Met het postgraduaat beogen we een aantal specifieke leerresultaten of doelen. Deze zijn gebaseerd op het kernprofiel voor schoolleiderschap en komen in elk jaar aan bod. In elk jaar hebben ze een eigen klemtoon: in het eerste opleidingsjaar verkennend, in het tweede verdiepend en in het derde vanuit een beleidsvoerende insteek.
1. Je hebt inzicht in de job van schoolleider (jouw rol, taken en verantwoordelijkheden), je ontwikkelt je eigen professionele identiteit als schoolleider en je kan je waarden, kwaliteiten en professionele ontwikkelingsnoden expliciteren.
2. Je ontwikkelt een kritische, reflectieve en onderzoekende houding en je kijkt op die manier naar jezelf en jouw school. Je kan verschillende perspectieven innemen en verbinden.
3. Je hebt handvatten om op een participatieve manier richting te geven aan jouw school vanuit een gedragen visie binnen een christelijk geïnspireerd opvoedingsproject
4. Je weet hoe je de kwaliteit van het onderwijs op jouw school kan monitoren en versterken waar nodig.
5. Je hebt de basisvaardigheden om je medewerkers individueel en als (school-)team te ondersteunen, te ontwikkelen en te motiveren. Je kent hefbomen om je teamleden goed te laten samenwerken en verantwoordelijkheid te laten opnemen.
6. Je hebt de basisvaardigheden om de schoolorganisatie in goede banen te leiden en ziet mogelijkheden om die te optimaliseren.
7. Je werkt aan goede relaties met alle actoren en belanghebbenden, en je kan je school situeren binnen het lokaal en Vlaams onderwijslandschap. Je bouwt een professioneel netwerk uit van collega-schoolleiders.