Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCBA0IDO250028-03 Godsdienst, hoe zit dat bij kleuters uit de 2de en 3de kleuterklas?

Wil je weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij 4 en 5-jarigen? 
Wil je met praktische materialen aan de slag?
Dan is deze sessie iets voor jou!
We bekijken ook wat de grootste noden zijn voor het werken met 4 en 5 jarigen
Tijdens dit initiatief werken we met de doelen van RKG.
We zoomen in op ontwikkelthema’s 2 tot en met 5.
We bekijken hoe we godsdienstactiviteiten via Jezusbeelden, eenvoudige Bijbelverhalen en rituelen kunnen verankeren in de klas.

Doelstellingen:
  • Je krijgt inzicht in het belang van rooms-katholieke godsdienst binnen het christelijk geïnspireerd project van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
  • Je ontwikkelt vaardigheden om met eenvoudige tools direct met de doelen van RKG aan de slag te gaan.
  • Je verkent de fasen van het werken rond ervaringen, Jezusbeelden en Bijbelverhalen en werken met rituelen.
  • Je krijgt inzicht in hoe je godsdienstige activiteiten kunt integreren in de verschillende hoeken van de klas.
Doelgroep:
  • Leraren kleuteronderwijs: specifiek: 2de en 3de kleuterklas
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens deze sessie frissen de kleuterteams de kennis van het ontwikkelveld RKG op.
We verkennen de ontwikkelthema’s en de doelen met concrete voorbeelden specifiek voor jonge kinderen!
De 3 impulsen ervaringen en belevingen, geloofsverhalen-godsbeeld-Jezusbeeld en klasrituelen-vieringsmomenten worden vastgenomen met concrete voorbeelden en materialen.

Op een heel praktische manier kom je te weten wat er verwacht wordt rond het inzetten van godsdienst bij jonge kinderen. Je kunt al je vragen en bezorgdheden delen en we gaan er samen mee aan de slag. 
Tijdens deze sessie frissen de kleuterteams de kennis van het ontwikkelveld RKG op.
We verkennen de ontwikkelthema’s en de doelen met concrete voorbeelden specifiek voor jonge kinderen!
De 3 impulsen ervaringen en belevingen, geloofsverhalen-godsbeeld-Jezusbeeld en klasrituelen.

Strategie en methode:

Je krijgt de kans om persoonlijke vragen te stellen en bezorgdheden te formuleren rond het werken met RKG bij jonge kinderen. We hebben speciale aandacht voor de Jezusbeelden en haalbare rituelen en gebedjes bij jonge kinderen. Je krijgt de kans om materialen te hanteren, in te kijken en te verkennen: Leeftocht Naomi en de gebedenklapper.
Je gaat naar huis met een frisse kijk en een rugzak vol ideetjes en goesting om alles uit te proberen.
We werken via een prentenboek ook een thema uit. Je mag uit je eigen praktijk een prentenboek meebrengen.
We hebben ook oog voor rituelen voor 4 en 5-jarigen en gaan met herkenbare materialen aan de slag.

Bijkomende info:

In de deelnameprijs is een broodjesmaaltijd inbegrepen.

Onderstaande prijs is enkel geldig voor leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 

Breng mee naar de sessie:

  • Een prentenboek
  • Een voorwerp met betekenis uit je klas (stilteritueel, foto, ...)
  • Een afgedrukte foto van je godsdiensthoek
Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 20 november 2025 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 68,50 Euro
Lesgever: De Clerck An
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Sint-Baafshuis
Biezekapelstraat 2
9000 Gent (Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 24 november 2025 van 09:00 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.