren. Via deze methode breng je leerlingen tot historisch denken door hen informatie uit uiteenlopende historische bronnen tegen elkaar af te wegen, rekening houdend met standplaatsgebondenheid en bruikbaarheid en betrouwbaarheid van historische bronnen. Van daaruit trainen de leerlingen zich in het formuleren van beargumenteerde historische beeldvorming, in antwoord op een prikkelende historische onderzoeksvraag waarop niet altijd één antwoord mogelijk is. Wat? De leerlingen beantwoorden een prikkelende vraag aan de hand van aangeboden, zorgvuldig geselecteerde bronnen Hoe? Informatie uit de bronnen afwegen + verwijzen naar de bronnen.

Ontdek de geschiedenis aan de hand van archeologisch materiaal
Spreker: Anniek Elegheert en Inge Baetens (Erfpunt)

Erfpunt ontwikkelde educatieve instrumenten voor leerkrachten en voor diverse leeftijden van het secundair onderwijs.Duik in het verleden met de archeologiekoffer aan de hand van je favoriete beroep: hoe evolueerde het werk van een modeontwerper, architect, diëtist doorheen de tijd? En de geschiedenis van onze streek? Beluister onze podcast over de steentijd of duik met je wetenschapsklas in ons wetenschappelijk atelier en leg het verband tussen archeologie, chemie, fysica, geschiedenis. We stellen je graag onze middelen ter beschikking.

Aanbod workshops sessie 2 deel 2
donderdag 20 februari 2025 van 15:00 tot 16:15
Op zoek naar beschikbare bronnen uit de vroegmoderne tijd die onmiddellijk inzetbaar zijn in jouw les?
Spreker: dr. Jonas Roelens

Deze sessie wil een breed overzicht bieden van beschikbare bronnen over de vroegmoderne tijd. De klemtoon ligt hierbij op bronnen die digitaal beschikbaar zijn en ook gebruikt kunnen worden voor groepsopdrachten. Deelnemers maken kennis met een reeks databases die zowel economische, culturele als politieke onderwerpen bevatten. Hierbij wordt telkens voldoende aandacht besteed aan persoonlijke verhalen van historische actoren om de link met de leefwereld van leerlingen te zoeken. De casus vroegmoderne hekserij wordt concreet uitgewerkt om thema’s zoals zondebokmechanisme en fake news te bespreken in historisch perspectief.

Hoe via de methode van onderzoekend leren leerlingen tot historisch denken brengen? (verdiepingssessie)
Spreker: Herman Sterckx

In deze sessie maak je kennis met de methode van onderzoekend leren. Via deze methode breng je leerlingen tot historisch denken door hen informatie uit uiteenlopende historische bronnen tegen elkaar af te wegen, rekening houdend met standplaatsgebondenheid en bruikbaarheid en betrouwbaarheid van historische bronnen. Van daaruit trainen de leerlingen zich in het formuleren van beargumenteerde historische beeldvorming, in antwoord op een prikkelende historische onderzoeksvraag waarop niet altijd één antwoord mogelijk is. Wat? De leerlingen beantwoorden een prikkelende vraag aan de hand van aangeboden, zorgvuldig geselecteerde bronnen Hoe? Informatie uit de bronnen afwegen + verwijzen naar de bronnen.

Spellen in de les geschiedenis
Spreker: Emmy Steenackers

De Nederlandse historicus Johan Huizinga publiceerde in 1938 ‘Homo Ludens’, de spelende mens. In dit boek onderzocht hij het concept spel als wezenlijk kenmerk van menselijke beschaving. Elke mens speelt. Maar wil dat dan ook zeggen dat het spelen van een spel leerlingen helpt om hisotrisch te denken? Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar de voor- en nadelen van game-based learning. We bekijken criteria om spellen te selecteren voor een les geschiedenis en doen inspiratie op voor spellen. Op basis van een instructiemodel gaan we aan de slag met het praktische gebruik van een spel in de les geschiedenis. Bij alles staat de vraag centraal: hoe wordt de leerling hier beter van?

Controversiële thema’s in de geschiedenis
Spreker: dr. Maarten Van Alstein

Thema’s als slavernij, kolonialisme of religieuze conflicten kunnen tijdens de lessen geschiedenis conflict uitlokken. Tegelijk bieden ze kansen om verschillende perspectieven te onderzoeken. Hoe pak je dat aan? Hoe leer je leerlingen in dialoog te gaan rond gevoelige thema’s? Hoe geef je emotie een plaats?

Bijkomende info:

De sessies van Herman Sterckx 'Hoe via de methode van onderzoekend leren leerlingen tot historisch denken brengen?' kan je onafhankelijk van elkaar volgen, m.a.w. je hoeft niet noodzakelijk de twee sessies volgen. Er is geen voorkennis vereist.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 130,00 Euro
Lesgever: Hoste Peter
Rottiers Vanessa
De Rose Nadia
Steenackers Emmy
Vankeersbilck Johan
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
DPCM
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1:
    • donderdag 20 februari 2025 van 08:30 tot 16:30
Wachtlijst - Volzet? Schrijf je hier in!
(Kaart)
  • Reeks 2:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.