Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPLER2BLL240324-04 Continuüm van zorg - handicapspecifieke expertise. Doelgroep leerlingen met autisme - Teamgericht

Om je leerlingen met autisme te begrijpen, heb je kennis nodig over autisme. Ons badidkader geeft inhoud en samenhang aan 6 kernbegrippen: autistisch denken, basisrust, concrete communicatie, dubbelspoor, eigenheid en functionaliteit. Dit kader geeft je kapstokken om breder naar het gedrag en noden van leerlingen met autisme te kijken én je eigen begeleiding hierop af te stemmen.

Afhankelijk van de noden van je team kunnen we één of meer letters inhoud geven of een subthema binnen één van de letters. Bv. executieve functies subthema binnen de A van autische denken)

Doelstellingen:

Afhankelijk van de keuze die je als team maakt, passen we de doelen op maat aan. 
BV.

  • Je geeft betekenis aan één of meer sleutelbegrippen.
  • Je oefent je in het breder kijken, begrijpen en inschatten van het gedrag van je leerlingen met autisme.
  • Je leert je eigen aanpak en onderwijsaanbod beter afstemmen op de specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften van je leerlingen met autisme.
Doelgroep:

Teamgericht 
Gewoon of buitengewoon - basis of secundaire onderwijs 

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

We geven inhoud aan 6 sleutelbegrippen: (4 sessies)

  • Autistisch denken
  • Basisrust
  • Concrete communicatie
  • Dubbelspoor
  • Eigenheid
  • Functionaliteit.

Elk van de begrippen wordt uitgebreid toegelicht en met voorbeelden concreet gemaakt.

Deze 6 begrippen vormen een reflectiekader waarmee je je eigen onderwijspraktijk onder de loep kan nemen en in functie van observatie en overleg deze kan aanpassen waar nodig.
De kijkwijzer helpt teamleden anders kijken naar het gedrag van mensen met autisme én naar hun eigen begeleiding. Deze basiskennis helpt je om een autismevriendelijke school-, leefgroep-of werkomgeving te creëren. Het is geen standaardpakket dat zal zeggen wat je wel en niet moet doen. Het is geen wondermiddel dat alle moeilijkheden magisch uit de wereld zal helpen. Het is een duidelijk overzicht dat je helpt breder kijken naar waar kansen liggen tot aanpassen en aanleren.

Voor halve dag / dag of PV maken we een keuze.

Het subthema Executieve functies (vervat onder Autistisch denken) wordt in de basiscursus maar kort aangeraakt. 
Hier is een aparte vormingsdag ook mogelijk. (1 of 2 sessies)

Strategie en methode:
  • Plenaire lezing met praktijkvoorbeelden, beeld- en filmmateriaal om het geleerde te concretiseren.
  • Intervisie in kleine groepen waarin we casussen bespreken en het geleerde toepassen.

 

Bijkomende info:

De prijs bedraagt € 450/schoolteam/halve dag.

Of PV van twee uur €300


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Neem eerst contact met onze nascholer, Els Vn Schelvergem, om datum en onderwerp te bespreken, daarna schrijf je je school in via de knop onderaan deze pagina.
els.vanschelvergem@katholiekonderwijs.vlaanderen  


Voor dit initiatief mogen maximum 50 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 4 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 450,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.